S ciljem revitalizacije riječkih tržnica pokrenut je niz procesa i konkretnih koraka, a jedan od prvih je i objava natječaja za zakup Paviljona I na centralnoj tržnici kao cjeline, najavljeno je na konferenciji za medije gradonačelnika Marka Filipovića.
„Do sada smo proveli više različitih procesa i poduzeli konkretne korake kako bi unaprijedili poslovanje na našim tržnicama, uzimajući u obzir i potrebe kupaca, i trgovaca odnosno zakupaca, a sve s ciljem poboljšanja i očuvanja djelatnosti na našim tržnicama. Sveopće gospodarske prilike kupce su usmjerili u trgovačke centre koji povoljnijom ponudom robe šire potrošnje i prehrambenih proizvoda konkuriraju kupovini na tržnicama. S druge strane vidljiv je i nedostatan broj lokalnih nositelja OPG-ova i malih proizvođača“, kazao je uvodno gradonačelnik Filipović, uz kojeg su na konferenciji za novinare govorili i pročelnica Upravnog odjela za komunalni sustav i promet Maja Malnar te direktor Rijeka plusa Željko Smojver.
Na tom tragu krajem prošle godine Gradskom vijeću na izglasavanje suglasnosti upućeni su Opći uvjete isporuke komunalne usluge javnih tržnica na malo u gradu Rijeci. Opći uvjeti doneseni su kao rezultat detaljne analize koju je proveo Rijeka plus, a čiji je predmet bilo detektiranje problema u poslovanju javnih tržnica na malo u gradu Rijeci, kao i predlaganje modaliteta za njihovo rješavanje. Analizom primjera iz bližeg i šireg okruženja, ali i gradova iz europskog mediteranskog okruženja, poput Trsta ili Barcelone, uočeni su slični problemi. Tako i krovna udruga koja okuplja predstavnike tržnica na području Republike Hrvatske, Udruga hrvatskih tržnica, ukazuje da se isti problem pojavljuje na cijelom području njena djelovanja. Nakon dobivanja suglasnosti Gradskog vijeća uslijedili su brojni drugi potrebni koraci kako bi se sve to i provelo u djelo, u prvom redu odluke gradonačelnika te Uprave Rijeka plusa.
Budući zakupac Paviljona I morat će dostaviti i viziju tržnice
„Jedan od prvih koraka predstavlja i sutrašnja objava natječaja za zakup Paviljona 1 koji će se po prvi puta davati u zakup kao cjelina, no bit će definirane djelatnosti koje se mogu odvijati i obim njihove zastupljenosti unutar paviljona. Radi se o djelatnostima: trgovačka djelatnost, ugostiteljska djelatnost, djelatnost organizacije manifestacija, a određeni su i zajednički prostori i prostori za konzumaciju i degustaciju.
Dakle, Paviljon 1 sada predstavlja jedno objedinjeno prodajno mjesto, unutar kojeg je postotno utvrđeno koliki dio je namijenjen za obavljanje pojedine djelatnosti. Naime, ocijenjeno je da je svrsishodno da se prostor Paviljona I objedini u jedan jedinstveni prodajni prostor te da se unutar tog prodajnog prostora zakupniku omogući sloboda pri određivanju rasporeda unutar pojedinih namjena. No, sloboda zakupnika nije neograničena, već je vezana uz postotke namjene za pojedinu djelatnost.
Također, prijavitelj na javni natječaj za Paviljon mora dostaviti i viziju tržnice za razdoblje trajanja zakupa u kojoj je dužan prikazati koncept uređenja prostora Paviljona I te sadržaj ponude, programe i aktivnosti koje namjerava provoditi u svrhu revitalizacije prostora tržnice“, kazao je gradonačelnik Filipović.
Prema riječima pročelnice Malnar, formirana je jedinstvena početna cijena za zakup Paviljona I, koja iznosi 9,21 euro mjesečno po m2, odnosno ukupno 6.949,91 eura mjesečno.
Novodonesenim odlukama produženo je radno vrijeme Paviljona I, koji može raditi od ponedjeljka do četvrtka od 7 do 24 sata, a petkom, subotom, nedjeljom i dane uoči blagdana od 7 do 2 sata. Po potrebi, odnosno za održavanja manifestacija petkom, subotom, ili uoči blagdana, i ovaj paviljon i paviljon 3 u kojem se nalazi ribarnica mogu tražiti suglasnost Rijeka plusa za produženje radnog vremena do 6 sati ujutro, naravno uz poštivanje svih odredbi vezanih uz zaštitu od buke.
