ZAŠTITA POTROŠAČA NA INTERNETU

EUROPSKI PARLAMENT: Mijenjaju se pravila za divove digitalnih usluga, Facebook, Amazon, Google…!

Idi na originalni članak
Unsplash

Novi Zakon bi trebao pružiti veću zaštitu potrošača na internetu i ujedno osigurati pošteno natjecanje na tržištu

Oglas

Odbori Europskog parlamenta prihvatili su u ponedjeljak prijedloge Zakona o digitalnim uslugama ili Digital Services Act (DSA) nakon što su zastupnici glasali o nacrtima prijedloga za obuzdavanje djelovanja “Tehnoloških divova”, skupine najvećih i najdominatnijih kompanija u industriji tehnologije i informatike, a koje potječu iz SAD-a, prenosi Financial Times.

Razumljivo je i zašto su zastupnici iz suparničkih europarlamentarnih stranaka imali toliko primjedbi i dopuna na prijedlog zakona. Naime, on je jedan od najznačajnijih zakona koji stiže iz Bruxellesa od kada postoje i djeluju Tehnološki divovi.

To će biti prvi put nakon dvadeset godina da je Bruxelles regulirao pravila ponašanja na internetu.

Pravila za obuzdavanje teholoških divova

Regulatori nastoje razjasniti ključna problematična područja, uključujući ograničenja ilegalnog sadržaja, transparentnost oglasa i dezinformacije.

Ranije ovog mjeseca, Thierry Breton, povjerenik za unutarnje tržište zadužen za vođenje digitalnih preinaka, rekao je za Financial Times da regulatori žele dodatne ovlasti za onemogućavanje rada velikih platformi; prisiljavaju ih da prodaju svoje udjele, a uz to ih mogu i blokirati na tržištu ako se ne ponašaju prema pravilima.

Uz to, europarlamentarci bi trebali ratificirati prijedloge koji će zahtijevati poduzimanje oštrih mjera protiv divovskih platformi kao što su Facebook i Google.

Alex Saliba, europarlamentarac lijevog centra zadužen za izradu preporuka za Zakona, pozvao je na donošenje pravila koja će obuzdati rastuću moć tehnoloških divova.

“Ovo je idealna prilika za raspravu o pravilima interneta i za donošenje propisa o uslugama koje utječu na naš svakodnevni život”, kazao je Saliba.

Neki od najupečatljivijih prijedloga za koje europarlamentarci žele da ih Komisija predloži su:

1. Da platforme budu odgovornije: Parlament želi da se proizvodi koji se smatraju ilegalnima van interneta, zabranjuju i na internetu. Nadaju se da će tako potrošačima pružiti jednaku razinu zaštite kada kupuju proizvode na velikim platformama poput Amazona, praktički kao da su ih kupili u fizičkoj trgovini.

2. Da se cilja na tehnološke divove: Zastupnici se zalažu za veću uključenost “gatekeepera” kako bi se spriječila pojava antikonkurentskih praksi utvrđenih popisom koji će jasno ukazivati na dopuštene i nedopuštene radnje na internetu. Tu spadaju one platforme koje daju prednost vlastitim uslugama ili koje ne poštuju transparentnost u pogledu financiranja političkog oglašavanja.

3. Donošenje jasnih pravila za uklanjanje sadržaja: Članovi Europskog parlamenta također će tražiti jasna pravila i postupke za suočavanje s ilegalnim sadržajima. “Ne želimo da privatne tvrtke budu zadužene za nadzor ponašanja na internetu, već da umjesto toga postoji jasan sustav obavijesti i postupaka koji pruža jasnu pravnu osnovu za platforme i jamči temeljna prava korisnika”, objasnio je Tiemo Wölken, njemački europarlamentarac koji je izradio preporuke za DSA.

“Želimo da korisnici preuzmu odgovornost za sadržaj koji vide, umjesto da ih prepustimo na milost i nemilost profitnih algoritama kojima je prioritet sadržaj koji privlači pažnju”, dodao je Wölken.

Velika postignuća za zaštitu potrošača

Članica jednog od odbora koji je raspravljao o prijedlogu zakona, onog za zaštitu potrošača, hrvatska europarlamentarka Biljana Borzan itekako pozdravlja donošenje ovog zakona te je ustvrdila da je ovo veliki korak za potrošače na internetu.

“Već godinama inzistiram da prava potrošača na internetu trebaju biti jednaka pravima koje građani imaju kad kupuju u izvan mreže. Ovo Izvješće, koje je usvojeno velikom većinom, postavlja snažne temelje za zaštitu potrošača u odnosu na kompanije iz trećih zemalja”, kazala je Borzan.

Dodala je da su najvažnija postignuća veća transparentnost oglašavanja, posebno na velikim platformama poput Facebooka ili Googlea, te zaštita europskih prava potrošača koji kupuju sa stranih platformi poput Amazona.

Vijesti.hr

Exit mobile version