Država je našla novi model po kojem će napuniti svoju kasu. Od ove godine poskupjele su trošarine na automobile koji se najviše kupuju, a pojeftinila su skuplja vozila. U Carinskoj upravi kažu da time stimuliraju vozila s manjom emisijom CO2
Prodaja novih automobila mogla bi se naći u još većoj krizi nego dosad jer je izmijenjeni Zakon o porezu na motorna vozila pun nelogičnosti. Pa su i cijene takve. Novi pasat 2.0 TDI od 150 konjskih snaga pojeftinio je 1400 kuna, dok je slabiji model poskupio za 900 kuna. Trošarina za Polo 1.4 od 75 konjskih snaga povećala se na 1350 kuna, a za još slabiju Škodu Fabiu na 1500 kuna.
“Zakonodavac samu državu pokušava učiniti socijalnim slučajem u kojem kupnja novog ili boljeg vozila mora biti na ovakav način penalizirana, umjesto da bude stimulirana kako bi se obnovio vozni park”, smatra Ivo Ivančević, predsjednik udruženja motornih vozila pri HGK.
Prodaja rabljenih automobila u posljednjih pet godina porasla je 6 puta. Pitanje je hoće li i dalje rasti jer su zbog većih trošarina porasle cijene i u autosalonima koji takve automobile prodaju.
“Novi Zakon pogoduje vozilima starijima od 10 godina. Mislim da će dovest do toga da će vozni park u Hrvatskoj i dalje ostat na razinama od 13 do 14 godina kao i do sada”, rekao je Pero Klarić, direktor TransAuta.
Trošarina na rabljeni Mercedes A klase porasla je za sto posto sa 6 700 na 13 400 kuna. Citroenov model DS 3 s jako malo emisijom CO2 također ima 600 kuna skuplju trošarinu.
“Prvotna ideja Zakona nije postignuta. Znači stimuliranje vozila s manje CO2 uvoz zapravo se neće dogoditi jer takva vozila su novim Zakonom o trošarinama najviše poskupjela”, objašnjava Klarić. Iz Carinske uprave nas uvjeravaju upravo u suprotno.
“Procjena je da će takav naglašeno ekološki model oporezivanja potaknuti kupnju novih motornih vozila što je jedna od osnovnih pretpostavki povećanja sigurnosti prometa na cestama te predstavlja poželjan izbor s aspekta zaštite okoliša”, navodi se u priopćenju Carniske uprave.
Hrvatska ima jedan od najskupljih nameta za nove automobile u Europi. Za mali gradski automobil plaća se 30 posto poreza, Slovenci plaćaju 22, a Njemci 19 posto. Porez na komapktni model plaća se 31 posto, a Slovenci i Njemci ga drže na razini kao za mali gradski auto. Za limuzine više klase plaća se 55% poreza, dok Slovenci izdvajaju 35%, a Njemci 19%.
Očito je da će nas novi automobil stajati više iako je spomenuti namet učinio upravo suprotno. Zbog toga će mnogi po automobil u drugu državu. Hrvatska ne samo da neće profitirati već će dobiti nesigurnije, starije i manje ekološki prihvatljive automobile na cestama.
Goran Latković