Kako je pojasnio direktor Rijeka plusa Smojver, izmjenama Odluke o uvjetima i postupku provedbe javnog natječaja omogućeno je da se objedinjeni prostor paviljona I može iznajmiti do 20 godina, da se davanje u zakup provodi, umjesto prikupljanjem pisanih ponuda, javnim nadmetanjem, odnosno licitacijom, a po prvi puta je propisano da je potencijalni ponuditelj dužan dostaviti i viziju tržnice. Također, izmjenama odluke dana je mogućnost davanja u podzakup cijeloga ili dijela prodajnog prostora, s time da se prodajni prostor može dati u podzakup uz dozvolu društva, ali po jediničnoj cijeni m2 koja je postignuta putem javnog nadmetanja, odnosno licitacije.
„Veliki sam optimist i vjerujem da će ovaj koncept probuditi interes poduzetnika za ulaženje u jedan ovakav pothvat“, kazao je direktor Smojver, istaknuvši kako trenutno, zbog složenog procesa davanja u zakup, ne može najaviti kada bi Paviljon I mogao i proraditi za kupce.
Paviljon Tržnice Brajda više neće biti namijenjen za djelatnost tržnice
Druga značajna novost koja se tiče riječkih tržnica odnosi se na Tržnicu Brajda. Tako se u tamošnjem Paviljonu više neće obavljati djelatnost komunalne usluge javnih tržnica na malo u gradu Rijeci, dok će vanjski prostor zadržati tržnu djelatnost.
Dok za vanjski prostor i dalje postoji određeni interes, trenutno u zatvorenom prostoru Paviljona nema zakupaca, što pokazuje da za tu lokaciju, unatoč brojnim pokušajima, više nema interesa u kontekstu djelatnosti tržnice.
„Buduća namjena tog prostora bit će određena po završetku izrade kulturne strategije koja je u nastanku, a koja će pokazati hoće li budućnost paviljona biti vezana uz kulturu ili će se prostor valorizirati na neki drugi način. U svakom slučaju, prvi korak je dovršetak kulturne strategije odnosno njezini rezultati. Nesporno je da se radi o izuzetno značajnom prostoru, praktički u središtu grada koji predstavlja i riječku baštinu i u tom kontekstu smatram da je važno prvo ga sagledati kroz izradu spomenute kulturne strategije“, kazao je gradonačelnik Filipović, podsjetivši kako su u obnovu paviljona Tržnice Brajda uložena značajna sredstva.
Ostale značajne promjene na tržnicama – naknada za korištenje prostora izvan prodajnog mjesta, uvođenje mogućnosti prigodne prodaje zimnice
Pročelnica Malnar pojasnila je ostale značajne promjene u odlukama koje se tiču riječkih tržnica.
I na Centralnoj tržnici i na Tržnici Brajda iz namjene prodajnih prostora brišu se sve kategorije koje se odnose na ugostiteljske terase u vanjskim prostorima tržnica, iz razloga što se ugostiteljske terase na otvorenom prostoru tržnice daju na korištenje sukladno općem aktu Grada Rijeke kojim je uređeno korištenje površina javne namjene i nekretnina u vlasništvu Grada Rijeke za postavu privremenih objekata, reklamnih i oglasnih predmeta te druge opreme i uređaja.
I na Centralnoj tržnici i na Tržnici Brajda predlaže se za djelatnosti i namjene “prodaja tekstila i kožne galanterije“ i „cvjećarska djelatnost“ prodajnim mjestima tipa kiosk, pridodati manipulativni prostor površine do 2 m2. U praksi zakupci tih prodajnih mjesta imaju potrebu radi obavljanja djelatnosti koristiti manipulativni prostor ispred samog objekta zbog dostave robe i u druge svrhe kompatibilne s predmetnim djelatnostima. Dakle, ovime se izlazi u susret postojećim zakupcima prodajnih prostora.
Na Centralnoj tržnici i Tržnici Brajda uvode se nove kategorije cijena radi usklade s Općim uvjetima. Tako je predviđeno da ako se tijekom kontrole utvrdi da korisnik usluge koristi prostor izvan prodajnog mjesta, skladišnog prostora ili drugog prostora na tržnici kojeg ima pravo koristiti, bit će dužan platiti naknadu za zauzeti prostor izvan prodajnog mjesta, skladišnog prostora ili drugog prostora na tržnici.
Također, utvrđeno je da u slučaju da korisnik usluge nakon završetka radnog vremena nije prodajno mjesto ili drugi prostor na tržnici ostavio urednim, odnosno nije uklonio kartonsku, plastičnu, drvenu ambalažu i slično, ili druge naprave koje je koristio tijekom radnog vremena, istu će ukloniti RIJEKA plus na trošak korisnika.
Očekuje se kako će navedene promjene donijeti veći stupanj reda i urednosti samih prostora tržnice, a što je bio i cilj prilikom njihovog utvrđivanja u Općim uvjetima.
Također, dodaje se i nova prigodna prodaja pod nazivom Prodaja sezonskog voća i povrća, zimnice po početnim ponudbenim cijenama korištenja drvenog stola budući da se pokazalo kako postoji potražanja za ovom vrstom usluge.
