KLASIČNA GLAZBA

“No return to normality”; Ovog mjeseca u Rijeci počinje turneja No Borders Orchestra

Idi na originalni članak

U Rijeku dolazi simfonijski orkestar sjajnih profesionalnih glazbenika iz svih zemalja zapadnog Balkana koji već niz godina uspješno povezuje glazbenu izvrsnost sa sveobuhvatnom svijesti o društvu.

Oglas

Ugovor sa Universal Music i snimio CD sa Deutsche Grammophon, najprestižnijim svjetskim brendom za klasičnu glazbu, ove godine svoju turneju započinje u Rijeci, nastupom koji će se održati u Exportu na Delti, u ponedjeljak 23. kolovoza s početkom u 20.00 sati.

Ulaz će biti slobodan za sve posjetitelje, a u publici će, u skladu s epidemiološkim mjerama, moći biti samo oni koji imaju tzv. covid potvrde.

Da ovaj datum valja zapamtiti i rezervirati ga za poseban, vrhunski glazbeni doživljaj, svjedoči dosadašnjih devet aktivnih godina ovog ansambla. Iza njih su brojni koncerti na vodećim festivalima u regiji, kao i gostovanja uz izvanredne kritike na Wiener Festwochen u Beču, Kunstenfestivaldesarts u Briselu, Festival d`Automne u Parizu, Operadagenu u Roterdamu, Festivalu de Marseille, Brisbane Festivalu, Festivalu u Gvangju u Koreji, Macao Arts Festivalu u Kini kao i u Barbicanu u Londonu, Kampnagelu u Hamburgu, Radialsistemu i Berghainu u Berlinu, Megaronu u Ateni, Lisabonu, Toulouseu, Strazburu itd.

Riječka će publika imati priliku vidjeti ih prva u sklopu njihove ovogodišnje turneje pod nazivom „No Return to Normality“ na kojoj, nakon Rijeke, nastupaju još i u Zagrebu, Sarajevu, Novom Sadu, Mariboru i Novoj Gorici.

Uvjerenje da umjetnost ima moć transformacije društva

No Borders Orchestra je ansambl koji čine vrhunski glazbenici s prostora bivše Jugoslavije. Osnovan je 2012. godine u Beogradu i Berlinu iz želje da se stvori regionalni simfonijski orkestar najviše umjetničke kvalitete koji poziva na novu vrstu komunikacije. Riječ je o projektu koji počiva na dvije osnove: glazbi i društvu. Svi nastupi No Borders Orchestra uspješno povezuju glazbenu izvrsnost sa sveobuhvatnom svijesti o društvu.

Njihova misija temelji se na uvjerenju da umjetnost ima moć transformacije društva.

U tom kontekstu, ovogodišnjom turnejom pod nazivom „No Return to Normality“, No Borders Orchestra želi inspirirati ljude da razmisle o vremenu nakon pandemije.

Uslijed sistemskih problema poput klimatskih promjena, društvene nejednakosti, hiper-produktivnosti i konzumerizma – trebamo se zapitati koliko se zapravo želimo vratiti u stanje prije pandemije. Vrijeme je za promjene i suštinske izmjene kolektivnih ciljeva, vjerovanja i vrijednosti kojima gradimo stvarnost za koju ćemo svi biti podjednako odgovorni.“ – navode u svojem priopćenju.

Na programu kompozicija „Rethink! (trailer)“ naručena od hrvatskog kompozitora Ivana Božičevića posebno za ovaj projekt

Osnivač i umjetnički direktor No Borders Orchestra je Premil Petrović, dirigent rođen u Beogradu koji živi i radi u Berlinu. On je ujedno i umjetnički direktor ovog orkestra.

2020. godine No Borders Orchestra je u okviru globalnog „Beethoven Pastoral Projecta“ potaknuo kompozitore da stvaralački reagiraju na poticaje iz Beethovenove Pastoralne simfonije. U širem smislu, ti se poticaji odnose na ono što smo spremni učiniti za očuvanje našeg ozbiljno ugroženog prirodnog okruženja. Hrvatski kompozitor Ivan Božičević tada je napravio simfoniju „Rethink!“, a na prijedlog Premila Petrovića za ovo je ljeto napravio njen „trailer“ – skraćenu verziju trećeg stavka simfonije, prerađenog za gudački orkestar.

Božićević navodi: „Kao moto Rethink! simfonije služe riječi Alberta Einsteina, aktualne danas možda i više nego u vrijeme kada su izrečene (1947): „Naša se situacija ne može usporediti ni sa čim iz prošlosti. Nemoguće je primjenjivati metode i postupke koji su u ranijim vremenima možda bili odgovarajući. Moramo revolucionarizirati naše razmišljanje i naše postupke.“

Osim Božičevićeve „Rethink! (trailer)“ simfonije, na programu će još biti i John Adams: Shaker Loops, Max Richter: Vivaldi recomposed / Solist: Vladimir Kostov na violini te  Richard Strauss: Metamorphosen

Nadilaženje podjela, zagovaranje pozitivnih promjena

Djelujući kao nevladina organizacija No Borders Orchestra u cilju ima iniciranje pozitivnog društvenog razvoja kroz pomirenje i kreativnu suradnju. Tražeći načine za dekonstrukciju i transformaciju zajednica, zagovarajući pozitivne promjene i angažirajući društva da postanu inkluzivnija, interkulturna, demokratska i otvorena, ovaj ansambl predstavlja platformu za nadilaženje nacionalizma, rasizma, ksenofobije, homofobije i krvavog naslijeđa prošlosti u regiji zapadnog Balkana i šire.

