„Don Carlo“, jedna od najboljih Vedijevih opera i jedina Maestrova opera na programu HNK Ivana pl. Zajca ove sezone, vraća se na riječku opernu pozornicu u srijedu i petak, 3. i 5. travnja 2024.
Zvjezdanoj solističkoj postavi opernog spektakla prvi put se pridružuju Ivan Momirov u naslovnoj ulozi, riječkoj publici omiljeni tenor koji je već oduševio kao Canio u „Pagliaccima“, Herman u „Pikovoj dami“ i Dick Johnson u „Djevojci sa Zapada“, i Enrico Marrucci kao Rodrigo, gost s europskih pozornica koji se afirmirao najpoznatijim baritonskim ulogama.
U ostalim su ulogama Anamarija Knego kao Elizabeta de Valois i Luka Ortar kao Filip II., dobitnici nagrada publike za najbolje ostvarene operne uloge prošle sezone, potom uvijek fascinantni nacionalni prvak Giorgio Surian te Michaela Selinger kao osvetoljubiva princeza Eboli…
Fascinantan je to vizualni spektakl scenografa i oblikovatelja svjetla Wolfganga von Zoubeka, suradnika Herberta von Karajana, Giancarla del Monaca, Wernera Herzoga, i kostimografkinje Sandre Dekanić. Izvedbama snažne koprodukcijske predstave riječkog HNK-a i mariborskog SNG-a, velikog glazbeno-dramskog ostvarenja u režiji Marina Blaževića prvi će put u Rijeci ravnati šef dirigent Riječkog simfonijskog orkestra, maestro Valentin Egel.
Velika i moćna freska španjolskog dvora 16. stoljeća, putovanje u dubine ljudske duše, sukobi i borbe bez pravog pobjednika šestero glavnih likova čije su sudbine čvrsto i neraskidivo povezane. Verdijev „Don Carlo“, ljubavna i politička drama, zadivljuje i istodobno uznemiruje svojom dramatičnom ljepotom, veličanstvenim scenama i te moćnim arijama i duetima. Bezvremenski klasik kojeg se naprosto mora vidjeti i doživjeti. Više nego jednom.
Višeslojna opera koja spaja povijesne činjenice, dramu i ljudsku strast u remek-djelo, Verdijev „Don Carlo“ opera je za velike glasove u kojoj svaki od šest najistaknutijih likova ima uvjerljiv dramski temelj i razvoj, puna je moćnih scena i zahtjevnih arija u skladu s psihološki oblikovanom glazbenom dramom.
Iskru Verdijeve inspiracije zapalila je istoimena drama Friedricha von Schillera, izvučena iz povijesnog predkonteksta sukobljenih i konkurentnih odnosa, moralnih obveza i neostvarenih političkih ideala.
Smještena u Španjolsku 16. st. u vrijeme inkvizicije kada je granica između svjetovne i crkvene vlasti bila jasna, a osobne težnje i intimne želje potiskivane i žrtvovane za više dobro, bavi se u srži romantičnom dilemom: Don Carlo, sin kralja Filipa II., zaljubljuje se u Elizabetu Valois da bi otkrio da je ona udana za njegovog oca kao dio mirovnog pakta. Jedna od njegovih najsloženijih po mnogima najboljih, Verdijeva velika povijesna opera „Don Carlo“ posebno ističe ljudsko dostojanstvo i osobne slobode.