Dio iznajmljivača je spustio cijene očekujući lošu sezonu, ali su shvatili da mogu brže i više zaraditi
Nakon otužnog ljeta pandemijske 2020., turisti su na iznenađenje i onih najoptimističnijih nagrnuli na našu obalu. Gužve su na svakom koraku, redovi ljudi, krcate plaže, a upita za rezervaciju smještaja je bezbroj, kao da pandemije nije ni bilo.
Nije sve tako ružičasto. Slobodna Dalmacija prikupila je pritužbe nekoliko ljudi, mahom domaćih, koji su još prošle zime rezervirali svoj smještaj, uplatili kauciju i dan-dva prije dolaska dobili otkaz rezervacije. Jedna je gospođa, tako, rezervirala apartman u blizini Splita za četiri osobe. Trebali su ondje boraviti četiri dana, no netom prije puta – šok.
“Razlog otkazivanju su navodno gosti iz Njemačke koji su u apartmanu, dobili su koronu. Kad sam im ljuta rekla kako ću im poslati inspekciju, molili su da ih se ne prijavi”, posvjedočila je prevarena žena.
Slična priča, uz drugačije opravdanje, i u Podstrani. Netom prije dolaska, goste je nazvao “gazda” i otkazao im rezervaciju zbog navodnog smrtnog slučaja u obitelji, prenosi Net.hr.
Izbacivanje ‘jeftinih’ gostiju
Jasno je da se među dijelom jadranskih iznajmljivača pojavio negativan trend. Oni su u strahu od loše turističke sezone “dampingirali” cijene, a kad su shvatili da je sezona uobičajena, odbijaju jeftinije rezervacije i traže goste koji će kod njih boraviti po punoj cijeni. Njihovi kolege, koji to očito ne čine, upozoravaju na problem.
“Radio sam ekonomsku računicu i ispada kako svi ulazni troškovi, porezi, boravišne pristojbe, odnosno sva davanja plus voda, struja, ‘kemija’ za čišćenje i dezinfekciju, deterdženti, toaletni papir, papirnati ručnici, tekući sapun, sve ono što iznajmljivač mora imati, kada podijelite to s brojem dana i kreveta ispadne minimalna cijena bez zarade i amortizacije od oko 18 eura po krevetu, odnosno noći. Svatko tko iznajmljuje ispod toga ili radi na crno ili nešto debelo ne štima. Čuvajte se prijevara i nemoralnih ljudi jer možete gadno proći”, jedan iznajmljivač je napisao na društvenim mrežama.
VIDEO DANA:
Očekivani slučajevi
No, u splitsko-dalmatinskoj turističkoj zajednici takvih pritužbi nisu imali, iako ne kriju da su takvi slučajevi u neku ruku i očekivani.
“Gosti koji rezerviraju smještaj putem domaćih turističkih agencija ili inozemnih platformi (Booking.com, Airbnb) imaju zaštitu tako da se takve situacije ne mogu dogoditi, a ako se dogode, postoje instrumenti da se to riješi (zamjenski smještaj, penali za iznajmljivače). Uvidom u stanje na terenu jasno je da potražnja smještaja premašuje ponudu, pa su ovakve stvari bile za očekivati, naravno ne u velikom broju slučajeva. Isto tako, prošlih godina smo svjedočili velikom otkazivanju u zadnji tren od strane gostiju, što nije bilo korektno prema iznajmljivačima. Ni jednu ni drugi praksu ne odobravamo, nadamo se kako neće biti velik broj takvih slučajeva jer sigurno nisu dobri za reputaciju iznajmljivača, a niti za reputaciju naše destinacije”, govori direktor TZ Splitsko-dalmatinske županije, Joško Stella.
Ni Hrvatska turistička zajednica nije zaprimila prijave takvih slučajeva. Ipak, ističu da je to nepoštena praksa prema turistima te zbog kratkoročne dobiti narušava dugoročni ugled iznajmljivača i same destinacije.
Kazne za iznajmljivače
Otkazivanje rezervacija dopušteno je u izvanrednim okolnostima, poput pandemije ili službenih ograničenja putovanja. Stoga su posrednici svjesni koliko zlouporaba te mogućnosti ruši ugled, pa unaprijed definiraju posljedice takve iznajmljivačke prakse. Tako pohlepni iznajmljivači mogu očekivati novčane naknade, blokiranje otkazanih termina kako se oni ne bi mogli opet rezervirati, javnu recenziju o otkazivanju rezervacije gostu te suspenziju.