Ranko Frka, PGS-ov vijećnik Gradskog vijeća Grada Kraljevice i Morena Lekan, vijećnica Skupštine Primorsko-goranske županije iz stranke Možemo!, oboje kraljevičani, na današnjoj konferenciji za medije ukazali su na problem usporivača prometa (tzv. “ležećih policajaca”) u glavnoj kraljevičkoj ulici, za koje velik broj građanki i građana smatra da nisu dobro rješenje, što su i iskazali potpisom peticije. Peticija je dostavljena gradonačelniku Grada Kraljevice, Daliboru Čandrliću, uz PGS-ov amandman na proračun kojim se traži izrada novog prometnog elaborata s ciljem pronalaska drugog rješenja, međutim, Čandrlić je inicijativu ismijao, okarakterizirao političkom igrom te, na koncu, ignorirao iskazanu volju građanki i građana.
“Cilj nam je informirati širu javnost o reakcijama gradonačelnika i gradske uprave na peticiju koju smo pokrenuli ove jeseni, kao i o trenutnom statusu ove inicijative. Danas smo ovdje kako bismo ponovno istaknuli ozbiljnost problema koje su građani i građanke Grada Kraljevice jasno izrazili kroz peticiju. Naime, peticija, koju je potpisalo ukupno 340 stanovnika Grada i ostalih zainteresiranih osoba, ukazuje na veliko nezadovoljstvo trenutnim prometnim rješenjem u Strossmayerovoj ulici, gdje je postavljeno pet usporivača prometa. Tijekom kontakta s građanima utvrđeno je da velik broj izražava nezadovoljstvo postojećim rješenjem te očekuje od gradskih vijećnika da poduzmu konkretne korake kako bi se problem riješio.” – uvodno je kazao Ranko Frka.
Podsjetimo, prije nešto više od godinu dana, u Kraljevici, u Strossmayerovoj ulici, koja je najprometnija ulica u gradu, temeljem prometnog elaborata izvršeno je smirivanje prometa u zoni Osnovne škole Kraljevica na način da su postavljena 5 usporivača tipa “ležeći policajci” visine 7 cm. Problematično je to što su usporivači postavljeni na vrlo kratkoj dionici od svega 150 metara.
Iako je postupak rekonstrukcije ceste i postavljanje zone smirenja prometa potpuno u skladu s Pravilnikom o prometnoj signalizaciji i opremi na cestama te Pravilnikom o sigurnosti prometa, u praksi se pokazalo da je mnoštvo stanara u neposrednoj blizini centra veoma nezadovoljno, što jasno pokazuju i prikupljeni potpisi. Problem leži u odabiru tipa usporivača, koji usporavaju promet praktično na 5 km/h te koji su izuzetno neugodni za prelazak vozilom, oštećuju vozila te uzrokuju veliku buku.
“Naglašavamo da je ideja o smirivanju prometa u toj ulici općeprihvaćena i od strane svih gradskih vijećnika te građana, no u realizaciji je primijenjen tip usporivača koji nije adekvatan za kapacitet prometa i lokaciju, s obzirom na to da se radi o glavnoj gradskoj prometnici (županijskoj cesti), kojom prolaze autobusi javnog prigradskog prometa, kao i vozila hitne medicinske pomoći te vatrogasaca. Peticijom se, u suštini, traži samo promjena tipa usporivača prometa, odnosno, postavljanje puno učinkovitijih usporivača prometa tipa uzdignutog pješačkog prijelaza u punoj širini prometnice.” – istaknuo je Frka.
Krajem studenog peticija je predana gradonačelniku. Na sjednici Gradskog vijeća održanoj 2. prosinca 2024. gradonačelnik je na vrlo negativan način komentirao peticiju te je izjavio da se radi o političkoj prozivci. Peticiju je ismijao i nazvao je neozbiljnom, neuspješnom i neosnovanom, međutim, njome su građanke i građani jasno istakli sljedeće probleme: buka i vibracije postojećeg rješenja koje narušava kvalitetu života stanara te potencijalno uništava građevine u blizini, rizik oštećenja vozila, nedovoljno osiguranje trajne sigurnosti pošto kod ovakvog rješenja vozila naglo usporavaju te naglo ubrzavaju nakon prelaska “ležećeg policajca”, usporavanje interventnih vozila, nedovoljna komunikacija i uključenje građanki i građana u proces odlučivanja, itd.
Situacije u kojima prometna rješenja, predložena od strane struke, izazovu nezadovoljstvo građana nisu rijetkost. Slični primjeri već su se događali u drugim gradovima i općinama, gdje je praksa pokazala da predložena rješenja nisu u potpunosti odgovarala stvarnim potrebama zajednice. Međutim, to nije nikakav problem – gradovi i općine povremeno znaju promijeniti ili modificirati prometna rješenja, jer promet je “živa stvar” te se ponekad rješenja pronalaze tek nakon nekoliko faza realizacije.
“Ova peticija nije ni politička ni manipulativna, ona je naprosto glas građana koji žele izraziti svoju volju i potrebu za boljim uvjetima života te sigurniji promet u svom gradu. Dakle, nitko nije protiv smirivanja prometa, nitko ne želi divljanje vozača po našim ulicama, nego samo želimo da se primijeni alternativno rješenje na zadovoljstvo svih sudionika u prometu – građana, vozača, pješaka te školske i predškolske djece.” – istaknula je Morena Lekan.
“Očekujem od gradske vlasti da ozbiljno shvati ovu inicijativu građana te da počnu rješavati ovaj gorući problem. Sukladno Zakonu o sigurnosti prometa na cestama, Grad kao jedinica lokalne samouprave samostalno uređuje promet na svojem području uz prethodnu suglasnost MUP-a i upravitelja ceste.
Apeliram, također, na gradonačelnika Čandrlića, da se ubuduće suzdrži od omalovažavanja gradskih vijećnika koji čine oporbu, jer time omalovažava i sve građane koji su ih birali i koji nemaju isto mišljenje kao on. To nije niti odgovorno niti ozbiljno vođenje politike. Peticija je jasno pokazala da velik broj stanovnika Kraljevice nije zadovoljan postojećim prometnim rješenjem te da traži izmjenu, odnosno poboljšanje. Gradonačelnik je, u najmanju ruku, mogao pristojno komentirati peticiju, amandman i prijedlog izmjene postojećeg rješenja, uvažavajući ostale dionike u procesu donošenja posljednjeg gradskog proračuna prije lokalnih izbora.” – zaključila je Lekan.