(PRE)KRATKI PRESJEK (PRE)BOGATE KARIJERE: Umjetnički kameleon David Bowie prkosio je svakoj etiketi

Idi na originalni članak

Prkosio je svakoj etiketi. Glazbenoj, modnoj, seksualnoj: sve su to bile Bowiejeve igračke. David Bowie bio je istinski umjetnički kameleon

Oglas

David Bowie, preminuo noćas u 69. godini o čemu pišemo OVDJE, bio je jedan od najutjecajnijih glazbenika svoga vremena, koji je neprestano iznova redefinirao svoju osobu i zvuk, od albuma Space Oddity iz kasnih šezdesetih, preko svojih alter-ega Ziggyja Sturdusta i Mršavog bijelog vojvode, do kasnije „berlinske faze“ majstorskog art-rocka odnosno usvajanja i uranjanja u lik globalne pop-zvijeze 80-ih

I dok su glazbenici i grupe evoluirali u postojećim glazbenim stilovima i izgledu, ili ostajali isti, Bowie je izgledao kao da je u vrtlogu stalne revolucije.

Prkosio je svakoj etiketi. Glazbenoj, modnoj, seksualnoj: sve su to bile Bowiejeve igračke. Bio je istinski umjetnički kameleon.

Bowie je rođen kao David Jones 8. siječnja 1947., ali je ime promijenio 1966. kako bi izbjegao zabunu s Davyjem Jonesom iz grupe Monkees’. Za umjetničko ime Bowie inspirirao ga je naziv ovećeg noža kojeg su koristili uglavnom traperi.

https://www.youtube.com/watch?v=cYMCLz5PQVw

Studirao je budizam i pantomimu, a svoj prvi album World of David Bowie objavio je 1967. No druga ploča – Space Oddity, posebno naslovna pjesma inspirirana tada aktualnim pohodom na Mjesec odnosno osvajanjem svemira ali i filmskim prijektom Stanleyja Kubricka „2001: Odiseja u svemiru“, pobudila je trajan i strastven interes javnosti za mladog glazbenika. Ambijentalana priča o astronautu Majoru Tomu, napuštenom u Zemljinoj orbiti, pjesma Space Oddity postala je hit 1969., u godini prvog slijetanja na Mjesec.

Kameleon, komičar, Korinćanin, karikatura

Bowie je nadogradio uspjeh idućim albumom The Man Who Sold the World, složenim djelom čiju su naslovnu pjesmu obradili mnogi umjetnici, uključujući Nirvanu.

Te 1971. Bowie je objavio još jedan album, Hunky Dory, koji mnogi smatraju njegovim najboljim. Jedanaest pjesama, uključujući Life on Mars? i Oh, You Pretty Things redefinirali su rock naraštaju iz sedamdesetih.

Stih iz posljednje pjesme na Hunky Doryju, The Bewlay Brothers, izgleda kao da savršeno opisuje Davida Bowieja: ‘kameleon, komičar, Korinćanin, karikatura’.

Godinu poslije Bowie objavljuje The Rise and Fall of Ziggy Stardust and the Spiders from Mars, izvrstan konceptualni album s hitovima Starman, Suffragette City i Rock ‘n’ Roll Suicide.

Veliki uspjeh albuma i prateća turneja, na kojoj je Bowie nastupao kao seksualno dvosmisleni Ziggy, donio mu je planetarnu slavu.

Tada u braku s Angie Barnett (razveli su se 1980.) i mladim sinom Zowiejem (sada Joeom), Bowie je bio hedonist zadivljujućih razmjera, živeći život rock zvijezde s pogonom na alkohol, drogu i biseksualnost.

Nove promjene

Godine 1973. Bowie je ‘ubio’ Ziggyja i izmislio Thin White Dukea s kojim je, pak, zacementirao svoju reputaciju u Americi potpuno mijenjajući svoj glazbeni izričaj istražujući američku soul i funk glazbu. Poslije Aladdin Sanea i apokaliptičnog albuma Diamond Dogs, Bowie 1975. u Philadelphiji snima fascinantni album Young Americans.

Koketiranje s ‘plastičnim soulom’ nastavlja se na albumu Station to Station i Bowieju donosi prvi broj jedan u Americi, pjesmu Fame.

Tada Bowie još jednom mijenja smjer, seli u Berlin i od 1977. do 1979. izdaje diskografski triptih Low, Heroes i Lodger.

Produciran u suradnji s Brianom Enom, taj intenzivan rad vjerojatno je najeksperimentalniji u Bowiejevoj karijeri, a rezultat je radikalan i utjecajan ciklus pjesama u mješavini elektronike i avangarde.

Krajem sedamdesetih Bowie se fokusirao i na glumu i nastupio u Čovjeku koji pao na Zemlju Nicolasa Roga i zajedno s Marlene Dietrich u Just a Gigolo.

Nakon odlično prihvaćenog Lodgera, slijedi ploča Scary Monsters, pamtljiva i po pionirskom video spotu za singl Ashes to Ashes, kojim je završena priča o Majoru Tomu.

Zadnji album tri dana prije smrti

Godine 1983. opet dolazi ‘novi’ Bowie i snima album Let’s Dance. Hitovi China Girl i Modern Love, te spektakularna turneja Serious Moonlight, predstavili su ga cijelom novom naraštaju kao (a)tipičnu pop-zvijezdu.

Duet s Mickom Jaggerom u Dancin’ in the Street bio je jedan od glavnih faktora uspjeha Band Aida i koncerta Live Aid održanog 1985. godine.

https://www.youtube.com/watch?v=N4d7Wp9kKjA

Nakon toga Bowie se opet malo okrenuo glumi, nosio predstavu The Elephant Man na Broadwayu i glumio u Ljudima mačkama, a krajem osamdesetih posvetio se svom novom bendu, postmodernističkoj skupini Tin Machine.

Taj projekt, koji je zamišljen kao mogućnost da Bowie ponovo ispita svoje rock korijene, iznjedrio je dva albuma upitne kvalitete, koje ni kritika niti publika nisu dočekali s oduševljenjem.

Potom objavljuje dvostruki album najvećih hitova Changes i kreće na svjetsku turneju Sound and Vision u sklopu koje je u rujnu 1990. dupkom napunio zagrebački Maksimir.

Bowie se tada ženi sa slavnom somalskom manekenkom Iman. U drugome dijelu devedesetih objavio je tri manje zapažena albuma, a veliki povratak uslijedio je pločom Heathen, koji mu je donio najviša mjesta na top ljestvicama u gotovo 20 godina.

Nakon Realityja 2003. uslijedila je diskografska stanka duga jedno desetljeće. Svoje je fanove, koji su mislili da je u debeloj mirovini, iznenadio 2013. albumom The Next Day i s njim se odmah vratio kamo pripada, na broj jedan.

Zadnji album, hvaljeni Blackstar, mješavinu raznih glazbenih žanrova gdje prevladavaju utjecaji i zvuci jazza, objavljen je 8. siječnja na Bowiejev 69. rođendan, tri dana prije njegove smrti.

Exit mobile version