Ministar zaštite okoliša i prirode Mihael Zmajlović sprema se tražiti odštetu za Volkswagenov skandal.
Priopćenje ministra Zmajlovića prenosimo vam u cjelosti.
U posljednje tri i pol godine napravili smo ogromne pomake da Hrvatsku učinimo zelenijom. Više od 400 milijuna kuna uloženo je u parkove, više od 2,2 milijarde u energetsku obnovu, uvedeni su poticaji za kupnju A+++ uređaja, poticaji za kupnju ekoloških vozila. Po prvi put u povijesti Hrvatske uspjeli smo da uz cijenu i sigurnost kupci pri odabiru automobila gledaju i ekološku komponentu. Danas je na hrvatskim cestama normalno vidjeti električna, hibridna i plug-in hibridna vozila. Dok ste ih prije četiri godine mogli nabrojati na prste, danas je njihov broj i nekoliko tisuća a interes je još tri puta veći. Danas u našim parkovima prirode voze električna vozila, vlakovi i brodice. Na svaki način se trudimo očuvati prirodu i bogatstva koja imamo, stoga neću dozvoliti nikome, pa bio to i neki od vodećih svjetski proizvođača automobila, da ono što mi uspijevamo očuvati, netko za račun svog profita na prijevaru uništava. Neću dozvoliti da nas bilo tko, pa makar i velika moćna kompanija kroz prevaru učine suučesnicima trovanja planeta i naše Hrvatske. Slučaj Volkswagen nije samo prevara kupaca, ovo je i prevara svih građana Hrvatske.
Automobil ne spada u osnovne životne potrebe, ali okoliš, voda i zrak to jesu. Prvi dostupni podaci govore da ovi automobili s programima za lažiranje ispuštaju i do 40 puta više štetnih plinova nego što je dozvoljeno, što predstavlja opasnost po javno zdravlje. Ovo je jedna od najvećih eko prijevara u zadnje vrijeme i ovo nije nimalo bezazleno.
Neprihvatljivo mi je također što prevarom u segmentu pogrešno obračunatih trošarina i naknada pri registraciji vozila može biti izravno oštećen državni proračun. Činjenica je da vozila sa spornim softwareom zagađuju okoliš više no što mislimo i zbog toga želim znati koliko je točno takvih vozila na našim cestama, želim biti siguran da će se takva prevara otkloniti, želim da se nadoknadi učinjena šteta te da otklonimo mogućnosti da se to ubuduće ponovi bilo kome iz automobilske industrije.
S tim ciljevima, oformio sam posebnu istražnu komisiju s tri ključna zadatka
1. Utvrditi činjenice
Komisija će prikupiti, objediniti i osigurati provjeru svih podataka i utvrditi točne činjenice. VW slučaj pratimo od početka i s obzirom da su prema svim raspoloživim podacima svjesnim postupcima VW koncerna prevareni kupci ne možemo niti ne smijemo biti sigurni isključivo u podatke koje jednostrano prezentira ova kompanija. Stoga će Komisija prikupiti, objediniti i osigurati provjeru svih činjenica.
2. Izračunati financijske posljedice eko prevare
Komisija će napraviti izračune tko je u ovoj eko prevari desetljeća financijski oštećen. Komisija ima zadatak izračunati je li i koliko oštećen državni proračun i također predložiti mogućnosti za nadoknadu štete. Građani će biti izuzeti jer su oni vozila kupili u dobroj vjeri
3. Predložiti pravne mjere
Komisija također mora predložiti pravne mogućnosti koje su nam na raspolaganju za nadoknadu štete ako se potvrde sumnje i dokaže namjerna prevara kao posljedica manipuliranja softwerom za prikaz emisija.
Osobno ću se uključiti u aktivnosti na međunarodnom nivou i u dogovoru s svojim europskim kolegama ministrima zaštite okoliša zalagati se za uvođenje novih normi vezanih uz deklaracije o potrošnji i emisiji NOx.
Neću dozvoliti da građani trpe zbog prevara pohlepne korporacije. Građani Hrvatske i kupci spornih automobila nisu krivi što ih je proizvođač obmanuo, prevario i prodao im skupe proizvode s lažnim deklaracijama. Financijsku štetu treba podnijeti onaj tko je varao, a ne građani koji su skupo platili svoje automobile.
Ako se optužbe pokažu točnim, proizvođač će morati platiti zbog svoje pohlepe, narušavanja okoliša i zdravlja građana a mi ćemo biti spremni sa svojim potraživanjima”, stoji u priopćenju ministra Zmajlovića.