PERFORMANS ISPRED ZAJCA: Riječki UHDDR i žene iz Zadra podsjetili na hrvatske žrtve u stvaranju Domovine – a nisu zaboravili ni intendanta Frljića

Idi na originalni članak

Obilježavanje Dana neovisnosti u Rijeci u nekoliko posljednjih godina ima posebnu „aromu“, a ove je godine nakon poznatih događanja oko HNK Ivana pl. Zajca i opetovanih protesta riječke Udruge hrvatskih dragovoljaca domovinskog rata protiv intendanta Olivera Frljića došlo i do potpunog raskola između Grada i riječkog UHDDR-a što je kulminiralo i današnjim odvojenim protokolom polaganja vijenaca na grobove i spomen-obilježja poginulim braniteljima u Rijeci i županiji.

Oglas

Naime, nezadovoljni time što se istaknuti SDP-ovac Željko Jovanović nije ispričao zbog svog statusa na facebooku tijekom kolovoškog prosvjednog marša riječkog UHDDR-a Korzom (po Udruzi kojom rukovodi Mile Biondić, Jovanović se statusom na krajnje uvredljiv način tada obrušio na branitelje) riječki UHDDR ove godine nije sudjelovao u protokolu Grada pri polaganju vijenaca, a na bojkot je pozvao i druge udruge proizišle iz Domovinskog rata.

Pored toga, riječki UHDDR odlučio je ovogodišnji Dan neovisnosti obilježiti i jednim sasvim posebnim događajem, performansom nazvanim „Čobanizam i renesansa“ kojeg su danas u podne ispred rječkog Kazališta izvele žene iz zadarske Udruge žena u Domovinskom ratu; a kao reakciju na performans koji je u HNK Ivana pl. Zajca održan na Dan pobjede i domovinske zahvalnosti 5. kolovoza ove godine koji nije bio otvoren za najširu javnost. Performans je izveden uz nazočnost velikog broja pripadnika policijskih snaga, unatoč tome što po izjavama organizatora iz Grada Rijeke nije stiglo pisano odobrenje na zamolbu za organizaciju događaja koja je poslana u Grad.

– Mi ćemo održati ovaj mirni performans koji promiče domoljublje i zajedništvo, a vidite dozvola od Grada nije stigla iako je na istom mjestu na otvaranju Riječkih ljetnih noći ekipa s intendantom Frljićem na čelu održala performans s izloženim kalašnjikovom i rajčicama – izjavio je Mile Biondić, čelnik riječkog UHDDR-a.

– Na domoljublju, zajedništvu i ljubavi naglasak je u ovom performansu, i želimo naglasiti da nam toga danas nedostaje. I zato smo došle u Rijeku zahvaliti svima koji su se borili za hrvatsku neovisnost – poručile su gošće iz Zadra uoči početka svog izlaganja.

Sličnim riječima performans je okarakterizirao i čelnik UHDDR-a Rijeka Mile Biondić koji je iskoristio priliku da još jednom izrazi svoje ogorčenje radom intendanta riječkog HNK Oliverom Frljićem, ne zaboravljajući nikako – po njemu – uvredljiv i kažnjiv incident s postavljanjem „zastave duginih boja“ na balkon riječkog Kazališta umjesto državne zastave na prošlogodišnji Dan neovisnosti.

Ako Biondića i možemo shvatiti u dijelu gdje se ljuti zbog neisticanja hrvatskih državnih simbola na Kazalištu na Dan neovisnosti, pomalo nam je nejasno uporno stavljanje zastave duginih boja u neki krajnje negativni kontekst – pod tom istom zastavom duginih boja pored one hrvatske (vjerojatno ipak negdje pri srcu) bili su ranjavani i umirali u Domovinskom ratu i branitelji-pripadnici LGBT populacije. U to uopće nema sumnje, i to je sigurno kao što je sigurno i to da su hrvatski branitelji bili i pripadnici srpske nacionalnosti, pekari, automehaničari, liječnici, nogometaši ili zavarivači. Tko tvrdi suprotno, živi u „stoljeću sedmom“.

Dugo najavljivani performans pripadnice Udruge žena u Domovinskom ratu iz Zadra izvele su poredane u dvije vrste ispred Kazališta, noseći oko vrata natpise s porukama o hrvatskim žrtvama i angažmanu branitelja u Domovinskom ratu, poput „Riječani su imali više dragovoljaca nego oružja“,  „Rijeka je dala najveći doprinos u proizvodnji ratne opreme“, »140 djece riječkih branitelja poginulih u Domovinskom ratu ostalo je bez jednog ili oba roditelja«, »Puno let je pasalo, ali va našem srcu vajka gori vaš plamik« i druge.

Kratki, jedva polusatni performans sveo se na – istina silno dojmljivo – čitanje podataka o žrtvama Domovnskog rata. Par stotina gledatelja, novinara i namjernika sudionice performansa podsjetile su na teško stradanje Hrvatske u nametnutom joj ratu, pobijeno i raseljeno stanovništvo, ali i sve ono što je Hrvatska potom postigla, iznikavši iz pepela poput feniksa.

No znatan dio performansa-čitanja poruka okupljenima – posvećen je i liku i djelu intendanta HNK Ivana pl. Zajca u Rijeci Olivera Frljića kojem je spočitnuto podosta toga – od “zlouporabe Kazališta u političko-propagandne antihrvatske svrhe”, do umjetničke nekompetencije „jer je Kazalište nekad bilo svetište tradicijske kulture, a u Frljićevim predstavama glumci su oblijepljeni komadima sirovog mesa a na gaćama kojima prikrivaju mala spolovila lijepe slike hrvatskih umjetnika“.

Istovremeno su se tijekom performansa izvođačice samoironično nazivale „nekompetentnim ognjištarkama koje valjda ne razumiju kulturu“, aludirajući valjda na to kako „umjetničke elite“ vide one poput njih – „Hrvatice koje njeguju tradicijsku kulturu“. Svima okupljenima bilo je jasno što „pjesnik želi reći“, no zbog ovako skokovitih prelazaka s teme na temu pomalo se i gubio fokus protestnog performansa koji je prema svome kraju prilično odmakao od najavljenih tema „ljubavi i zajedništva“ pretvarajući se u javnu prozivku jednog čovjeka riječima poput ovih: “Nije jasno zašto je prihvatio posao koji mu ‘ustašoidni’ Hrvati plaćaju u kunama,« rekle su i odmah odgovorile: »Zato, što vas nitko ne bi ni primio, kao ni vašu ofrlje umjetnost, a otfrljili su vas mnogi u ‘regionu’ i šire.«

Bilo kako bilo, i „predkazališna sezona“ ovime je zauzela istaknuto mjesto na riječkom (političkom) repertoaru, i za nadati se da neće poprimiti druge oblike izvan ovih „performerskih“, mada je Biondić „nakon izbora“ najavio i neke drugačije poteze…

Gradska uprava: “Zlouporabili povjerenje”

Gradonačelnik Vojko Obersnel nije odobrio korištenje javne površine za održavanje toga performansa. Gradska uprava već godinama podupire aktivnost Udruge, ali je tako odlučeno »zbog negativnih iskustava, zlouporabe našeg povjerenja s Vaše strane prilikom organizacije proslave 20. obljetnice Oluje u Rijeci.« Biondić, koji je odluku dao na uvid novinarima, smatra da je riječ o dvostrukim mjerilima jer se na istome mjestu na otvaranju Riječkih ljetnih noći »moglo vidjeti kalašnjikove«, a u »današnjem performansu nije bilo poruka neprihvatljivog sadržaja.

Exit mobile version