Gradonačelnik Filipović: Smatram da predložene odluke revitalizacije tržnica idu ukorak s vremenom
„Revitalizacija prostora tržnica u gradu Rijeci od iznimne je važnosti i za građane grada, ali i za turiste koji u sve većem broju posjećuju Rijeku kao turističko odredište. Stoga su Općim uvjetima predložene i usvojene osnovne pretpostavke za revitalizaciju tržnice kroz olakšanje kontinuiteta poslovanja postojećim zakupcima i širu i bogatiju ponudu na zatvorenim dijelovima riječkih tržnica, što se ponajprije odnosi na prostor Paviljona I na Centralnoj tržnici o kojima sam govorio. Omogućen je i zajednički zakup prodajnih prostora, davanje prodajnih prostora u podzakup, mogućnost organiziranja manifestacija u prostoru tržnice, mogućnost degustacije proizvoda na licu mjesta, fleksibilizacija radnog vremena i slično.
Nadam se da će ove odluke koje smo donijeli pridonijeti revitalizaciji prostora na tržnici. Tržnica je trbuh grada i kad govorimo o placi, govorimo o njoj s emocijama, no vremena se mijenjaju. Mislim da ove odluke idu u korak s vremenom“, kazao je gradonačelnik Filipović, dodajući kako je cilj promjena postići zadovoljstvo korisnika, građana, turista i zakupaca te stvoriti veću prepoznatljivosti prostora tržnice kao mjesta koje nije namijenjeno samo za prodaju i kupnju robe, već i za susrete i druženja.
Odgovarajući na pitanje novinara o tome kako spriječiti povremeno poplavljivanje tržnice, gradonačelnik Filipović je naglasio kako rješavanje tog problema zahtijeva značajna financijska sredstva.
„Borba protiv ekstremnih vremenskih uvjeta je složena i zahtijeva značajna financijska sredstva, koja ne mogu biti alocirana samo na lokalnom nivou. Očekujem da se u rješavanje tog problema, uz Grad, aktivno uključe i Hrvatske vode i resorno ministarstvo, jer je to pitanje koje se ne postavlja samo u Rijeci, već u cijeloj Hrvatskoj“, kazao je gradonačelnik Filipović.
U listopadu kreće sadnja stabala i grmova u sklopu tri projekta
Gradonačelnik Filipović je najavio kako u listopadu kreće sadnja zelenila, stabala i grmova, za što su sredstva osigurana putem Fonda za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost te kroz projekt koji se provodi u suradnji s Turističkom zajednicom grada Rijeke. Realizacijom ovih projekata bit će posađeno ukupno 488 stabala i preko 2600 grmova u parkovima.
Konačan tempo sadnje diktirat će vremenske prilike, a prvi na redu za sadnju je drvored koji će biti u Ulici Vjekoslava Kneževića odnosno uz cestu D-404 za što je dobivena i suglasnost Hrvatskih cesta.
Najavljen početak izgradnje pješačkog mosta Žakalj
Gradonačelnik je najavio početak izgradnje pješačkog mosta Žakalj na lokaciji kod Matešićevih mlinova, na mjestu čeličnog mosta srušenog u toku 2. svjetskog rata. Pješački most „Žakalj“ će bit će čelične konstrukcije raspona od ukupno 25,30 m i širine 4,80 m.
Most će graditi tvrtka FRACASSO PRODUCTION d.o.o., Rijeka, koja se jedina javila na natječaj s ponudom za izvođenje radova u visini od 424.770,10 eura bez PDV-a. Kako bi se stvorili uvjeti za gradnju mosta, između Grada Rijeke i Hrvatskih voda sklopljen je Ugovor o pravu građenja na javnom vodnom dobru.
Predviđeni rok za uvođenje izvođača u posao je listopad 2024. godine, dok je ukupni rok za završetak radova na izgradnji – revitalizaciji pješačkog mosta Žakalj šest mjeseci.
Most se gradi u sklopu projekta „Riječke šetnice“ odnosno revitalizacije šetnice uz Rječinu koja će od bivše Tvornice papira (Hartere) voditi do mlinova na Rječini.
Razmatra se mogućnost uvođenja lijevog skretanja s D 404 na parkiralište Srednja Delta
Odgovarajući na pitanje novinara, direktor Smojver istaknuo je kako je trenutna prosječna popunjenost novog parkirališta Srednja Delta oko 50 %. Projekt koji je Rijeka plus proveo u suradnji s Lukom Rijeka, planira se nadograditi:
„Intenzivno se radi s Hrvatskim cestama i Hrvatskim željeznicama oko iznalaženja mogućnosti lijevog skretanja sa 404 na Srednju Deltu. Radi se o zahtjevnom projektu, ali vjerujem da ćemo u nekom budućem vremenu zajedno s Gradom iznaći najbolje rješenje i omogućiti veću dostupnost tog parkirališta“, kazao je direktor Smojver.