Oglasio se Sindikat umirovljenika Hrvatske te uputio otvoreno pismo premijeru Plenkoviću vezano za uvođenje obaveznog liječničkog pregleda za starije od 65 prilikom produženja vozačke dozvole
Nakon što je u ponedjeljak smrtno stradala 89-godišnja vozačica sletjevši s automobilom u provaliju, počelo se postavljati logično pitanje – trebaju li ljudi u tim godinama i dalje imati vozačku dozvolu?
Slijedom toga oglasio se Sindikat umirovljenika Hrvatske te uputio otvoreno pismo premijeru Plenkoviću vezano za uvođenje obaveznog liječničkog pregleda za starije od 65 prilikom produženja vozačke dozvole.
Istaknuli su kako su se premijeru obratili u više navrata, a posljednji put 16. ožujka 2017. godine kada su upozorili na posljedice uvođenja “te štetne inicijative”. Kako navode, Umjesto odgovora iz kabineta premijera, odgovor je stigao od Ministarstva zdravstva koje je u prvom redu podržalo Hrvatsku liječničku komoru kao supokretača inicijative, uz Hrvatsko društvo za medicinu rada, a da se argumenti Sindikata umirovljenika Hrvatske i Matice umirovljenika Hrvatske, iznijeti prilikom javnog savjetovanja te u dopisima nadležnim institucijama, nisu niti razmotrili.
Njihovo otvoreno pismo prenosimo u potpunosti:
“Poštovani gospodine Plenkoviću,
još jednom Vam se obraćamo u ime oko 300 tisuća članova naših umirovljeničkih udruga, među kojima je velik broj onih koji bi bili pogođeni štetnim i nepotrebnim uvođenjem obveznog liječničkog pregleda prilikom produženja vozačke dozvole.
Naime, u prigodi potpisivanja Sporazuma o osnivanju Nacionalnog vijeća za umirovljenike i starije osobe 1. veljače o.g. usmeno, a 16. ožujka i pismeno, obratili smo Vam se s molbom da zaustavite inicijativu liječničkog lobija kojom bi se više od 250.000 vozača starijih od 65 godina ucijenilo plaćanjem zdravstvenih pregleda za produženje vozačke dozvole, iako je u većini europskih zemalja ta dobna granica postavljena iznad 70 godina, a eventualne potvrde besplatno izdaju liječnici obiteljske medicine.
S obzirom na galopirajuće siromaštvo starijih (55 posto mirovina je ispod linije siromaštva), najmanje trećina neće si moći priuštiti produženje vozačke dozvole, što će u konačnici smanjiti njihovu mobilnost te dovesti do povećanja socijalne isključenosti.
Iako smo očekivali odgovor iz Vašeg kabineta, stigao je odgovor Ministarstva zdravstva koje je u prvom redu podržalo Hrvatsku liječničku komoru kao supokretača inicijative, uz Hrvatsko društvo za medicinu rada, a da se argumenti Sindikata umirovljenika Hrvatske i Matice umirovljenika Hrvatske, iznijeti prilikom javnog savjetovanja te u dopisima nadležnim institucijama, nisu niti razmotrili.
Na naše podsjećanje kako je u Zakonu o sigurnosti prometa na cestama već propisano kako izabrani liječnik obiteljske medicine ima obvezu izvijestiti policiju o promjeni zdravstvenog stanja vozača, Ministarstvo zdravstva tvrdi „kako se u svakodnevnom životu susrećemo s činjenicom da određeni broj osiguranika nema izabranog liječnika obiteljske medicine“. Takav nonsens se rijetko nađe u službenom pismu.
Liječnik obiteljske medicine jedini je koji doista poznaje pacijenta, njegove dijagnoze i terapije, dok liječnici medicine rada štancaju potvrde samo za uplatu od 400 kuna, nemajući uvida u stvarno zdravstveno stanje pacijenta. Stoga svaka osoba da bi dobila vozačku dozvolu mora i sada ishoditi potvrdu liječnika obiteljske medicine, a nakon toga se upućuje na skupi, nepotrebni i duplicirani pregled pri medicini rada te na eventualne dodatne specijalističke preglede, koji dodatno i koštaju, a tu su i troškovi poput državnih biljega, fotografija i slično.
Zato ponavljamo pitanje – tko bolje od liječnika obiteljske medicine, odnosno izabranog liječnika opće prakse, može utvrditi zdravstveno stanje svog pacijenta, kao i njegove dijagnoze te propisanu terapiju? Zašto pregledi za produljenje vozačke dozvole ne mogu jednostavno ostati u domeni liječnika opće prakse, sukladno zapadnoeuropskim praksama? Čemu još jedan namet na stare?
S obzirom na navedeno SUH i MUH traže da zakon ostane isti te da se ne mijenja u korist pojedinih liječničkih lobija i bez ikakve utemeljenosti u stvarnim statistikama o prometnim nesrećama, jer su starije osobe u pravilu oprezniji i savjesniji vozači, te čine samo deset posto u ukupnom broju sudionika nesreća, iako je njihov udjel u stanovništvu dvostruko veći.
Očekujući Vaše razumijevanje i postupanje,
s poštovanjem
Josip Kovačić, predsjednik i Jasna A. Petrović, predsjednica SUH-a”