Iz riječkog Kazališta je danas stiglo i očitovanje na obrazloženje Ministarstva kulture o smanjenju sredstava za programe HNK Ivana pl. Zajca koje potpisuju Oliver Frljić i Marin Blažević.
Njihovo očitovanje prenosimo u cijelosti:
„Ministar Hasanbegović bi trebao shvatiti da sva hrvatska kultura ne može stati pod njegovu ustašku kapu.
Odgovor Ministarstva kulture na upit Novog lista o tome zašto u odobrenim programima za 2016. stoji da se sufinancira redovni program Opere, Talijanske drame i Baleta, dok Hrvatska drama nije navedena, pokazuje da ministar, njegova zamjenica ili tko god je navedeni dopis sročio, nemaju ni onoliko znanja koliko bi, za prolaz na maturalnom ispitu, morao imati svaki srednjoškolac.
U odgovoru Novome listu Ministarstvo kulture (vjerovali ili ne, dopis je tako potpisan) navodi da prema Pravilniku o kriterijima i standardima o osiguravanju sredstava za nacionalna kazališta, čl. 8., osnovne repertoarne smjernice kazališta obuhvaćaju velika djela hrvatske i svjetske baštine, kao i relevantna djela suvremenih domaćih i stranih autora te projekti vezani uz sredinu i regiju u kojoj djeluju, uz njegovanje specifičnosti kulture i izričaja šireg područja na kojem djeluju kao i programa koji hrvatsku kulturu stavlja u europski kontekst.
U nastavku potpisano Ministarstvo kulture, pošto nitko iz njega nema minimum hrabrosti da osobno potpiše ovaj novi prilog kulturucidu za koji je HDZ delegirao Hasanbegovića i njegovu zamjenicu Lederer, navodi da “repertoar HNK-a Ivana pl. Zajca ne ispunjava navedene smjernice jer repertoarom dominiraju autorski projekti”.
Pa da vidimo kako to Zajc ne ispunjava navedene smjernice?! U režiji Sebastijana Horvata, jednog od najznačajnijih slovenskih redatelja, Hrvatska drama producirala je “Hrvatsku rapsodiju” Miroslava Krleže. Moguće da zbog ideološke orijentacije ministra kulture Krležin opus ne spada u velika djela hrvatske baštine, ali onda molimo da ministar-apolegeta NDH to jasno kaže, pa ćemo u sljedećoj sezoni postaviti adaptaciju Pavelićevog romana “Liepa plavka” u režiji Jakova Sedlara.
Za pretpostaviti je da istom logikom Hasanbegoviću ni “Životinjska farma” George Orwella, koje također imamo na repertoaru, nije veliko djelo svjetske književnosti. I u slučaju Thomasa Bernharda – čija drama “Pred mirovinom” o sablastima fašizma koje ispadaju iz ormara u suvremenoj Austriji, a koja je svoju hrvatsku praizvedbu imala upravo u riječkom HNK – za Hasanbegovića i Lederer je također vjerojatno riječ o jednom minornom dramskom piscu, a nikako, o čemu u svijetu postoji konsenzus, jednom od najvećih suvremenih pisaca uopće.
Što reći o Bulgakovljevom romanu “Majstor i Margarita” koji postavlja zasigurno najbolja bh. redateljica mlađe generacije, Selma Spahić? Ili najavljenoj drami “Tko se boji Virginije Woolf?” Edwarda Albeeja, koju smo, zbog bolesti glumca, morali zamijeniti inscenacijom romana “Kasandra” dobitnice svih najznačajnijih njemačkih književnih nagrada Christe Wolf? Toliko o evropskim i svjetskim autorima na repertoaru Hrvatske drame. Ah, zaboravili smo i Euripidovu marginalnu tragedijicu “Bakhe”.
Glede suvremenog hrvatskog dramskog pisma, krenimo od laureatkinje Marulićevih dana, Olje Lozice, čija smo dramu “Vincent” također inscenirali već u prvoj sezoni. A tu je i dramski tekst mlade autorice Nataše Antulov “Sh, Sh”, te adaptacija romana Vedrane Rudan “Kurva”.
Što se tiče projekata vezanih uz sredinu i regiju, hit-mjuzikl “Sušak, Sušak”, također na repertoaru Hrvatske drame, vjerojatno je po Hasanbegoviću i Lederer vezan uz Mars, a ne uz istoimeni dio grada Rijeke i njegovu povijest.
Kad ministar, koji ukida novac za financiranje glasila talijanske zajednice La voce del popolo, nepotpisano tvrdi da sredstva dodijeljenja riječkom Kazalištu nisu utrošena na programsku djelatnost Talijanske drame, moramo mu poručiti da otvoreno laže. Te ga uputiti da prelista Specifikaciju troškova programskih sredstava za 2015. iz koje je razvidno da su sredstva utrošena za brojna gostovanja Talijanske drame diljem regije, što u slučaju tog našeg ansambla čini njihovu redovitu djelatnost. Dodajmo na kraju da su sredstva koja Vlada Republike Italije izdvaja za financiranje Talijanske drame u riječkom HNK tek nešto manja od ukupnih sredstava koje je riječko Narodno kazalište dobilo od Ministarstva kulture za program Opere i Baleta, ove godine po prvi put bez kune za Hrvatsku dramu.
Sram vas bilo, izdajice hrvatske kulture!“, stoji u očitovanju koje potpisuju Oliver Frljić i Marin Blažević.