Kako je riječki Surf`n`Fries osvojio svijet

Idi na originalni članak
Photo: Goran Kovacic/PIXSELL

Je li s jednog malog tržišta, od samo četiri milijuna stanovnika, moguće pokrenuti multinacionalni lanac restorana brze prehrane, poput, na primjer, McDonald’sa? Odgovor na ovo pitanje je potvrdan, a dali su ga Riječani Andrija Čolak i Denis Polić, koji su prije deset godina pokrenuli Surf’n’Fries pise Index.hr

Oglas

Prije deset godina Surf’n’Fries nije bio zamišljen kao franšizni lanac – ideja je bila otvaranje malog lokala u Rijeci u kojem bi se prodavao pomfrit, pa se polako širiti – no posao je eksplodirao, te danas imaju preko 70 franšizera u skoro dvadeset zemalja svijeta. Osim u Hrvatskoj, Surf’n’Fries danas radi u Austriji, Njemačkoj, Norveškoj, Irskoj, Rumunjskoj, Švedskoj, Iranu, Ujedinjenim Arapskim Emiratima, Vijetnamu, Južnoafričkoj Republici, te susjednim zemljama – Sloveniji, Mađarskoj, Bosni i Hercegovini, Crnoj Gori. U ovoj godini bit će otvoreni lokali i u Kuvajtu, Australiji i Indiji.

Photo: Goran Kovacic/PIXSELL

Otvorili mali lokal u Rijeci i posao je eksplodirao

Andrija Čolak, suosnivač Surf’n’Friesa, za Index kaže da ih je na ulazak u ovaj posao inspirirao jedan riječki lokal u kojem se prodavao pomfrit, a koji je bio vrlo popularan 70-ih godina.

“Da, evo prošlo je 10 godina od kad smo počeli raditi na projektu Surf’n’Friesa jer smo točno 2008. počeli raditi na konceptu da bi početkom 2009. otvorili prvi dućan u Rijeci. Na ideju je došao Denis nakon što smo prodali svoju prvu tvrtku i došli do nešto kapitala i onda se pitali, što sad? Uglavnom, ideja je bilo ‘reinventati’ pomfrit, a inspiracija je došla od jednog pomfrit dućana koji je u Rijeci radio 70-ih godina i bio je vrlo popularan. Počeli smo raditi na ambalaži koja je i danas inovativna i drži ključnu vrijednost cijelog branda. Franšiza nije inicijalno bila u planu već smo mislili razvijati vlastiti lanac malih pomfrit dućana. Iskreno, nismo baš previše imali pojma što radimo, međutim išli smo srcem u posao.

Photo: Goran Kovacic/PIXSELL

Nakon 2-3 mjeseca taj mali dućan od 27 m2 u Rijeci je doslovno eksplodirao prometom, u prvoj godini smo u prosjeku prodavali 1000 porcija na dan! Vrlo brzo su počeli dolaziti prvi ljudi koji su nas pitali kako bi oni isto mogli otvoriti u njihovim gradovima. Tu smo se tek zamislili i shvatili ako ne nađemo neki odgovor za zainteresirane da će najvjerojatnije oni otvoriti svoje verzije i zatvoriti nam tržište.

Franšiza je bila najmudrije rješenje i krenuli smo u tom smjeru. Već krajem 2009., znači niti godinu dana od otvaranja prvog dućana u Rijeci, imali smo prvu franšizu u Zagrebu. Nakon toga smo krenuli razvijati nove formate dućana poput mobilnih i tako došli na plaže u Hrvatskoj. Jednom kad smo bili na plažama nas je vidjelo jako puno turista i tu su počeli dolaziti upiti iz drugih zemalja. Eto realno i dan danas mi nismo ni jednu franšizu prodali, doslovno su je svi došli kupiti od nas”, kaže Čolak za Index.hr.

