Ipak, kod nas su cijene niže nego u Sloveniji i Austriji te Italiji. Analitičari objašnjavaju zašto
Lanac drogerija dm u Hrvatskoj je jeftiniji nego u Italiji za 7 posto, kada se usporedimo s Austrijom – cijene u Hrvatskoj niže su 1,6 posto, a ako se uspoređujemo sa Slovenijom – dm je u prosjeku Hrvatskoj jeftiniji za 2,4 posto.
No, DM u Njemačkoj – a ta tvrtka u njemačkom vlasništvu i s tamošnjim sjedištem ujedno ima najveće poslovne operacije upravo u Njemačkoj – ima u prosjeku niže cijene od podružnica u svim promatranim zemljama, pa tako i u odnosu na podružnicu u Hrvatskoj, od koje je u prosjeku jeftiniji za 16 posto – pokazala je to analiza analitičara Hrvatske narodne banke Ivana Mužića i Ivana Žilića.
U HNB-ovoj analizi navode da su napravili usporedbu nakon povremenih usporedbi cijena u medijima pojedinih proizvoda na hrvatskim policama i u trgovinama nama bliskih zemalja.
“Rezultat jedne od takvih recentnih usporedba, provedene na osnovi cijena 20 proizvoda u dm-u (Drogerie Markt) u Hrvatskoj i Njemačkoj, pokazuje da su cijene odabranih artikala u pravilu niže u Njemačkoj. Cilj je ove analize usporediti cijene vrlo velikog broja proizvoda (više tisuća) u tom maloprodajnom lancu, i to u više država u kojima taj lanac posluje, kako bi se što više umanjila eventualna pristranost povezana s izborom konkretnih proizvoda i konkretne zemlje za usporedbu”, navode u istraživanju.
Objašnjavaju da je dm relativno povoljan u Njemačkoj vjerojatno zbog učinkovitijeg logističkog lanca, može se to objasniti i s nižim relativnim troškovima distribucije te strukturnim značajkama njemačkog tržišta, koje odlikuju veći prometi i snažna konkurencija. “Ipak, ova se analiza, unatoč širokom obuhvatu u smislu broja promatranih proizvoda, ne može smatrati reprezentativnom jer promatra samo jedan od trgovačkih lanaca, a i u tom je jednom lancu, zbog razlika u asortimanu, bilo moguće usporediti cijene tek četvrtine proizvoda koji su u domaćoj ponudi”, ističu u studiju.
Uspoređivali kozmetiku i higijenske proizvode
Također, uspoređuju se cijene relativno ograničenog segmenta dobara iz potrošačke košarice, i to pretežito u području kozmetičkih i higijenskih proizvoda, na koje se odnosi manje od 5% potrošačke košarice.
“Službeni podaci Eurostata koji uspoređuju cijene u Hrvatskoj i drugim članicama EU-a za sva dobra i usluge, pokazuju da su cijene u Hrvatskoj u prosjeku i dalje niže nego u razvijenijim članicama EU-a – prosječna razina cijena u Hrvatskoj u 2023. godini iznosila je oko 72% prosjeka EU-a. Dok komparativna analiza pojedinih cijena poboljšava informiranost potrošača i jača pritisak na snižavanje cijena, postoji rizik da vijesti o relativno skupim proizvodima povećaju percepciju inflacije i inflacijska očekivanja, što bi trebalo dodatno istražiti”, ističu u analizi.
Za istraživanje su 31. listopada 2024. prikupljene cijene svih artikala s internetskih prodavaonica dm-a u Hrvatskoj, Njemačkoj, Italiji, Austriji i Sloveniji. Od ukupno 15.560 proizvoda ponuđenih u hrvatskom dm-u, u njemačkom je pronađeno 4370 artikala, u talijanskom 3308, u austrijskom 4801 te 6389 u slovenskom.
Od ukupno 4370 uparenih proizvoda s Njemačkom, 3252 proizvoda skuplja su u Hrvatskoj, 334 imaju istu cijenu, dok su 784 proizvoda jeftinija u Hrvatskoj. Iako je dm u Hrvatskoj u prosjeku jeftiniji nego u Italiji za 7%, postoji 731 artikl koji je u Hrvatskoj skuplji nego u Italiji.
Njemačka je zemlja s najnižim cijenama u dm-u. Ako se izravno usporede cijene istih artikala, Njemačka, koja je matična zemlja dm-a, u prosjeku je za 18,3% jeftinija od Italije, za 13,9% jeftinija od Austrije te za 12,1% jeftinija od Slovenije.
Autori HNB-ova bloga ponavljaju da provedena analiza, iako informativna, nije reprezentativna, te se njezini rezultati ne smiju poopćavati na ukupno gospodarstvo, piše Danas.hr.