RIJEKA KAO PRIMJER Nakon Rijeke i Grad Sisak uvodi Građanski odgoj i obrazovanje kao izvannastavnu aktivnost

Idi na originalni članak

U školskoj godini 2017./2018. GOO je kao izvannastavna aktivnost ponuđen svim zainteresiranim školama Grada Rijeke, a interes za uključivanjem iskazala su, uz prvotno uključenih 88 učenika, i 302 nova učenika petih razreda

Oglas

Gradonačelnik Rijeke Vojko Obersnel i gradonačelnica Siska Kristina Ikić Baniček potpisali su Sporazum o suradnji kojim će Grad Rijeka bez naknade ustupiti Gradu Sisku materijal priručnika namijenjenog učenicima petih i šestih razreda osnovne škole te popratne materijale namijenjene učiteljima, kako bi se Građanski odgoj i obrazovanje, jedinstveni program u Hrvatskoj, mogao kao izvannastavna aktivnost provoditi u osnovnim školama čiji je osnivač Grad Sisak, prenose mrežne stranice Grada Rijeke.

Uoči samog potpisa Sporazuma gradonačelnik Vojko Obersnel je izrazio zadovoljstvo što se ovaj jedinstveni program počinje širiti Hrvatskom.

„Interes za provođenje ovog programa postoji u Istarskoj županiji i nekim drugim gradovima. Nije potrebno naglašavati zašto je ovaj program važan, no oni kojima šaljemo poruku o potrebi njegova provođenja, ne žele to slušati. Građanski odgoj ne ugrožava niti jedan drugi predmet u Kurikulumu, jer se ono čime se Građanski odgoj bavi ne nalazi niti u jednom nastavnom predmetu“ rekao je gradonačelnik.

U tijeku izrada novog priručnika

Grad Rijeka je prošle školske godine u pete razrede šest osnovnih škola eksperimentalno uveo program Građanskog odgoja i obrazovanja (GOO), a ove je godine projekt proširen i na ukupno 22 osnovne škole. U tijeku je i izrada novog priručnika za učenike sedmih i osmih razreda, kako bi se osigurao kontinuitet do kraja osnovne škole. Priručnik za pete i šeste razrede „Učenik građanin“ već je izrađen.

Rezultati raznih istraživanja u Hrvatsko pokazuju nisku razinu participacije u zajednici, porast izražavanja ekstremnih i diskriminatornih stavova te nedostatak znanja i vještina potrebnih za život među mladima.

Prema istraživanju “Mladi i ljudska prava u Hrvatskoj kojeg navodi GOOD Inicijativa, koja se zalaže za sustavno i kvalitetno uvođenje odgoja i obrazovanja za ljudska prava i demokratsko građanstvo u odgojno-obrazovni sustav, svega 55% učenika zna što je Ustav Republike Hrvatske, a jednak je postotak upoznat s činjenicom da je politički sustav u Hrvatskoj parlamentaran. Čak 40,8% mladih srednjoškolaca smatra da bi Hrvati u Hrvatskoj trebali imati veća prava od pripadnika drugih naroda, dok se njih 30,1% izjašnjava kako bi Ustavom Hrvatsku trebalo definirati kao državu isključivo hrvatskog naroda.

U želji da sustavno odgovori na ove probleme i krene u izgradnju boljeg društva, Grad Rijeka je, ne čekajući da se situacija na nacionalnoj razini promjeni, kao prvi grad u Hrvatskoj uveo Građanski odgoj i obrazovanje u riječke osnovne škole kao izvannastavnu aktivnost, odnosno kao zaseban predmet koji se provodi jednom tjedno (35 sati godišnje).

U školskoj godini 2017./2018. GOO je kao izvannastavna aktivnost ponuđen svim zainteresiranim školama Grada Rijeke, a interes za uključivanjem iskazala su, uz prvotno uključenih 88 učenika, i 302 nova učenika petih razreda.

