LOKALNI IZBORI

Kvart za Grad, Kvart za 5 i Možemo! poručili: trebamo snažne kvartove!

Idi na originalni članak

Građanske inicijative Kvart za Grad i Kvart za 5 te politička stranka Možemo! održali su u srijedu zajedničku konferenciju za medije na kojoj su predstavili ključne probleme kvartova u kojima djeluju te najavili na koji će se način za njihovo rješavanje zalagati u Gradskom vijeću. Naglasili su da će se zajedno boriti za reformu mjesne samouprave, jačanje uloge mjesnih odbora i poticanje aktivnog građanska.

Oglas

Na konferenciji su govorili Kristian Starčić, kandidat na listi za Gradsko vijeće stranaka Možemo! i Nova ljevica ispred inicijative Kvart za Grad, Sandra Ivić, kandidatkinja na istoj listi ispred inicijative Kvart za 5 te Nebojša Zelič, kandidat za gradonačelnika Možemo! i Nove ljevice.

Kristian Starčić podsjetio je kako je Kvart za Grad ujedinio razne grupe i inicijative koje su djelovale zasebno, svaka u svom kvartu, u jednu, kojoj je cilj djelovati na području cijele Rijeke. Do danas su prisutni u osam kvartova no mreža se širi.

“Među prvim pitanjima kvartova koje zastupamo, a za čije ćemo se rješavanje zalagati u Gradskom vijeću, nalazi se jačanje financijske i odlučivačke autonomije mjesnih odbora te podizanje njihove važnosti. Jedan je od načina da se, decentralizacijom javnih sredstava prikupljenih od poreza i prireza koje iz vlastitih prihoda plaćaju građani, dio sredstava nakon namirenja gradskih komunalnih potreba vraća na lokalnu razinu, u mjesne odbore. Mjesni odbori u dijelu nabave dobara i usluga kroz decentraliziranu i liberaliziranu jednostavnu nabavu do 70.000 kuna mogli bi direktno raspolagati javnim sredstvima. Na taj način skraćuje se put od ideje do realizacije projekata, povećava autonomija mjesnih odbora i širi krug dobavljača za izvođenje radova i nabavu dobara s naglaskom na lokalne poduzetnike, uz zadržavanje kvalitete isporučenih dobara i usluga i skraćivanje rokova isporuke. Također, odlukom o provođenju izbora za Vijeća mjesnih odbora istovremeno s lokalnim izborima direktno će se promovirati mjesni odbori i podići svijest o njihovoj važnosti za život lokalne zajednice.

Za podizanje kvalitete života građana nužna je i reforma kriterija za dodjelu sredstava za komunalne prioritete. Prije svega, nužna je reforma kriterija za procjenu stupnja komunalne razvijenosti kvartova. Naš je prijedlog da se oni donose na određeno vrijeme (6 godina – sukladno Strategiji razvoja Grada Rijeke) i revidiraju se sukladno situaciji na terenu. Kriteriji moraju biti mjerljivi i egzaktni, ali i fleksibilni i realni. To se postiže tako da se nakon evaluacije kriterija i pridruživanja indeksa stupnja razvijenosti gradskim kvartovima mjesne odbore svrstava u grupe (npr. slabo-zadovoljavajuće-izvrsno ili 1-2-3). Nakon određivanja indeksa stupnja razvijenosti mjesnog odbora, iz ukupne mase sredstava namijenjene financiranju komunalnih prioriteta, sredstva se dodjeljuju namjenski u iznosu od 70%, 85% ili 100% iznosa namijenjenog za svaki mjesni odbor. Grad kroz vlastita sredstva tako u potpunosti preuzima osnovno održavanje komunalne infrastrukture i popravke koji (bi trebali) spadati u redovito održavanje temeljem Programa održavanje komunalne infrastrukture, a taj se trošak skida s liste MO.