Photo: Goran Kovacic/PIXSELL

Sada rade u skoro 20 zemalja

Kao što je već spomenuto, danas rade u skoro 20 zemalja, i imaju preko 70 franšizera. Surf’n’Fries franšizerima daje brend i podršku u poslovanju, dok oni s druge strane to plaćaju postotkom od prometa. Osim pomfrita uvode i dodatne proizvode, poput pilećih medaljona, prutića od mozzarelle i slično. Čolak kaže da je za uspjeh ovakvog biznisa ključno da svi u lancu budu zadovoljni – i davatelj franšize, i franšizeri i kupci. Tada stvar funkcionira.

“Do danas smo Surf’n’Fries lansirali u blizu 20 zemalja svijeta i imamo preko 70 franšizera. U ponudi su nam uvijek osnovna ponuda krumpirići, međutim tu su i umaci, npr. u novom shopu u Dubaiju imamo 34 umaka u ponudi, onda tu su topinzi koji idu na krumpiriće, Holandez umak npr. ili razno razne kombinacije s tartufima, parmezanom pa sve do pulled porok ili beef ili čak guacamole. Nadalje imamo ono što zovemo “add on’s” poput pilećih medaljona ili krilaca, ili npr. mozzarella sticks ili camembert bites, kozice i slično.

Zanimljiva je pojava da neke od lokala otvaraju ljudi koji su iz Hrvatske otišli u inozemstvo. Takav primjer imaju u Irskoj i Dubaiju. Čovjek koji je u Dubaiju otvorio Surf’n’Fries odselio je tamo prije desetak godina upravo iz Rijeke.

“Dobro ste primijetili, zaista dosta naših franšizera u stranim zemljama su porijeklom iz Hrvatske. Mislim da je to divan i vrlo zdrav način suradnje Hrvatske i dijaspore. Često puta vidim kako se “žicaju” ljudi iz dijaspore da ulože u nešto što je u Hrvatskoj i prečesto puta takvi projekti završavaju na način da investitori izgube novce. Ja sam shvatio kako je puno zdravije surađivati s dijasporom na način da Hrvatske brendove činimo internacionalnim. Međutim, tu dolazimo do toga da zaista morate imati kvalitetu, inovativnost i profesionalnost kako bi imali perspektivu na stranim tržištima, to je nažalost još uvijek problem za mnoge”, kaže Čolak.

Razvili su i svoju originalnu ambalažu koja, osim što je vrlo funkcionalna, ujedno je i efektna reklama.

“Ambalaža je ono što od početka nosi ovaj brand, ono što stvara hallo efekt. Ambalaža je vrlo praktična te je vrhunsko rješenje na svjetskoj razini u kontekstu “on the go” ambalaže za hranu. Međutim, tajno oružje ambalaže leži u tome što je to ustvari nevjerojatna promocija. Jer kad imate ulicu punu ljudi i onda se počnu pojavljivati ljudi s našom ambalažom svi ostali pogledaju što je to i onda se zainteresiraju i relativno brzo dođu u dućan i oni probati. Malo koji brand na svijetu se može pohvaliti tom vrstom promocije.

Photo: Goran Kovacic/PIXSELL

“Budućnost će biti vrlo zanimljiva, osobno smatram kako je brand na samom početku, tako da smo daleko od IPO-a (javne ponude dionica op.a.). Cilj nam je doći do 300-400 lokacija. Također radimo na nekim novim zanimljivim konceptima formata dućana. Trenutno je veliki trend automatizacije poslovanja, a mi radimo na vending konceptu koji može napraviti pomfrit u samo 35 sekundi, koji je spojen na internet 24/7 tako da se može znati stanje u stroju ‘remotely’, također eksperimentiramo s umjetnom inteligencijom gdje bi stroj trebao prepoznati kupca itd. Bit će zanimljivo”, zaključuje Čolak.

Cijeli tekst možete pročitati OVDJE.

Exit mobile version