Značenje slobode mišljenja i slobode govora

Riječki učenici u sklopu GOO-a uče kako kritički promisliti o reklamama i dobivenim informacijama uopće te su osvijestili razliku između želja i potreba. Uče o prednostima i nedostacima društvenih mreža te ranjivim skupinama u društvu. Upoznaju se s konceptom volontiranja, medijacije, poduzetništva i potrošačkih prava. Uče kako biti odgovorni vlasnici kućnih ljubimaca i ekolozi koji čuvaju svoj planet. Aktivno sudjeluju u svojoj zajednici i donose informirane odluke i prepoznaju važnost aktivnog sudjelovanja u zajednici.

Senzibiliziraju su za različitosti te uvažavaju i poštuju druge, tuđa mišljenja, stavove i vrijednosti. Koriste vještine javnog nastupa, prezentacije, timskog rada, suradnje, dogovaranja te poticanja i uključivanja u dijalog i debatu. Argumentirano iznose stavove i aktivno slušaju tuđe. Objašnjavaju na koji način stereotipi mogu navesti na pogrešne zaključke o pojedincima ili skupini. Određuju značenje slobode mišljenja i slobode govora.

Nastava je organizirana drugačije nego na ostalim satovima. Mišljenje učenika je jako važno, potiče ih se na diskusiju, oni sami iskazuju koje bi lekcije i kada voljeli obrađivati, ima puno terenske nastave i praktičnog učenja koje ih priprema za svakodnevni život. Učenici imaju svoju građansku mapu, a ne klasičnu bilježnicu u koju pišu po diktatu. Oni sami kroje sadržaj svoje mape, a unutra stavljaju fotografije koje su zabilježili na terenskoj nastavi, rezultate istraživanja koja su proveli, intervjue, ulaznice od događanja koja su posjetili, isječke iz medija o njima važnim momentima i sl. Naglasak je na praktičnom i iskustvenom učenju.

Evaluacija prve godine provedbe

Evaluacija prve godine provedbe utvrdila je kako je 96,1 posto učenika je jako zadovoljno temama koje su obrađivali i izrazito su zadovoljni metodama i oblicima rada na satovima GOO-a. Učenici su tako kao najvrjednije naučeno u prvoj godini provedbe GOO-a istaknuli spoznaju o važnosti pomaganja i uvažavanja drugih, o ljudskim pravima, zdravoj prehrani i opasnostima društvenih mreža.

“Postigli smo jako dobre rezultate, što će pokazati i evaluacija programa koju je proveo Odsjek za psihologiju Filozofskog fakulteta u Rijeci, a koja će biti javnosti predstavljena početkom prosinca ove godine, rekao je gradonačelnik.

Gradonačelnica Siska Kristina Ikić Baniček kazala je kako je zahvaljujući viziji Grada Rijeke razvijen ovaj nadasve važan program.

„Često me pitaju zašto i mi u Sisku uvodimo taj program. Ako pratite medije i ono čime su mladi, ali ne samo oni već svi građani Hrvatske, u zadnje vrijeme izloženi, dobit ćete odgovor. Želimo graditi građansko društvo i njegovati osnovne vrijednosti koje su u ostatku Kurikuluma zanemarene. Cilj nam je postići demokratsko, slobodno i slobodarsko društvo. Vjerujem da će se i druge sredine ohrabriti i uvesti ovaj program, što bi u konačnici moglo utjecati i na Ministarstvo da ga uvede kao obavezni predmet, rekla je Kristina Ikić Baniček.

Grad Rijeka će temeljem ovog Sporazuma, po izlasku iz tiska priručnika za učenike sedmih i osmih razreda osnovnih škola, te pripadajućih Smjernica za provođenje tog priručnika namijenjenih učiteljima provoditeljima i taj materijal ustupiti Gradu Sisku, u slučaju da iskaže interes, prenose mrežne stranice Grada Rijeke.

Foto: Grad Rijeka

 

Exit mobile version