KOMENTAR NEVENA ŠANTIĆA

Kolumna |Neven Šantić: Rijeka u 2023. godini – Pet super-projekata i nastavak jednog žalosnog trenda

Idi na originalni članak

Kada se podvuče crta pod odlazeću 2023. godinu, zbroji sve što je napravljeno i započeto, Rijeka se čini vrlo živa, grad kojem se može pozavidjeti. Valja izdvojiti čak pet, što realiziranih što planiranih, značajnih projekata koji navješćuju novo buđenje grada. No, mimo njih, ostaje zebnja zbog brojki koje dugoročno nisu ohrabrujuće

Oglas

Piše: Neven Šantić

Krenimo od onoga što govori u prilog bolje budućnosti. Među pet superprojekata o kojima se pričalo ne samo u Rijeci nego i u čitavoj Hrvatskoj, imamo i industrijskih i nautičko-turističkih i infrastrukturnih i kulturnih. Financiranih i javnim i privatnim novcima. Što bi se reklo, za svakoga ponešto, a za grad kao cjelinu odlično.

Jadranski galenski laboratorij

Jadranski galenski laboratorij (JGL), izuzmemo li dva brodogradilišta, već dugo je jedini značajni nastavljač one gotovo mitske industrijske Rijeke. I što je još važnije, riječ je o perjanici farmaceutske industrije, još uvijek, a vjerojatno će tako biti dok je bolesti i borbe protiv njih, propulzivne industrijske grane. Novi pogon u Svilnu znak je da je JGL ne samo živ nego i razvojno potentan, tvrtka koja zna što hoće i kako to hoće.

Državna cesta 403

Nedavno dovršena Državna cesta 403, zajedno s tunelom koji je Škurinju omogućio direktan izlaz na more, kamenčić je u riječkom prometnom mozaiku koji je nedostajao. Kada se riješi problem spoja zaobilaznice s ovom cestom, bit će to važna prometnica ne samo za daljnji razvoj riječke luke nego i prometni koridor koji će same Riječane riješiti nekih prometnih muka, pogotovo u prometnim špicama.

Nova zgrada Gradske knjižnice

Treći značajni završeni projekt u 2023. godini nova zgrada Gradske knjižnice – usudio bih se reći, kulturni je događaj godine u Hrvatskoj.

Suvremeno opremljena i organizirana knjižnica, primjerena i digitalnom dobu, važna je jer svojim sadržajima i mogućnostima može potaknuti i nadahnuti mlade da otkriju i razviju svoju kreativnost. I da im onda samo nebo postane granica…

Preostala dva projekta koja valja izdvojiti tek su na početku ali, svaki za sebe, svojevrsna su riječka prekretnica.

Novi kolodvor na Žabici

Novi kolodvor na Žabici stari je dug riječkih gradskih otaca kojeg jednom za svagda valja zatvoriti.

Malo tko zna da se još početkom 1960-ih otvorilo i potom svako malo pojavljivalo pitanje autobusnog kolodvora na Žabici, što je rješavano periodičnim poboljšanjim i rekonstrukcijama, a potom i maglovitim obećanjima o izgradnji novog kolodvora. Sada bi ta priča trebala biti završena tako da Rijeka uskoro dobije autobusni kolodvor kojeg se njegovi građani neće sramiti.

Porto Baros

Konačno, Porto Baros kao suvremena velika marina trebao bi Rijeku uvrstiti u top destinacije na nautičko-turističkoj mapi Mediterana. I grad definitivno vratiti moru, te mu donijeti ekonomsku korist.

Tako bar obećavaju iz ACI-Gitonea koji je prije pola godine i službeno dobio koncesiju za ovaj projekt. Koliko će u tome uspjeti vidjet ćemo za godinu, dvije.

BudućA ACI marina Rijeka u Porto Barošu

Rijeka i dalje nastavlja gubiti stanovništvo

Ono, međutim, što sve ove ambiciozne projekte završene ili pokrenute u 2023. godini pomalo obavija zebnjom, jer se postavlja pitanje hoće li sve to doista oživjeti grad, jest činjenica da Rijeka i dalje nastavlja gubiti stanovništvo.

Između dva popisa, onog iz 2011. i onog između 2021., Rijeka je izgubila dvadeset tisuća stanovnika, a trend dvostruko više umrlih nego rođenih, uz izostanak značajnije imigracije (ne računajući strane radnike u građevini i ugostiteljstvu) te emigraciju mladih Riječana i onih u najboljim godinama, se nastavlja.

Za koga su onda te nove spomenute investicije koje bi trebale potaknuti nove investicije? Ili smo se pomirili s tim da Rijeka više ne raste već se “stišće” pa ćemo se zadovoljiti ovim što imamo, malim i “ograničenim investicijama”?

Kada se Rijeka ponovno počela ekonomski dizati, 1960-ih i 1970-ih, prirodni prirast je također bio mali ili ga nije bilo, ali je grad u usponu i zahuktalo gospodarstvo širom otvorilo vrata radnoj snazi i inovativnim ljudima iz Hrvatske i drugih republika tadašnje Jugoslavije.

Vrijeme je za novi riječki razvojni ciklus

Vrijeme je za novi riječki razvojni ciklus, otvaranje prostora i uklanjanje prepreka za riječke i inozemne investitore, tek naznačen u pet spomenutih ovogodišnjih projekata.

Koji bi ponovno dugoročno oživio grad s novim stanovništvom, a moguće u njega vratio i one tisuće Riječana koji su proteklih godina u potrazi za kruhom iz njega otišle.

Exit mobile version