Od siječnja 2025. godine, Grad Rijeka započinje s primjenom unaprijeđenog modela školskih marendi, donoseći zdravije i raznovrsnije obroke svim riječkim osnovnoškolcima.
U želji da se djeci osigura kvalitetna i nutritivno uravnotežena prehrana, najprije je formirana posebna radna skupina sastavljena od nutricionista i predstavnika škola. Ta je skupina izradila nove jelovnike usklađene s potrebama djece, a potom je pokrenut proces objedinjene nabave namirnica za sve škole.
Novi model predviđa obroke pripremljene od zdravijih namirnica, uz pažljivo praćenje prehrambenih standarda. Izrađeni jelovnici mogu se prilagođavati sezonskoj ponudi kako bi djeca dobivala ono najbolje. Naime, uključene nutricionistkinje, predstavnice Nastavnog zavoda za javno zdravstvo PGŽ i Thalassotherapije, pripremile su tri različite varijante sezonskih jelovnika za riječke škole.
Tako će riječki osnovnoškolci od drugog polugodišta ove školske godine doručkovati zobene pahuljice s medom i cimetom, jogurt s probiotikom, fritaju s povrćem ili integralni kruh s namazom od tune i svježeg sira. Uz to, na jelovnicima će se kao noviteti naći zobene pahuljice, biljni napitci, muesli, riža i proso na mlijeku te mnoge druge zdrave namirnice koje će obogatiti školske obroke i pridonijeti razvoju zdravih prehrambenih navika. Osim toga, svaki će dan u ponudi obavezno biti svježe i sušeno voće te orašasti plodovi, čime će se povećati dostupnost svježih i zdravih namirnica svim učenicima, na dnevnoj bazi.
O zdravim životnim navikama osnovnoškolci uče kroz Zdravstveni odgoj i obrazovanje
Grad Rijeka već dugi niz godina na razne načine nastoji doprinijeti promociji i usvajanju zdravog načina života i životnih navika, osobito djece i mladih, predlažući i provodeći brojne programe i projekte u osnovnim školama i dječjim vrtićima kojima je osnivač. Razna istraživanja pokazuju da se učenje o prehrani tijekom adolescencije pokazalo učinkovitim u povećanju znanja, stavova i primjene pozitivne prakse glede prehrane, zbog specifičnosti razdoblja adolescencije. Djetinjstvo i rana adolescencija predstavljaju stoga važna životna razdoblja u kojima učenici u svakodnevici školskog okruženja mogu steći vještine i znanja koja su važna za razvoj budućih navika, odnosno za usvajanje zdravih životnih stilova.
S ciljem prikupljanja relevantnih informacija o raznim aspektima zdravstvene pismenosti i zdravlja riječkih učenika, Grad Rijeka prošle je godine organizirao anketno istraživanje među učenicima sedmih razreda u dijelu riječkih škola koje je pokazalo da oko 50 posto učenika smatra kako bi u školi trebali više učiti o zdravoj prehrani i načinima pripreme.
Povrh toga, važno je napomenuti da briga o zdravlju uključuje prepoznavanje, razumijevanje i usvajanje zdravih životnih navika, a izbjegavanje navika štetnih po zdravlje. Imajući u vidu da se zdravi načini života smatraju osnovom za dobro zdravlje, kvalitetu i dugotrajnost života, odnosno osiguravanje zdravlja kao temeljnog ljudskog prava, Grad Rijeka od školske godine 2024./2025. kreće s provedbom izvannastavne aktivnosti Zdravstveni odgoj i obrazovanje u dijelu osnovnih škola, a s ciljem aktivnog doprinosa zdravlju i dobrobiti djece i mladih. Dodatno, uvođenje Zdravstvenog odgoja i obrazovanja kao nove izvannastavne aktivnosti u riječke osnovne škole, značajno doprinosi cilju unapređenja stvaranja zdravih navika kod osnovnoškolaca.
Uvođenjem Zdravstvenog odgoja i obrazovanja i nizom aktivnosti koje će proizaći iz provedbe te dodatno implementacijom ovog jedinstvenog objedinjenog modela nabave zdravijih namirnica za sve osnovnoškolce, Grad Rijeka će aktivno doprinijeti usvajanju i promociji zdravih stilova života djece u formativnim godinama.
Mnogobrojni projekti promocije i usvajanja zdravih navika: Od sportske škole do mednog dana
Grad Rijeka, osim kroz novouvedeni Zdravstveni odgoj i obrazovanje, već dugi niz godina na razne načine nastoji pridonijeti promociji i usvajanju zdravog načina života i životnih navika. Upravo na tom tragu, u suradnji Grada Rijeke, Riječkog sportskog saveza i riječkih osnovnih škola, 2017. godine, započeta je provedba projekta Ri Move. Radi se o projektu koji promiče sport, zdrav život i bavljenje aktivnostima među najmlađima, uključivanje djece u sport, porast njihovih psihofizičkih sposobnosti te stjecanje elementarnih znanja i vještina o sportu.
Također, kako se plivanje smatra sveobuhvatnim sportom, kojim se u velikoj mjeri može utjecati na optimalan rast i razvoj djeteta, Grad Rijeka provodi i projekt Rijeka pliva, u sklopu kojeg se u školu plivanja besplatno uključuju učenici nižih razreda riječkih osnovnih škola. Također, vrijedi istaknuti kako riječke osnovne škole imaju i izvrsnu suradnju s riječkim sportskim klubovima pa osnovnoškolci mogu trenirati različite sportove i po završetku škole, u bliskom, poznatom okruženju.
Osim toga, u suradnji s Nastavnim zavodom za javno zdravstvo Primorsko-goranske županije, u školama Grada Rijeke, organizirali smo aktivnost naziva Školica zdrave prehrane, s glavnim ciljem unapređenja prehrane djece u osnovnim školama, usvajanja pravilnih prehrambenih navika te očuvanja zdravlja kroz edukaciju djece i njihovih učitelja. Također, jedan od važnih segmenata programa, bio je izraditi jedinstveni jelovnik za cjelodnevni i produženi boravak koji smo ponudili svim školama. Organiziran je i mrežni portal s ciljem proširivanja znanja o hrani, prehrani i zdravlju. Portal je namijenjen prvenstveno djeci školske dobi te njihovim roditeljima, ali i učiteljima njihovih škola te svim članovima zajednice koji žele proširiti znanje o hrani, prehrani i zdravlju. Portal nudi pristup izrađenim edukativnim i zabavnim materijalima s porukama važnosti unapređenja prehrane i zdravlja. Osim toga, svi su izrađeni materijali u obliku plakata i brošura podijeljeni školama.
Grad Rijeka uključio se i u nacionalni program Školski medni dan s hrvatskih pčelinjaka, a u cilju, između ostaloga, podizanja razine znanja o važnosti zdrave prehrane. Riječke škole sudjelovale su u još jednom nacionalnom programu naziva Školska shema s ciljem poboljšanja distribucije poljoprivrednih proizvoda i poboljšanju prehrambenih navika djece.