Višegodišnje iskustvo ovih angažiranih glazbenika zasniva se na kreiranju i promoviranju zajedničkih ciljeva koji ujedinjuju ljude s prostora Balkana – kroz glazbu. Postavljajući pitanje: „Koji je umjetnički i društveni značaj simfonijskog orkestra u dvadeset prvom stoljeću?“ No Borders Orchestra svojim dosadašnjim aktivnostima nudi moguće odgovore. Oni su 2018. godine započeli “The Balkan Season”, turneju koja se događa svake godine i na kojoj pronose svoju glazbu i poruke širom zapadnog Balkana i Europe.

No Borders Orchestra kao kolektiv svjedoče o potrebi i snazi glazbe za nadilaženje nacionalnih i komunikacijskih razlika radi višeg cilja i općeg dobra. Taj duh, koji je suštinski pokretač ovog orkestra, neophodan je i svijetu nakon izazova s kojima se susrećemo na globalnom nivou tijekom pandemije.

Premil Petrović – jedan od vodećih pripadnika glazbene scene Srbije, dirigent s berlinskom adresom i svjetskom karijerom

Osnivač, šef dirigent i umjetnički direktor No Borders Orchestra, Premil Petrović,  studirao je u klasi Winfrieda Müllera na Visokoj Školi za Glazbu “Hanns Eisler” u Berlinu. Dobitnik je stipendije “Heinrich Böll” kao i prestižne stipendije “Musik Theater Heute” Akademije Deutsche Bank koja mu je omogućila da sudjeluje na interpretativnim radionicama s vodećim dirigentima današnjice.

Godine 1996. osnovao je glazbeno kazalište u Kinu Rex, kulturnom centru Radija B92, jednom od najznačajnijih politički aktivnih institucija u Beogradu devedesetih. Premil Petrović je jedna od vodećih ličnosti glazbene scene Srbije. Živi u Berlinu i dirigira orkestrima širom svijeta te nastupa na internacionalnim festivalima.

Njegov repertoar uključuje povijesne interpretacije stare muzike, klasično-romantični operni i simfonijski repertoar, kao i brojne svjetske premijere suvremene glazbe. Dobitnik je prve nagrade “Hanns Eisler” u Berlinu za interpretaciju suvremene glazbe. Poseban odnos Premil Petrović gaji prema glazbi Isidore Žebeljan, jedne od najznačajnijih srpskih i svjetskih suvremenih kompozitorica. Dirigirao je premijere njenih opera na Bregenc Festivalu u Austriji, na Settimana Musicale – Ljetnom Festivalu u Sienni, kao i na Zagrebačkom Bijenalu suvremene glazbe. Snimio je više izdanja Isidorine glazbe.

Premil često dirigira i u eksperimentalnom glazbenom teataru, kao što je produkcija Schoenbergovog “Pierrot Lunaire”, u režiji Bruce Labruce u Hau u Berlinu. Snimio je novu interpretaciju Schoenbergove glazbe za Bruceov film, koji je premijerno izveden na Berlinaleu, Berlinskom filmskom festivalu, i koji je tada dobio Teddy Award. Radio je i na izuzetno uspješnoj postkolonijalnoj produkciji opere “Macbeth” Verdi/Cassola u Cape Townu, Južna Afrika i s ovom operom je nastupao na vodećim festivalima svijeta.

Svoje nastupe bilježi na Wiener Festwochenu u Beču, Festival d ́Automne u Parizu, Kunstenfestivaldesartsu u Briselu, Operadagenu u Roterdamu, u Barbikanu u Londonu, Kampnagelu u Hamburgu, Megaronu u Ateni, Lisabonu, Brisbane Festivalu, Macao Arts Festivalu itd., kao i u Operi Vancouver, Teatru Colon u Buenos Airesu, Operi Philadelphia, Cape Town Filharmonijskom Orkestru, Auckland Filharmonijskom Orkestru na Novom Zelandu te u brojnim Europskim orkestrima.

Partneri i donatori

Ovaj projekt omogućen je zahvaljujući donacijama German Foreign Office, Sigrid Rausing Trust, Američka ambasada u Beogradu, European Fund for the Balkans, Rockefeller Brothers Fundation, Regional Cooperation Council, EU Info Centre Sarajevo, Austrijski kulturni forum, Beograd.

Lokalni partneri u organizaciji koncertnog nastupa su Grad Rijeka i Sveučilište u Rijeci.

Exit mobile version