Treći gorući problem za čije ćemo se rješenje zalagati je nedostatak uređenih parkirnih mjesta u kvartovima. Na neuređenim površinama, koristeći sve dimenzije u prostoru, potrebno je urediti ili izgraditi parkirališne površine/otvorene garaže/garaže na kat. Jasno će se zauzeti stav koji destimulira označavanje pločnika i cesta kao parkinga pod naplatom te stihijsko uvođenje naplate parkinga uz istovremeno pozivanje na korištenje javnog prijevoza koji prije toga nije adekvatno organiziran, kao što je trenutno slučaj. To se mora promijeniti povećanjem broja autobusnih linija, uvođenjem novih stajališta i korekcijama voznih redova. Izgradnja parkirališne infrastrukture mora biti sveobuhvatan projekt koji uz sama parkirna mjesta uključuje i izgradnju socijalnih objekata (vrtića, domova za starije, ambulanti) nad garažama, ili komercijalnih sadržaja uz parkirališnu infrastrukturu, kako bi ista stvorila veću vrijednost za novac i u konačnici građanima omogućila nadstandard”, kazao je Starčić.

Sandra Ivić iz inicijative Kvart za 5, koja ponajprije zastupa stanovnike na području MO Školjić – Stari grad, upozorila je na probleme koje smatraju prioritetnima i za koje će se zalagati osobno ili putem predstavnika u Gradskom vijeću. Prije svega, to je nastavak zalaganja za uređenje Klobučarićevog trga, te povratak dječjeg igrališta i zelene površine na tom mjestu.

“U protekle dvije godine inicijativa Kvart za 5 utvrdila je postojanje niza problema koji sprječavaju uređenje toga prostora, od problema vlasništva i promjena u namjeni pojedinih dijelova trga do onih građevinskih i infrastrukturnih. U Gradskom vijeću nastavit ćemo se zalagati za pronalazak načina izlaska iz te pravne i urbanističke zavrzlame, u korist korisnika toga prostora, a to su prvenstveno djeca i susjedi. Tu je i velik broj građana koji prostor koristi za svoje dnevne migracije.

 

U vezi s dnevnim migracijama i velikim brojem ljudi koji na dnevnoj bazi prolazi Školjićem i Starim gradom, Kvart za 5 će se zalagati za pravedniju raspodjelu komunalnih sredstava po mjesnim odborima. Konkretno, u slučaju kvartova Školjić i Stari grad smatramo da bi se sredstva trebala obračunavati na temelju broja ljudi, privatnih i poslovnih subjekata koji koriste to područje, a ne na temelju broja stanara kako je do sada bilo. Velik broj privatnih i pravnih korisnika na području Školjića i Staroga grada zahtijeva pojačano održavanje: čišćenje, rasvjetu, komunalnu infrastrukturu, što trenutno još uvijek nije na odgovarajućem nivou, između ostalog i zbog relativno malog budžeta mjesnog odbora.

U vezi sa svime navedenim, nastavit ćemo se zalagati za čišći i zeleniji centar grada i općenito smanjenje prometovanja osobnih i drugih motornih vozila na tom području. U skladu s tim Kvart za 5 podsjeća kako je u tijeku završna faza pripreme projekta izgradnje novog kolosijeka željezničke pruge kroz središte Rijeke koja predviđa uvođenje putničkoga gradskoga vlaka. Kvart za 5 podržava taj projekt. Upozorava, međutim, na slabu komunikaciju investitora s građanima i najavljuje nastavak zalaganja za maksimalnu zaštitu stanara od buke svih područja obuhvaćenih novom prugom. Isto se odnosi i na sve druge oblike buke, osobito noćne”, kazala je Sandra Ivić.

Nebojša Zelič naglasio je da zajedničkim snagama s inicijativama aktivnih građana koji iza sebe već imaju rezultate možemo promovirati nove politike upravljanja gradom. “Politike koje su usmjerene ka ljudima i rješavanju problema koje oni izravno osjećaju u svakodnevnom životu. Posebno smo ponosni da su takve inicijative u nama prepoznale partnera i suborca u stvaranju takvih politika. Ovo je tek prvi korak ka stvaranju Rijeke aktivnih građana koji se bore za svoj prostor u gradu. Nulti korak je u nedjelju, da svojim glasom podržimo bolju Rijeku”, zaključio je Zelič.

 

Exit mobile version