Riječka luka zauzela je 400. mjesto na globalnoj ljestvici kontejnerskih luka za 2023. godinu, prema izvješću Svjetske banke i S&P Globala. Ovo godišnje izvješće rangira ukupno 405 luka širom svijeta, a Rijeka je jedna od dvije hrvatske luke koja se našla na popisu, uz luku Ploče, koja je zauzela 206. mjesto, piše Index.
Dominacija azijskih luka
Azijske kontejnerske luke i dalje drže primat na svjetskoj sceni, zauzimajući čak 13 od prvih 20 mjesta na ljestvici. Kineska luka Yangshan ponovno je na prvom mjestu, slijedi je omanska luka Salalah, dok je kolumbijska luka Cartagena napredovala na treće mjesto. Najveća luka na Mediteranu, marokanski Tanger-Mediterranean, zadržala je svoju četvrtu poziciju, dok je peta malezijska luka Tanjung Pelepas .
Europske luke u zastoju
Na ljestvici od 20 najprometnijih luka samo je jedna europska luka, španjolski Algeciras, našla svoje mjesto, dok su mnoge druge, uključujući one u Njemačkoj, Italiji i Sloveniji, zabilježile pad u rangiranju u odnosu na prošlu godinu. Luka Rijeka pala je sa 334. mjesta u 2022. na 400. mjesto u 2023. godini, dok se luka Ploče po prvi puta pojavila na popisu .
Utjecaj pandemije i geopolitičkih poremećaja
Pandemija COVID-19 i dalje ima značajan utjecaj na rad luka diljem svijeta, iako su posljedice donekle ublažene u 2023. godini. Svjetska banka i S&P Global napominju kako je sektor pomorskog prijevoza i dalje nepredvidiv i nestabilan. Stručnjaci ističu da su otpornost, nova tehnologija i zelena infrastruktura ključne za buduću stabilnost i održivost pomorskog sektora .
Globalni trgovinski putovi i potreba za modernizacijom
Više od 80% globalne trgovine robom odvija se morskim putem, stoga je učinkovit rad luka ključan za gospodarski razvoj i stabilnost tržišta. Glavni ekonomist Svjetske banke, Martin Humphreys, naglašava kako je nužno da velike luke ulože u poboljšanje otpornosti i modernizaciju kako bi odgovorile na izazove budućnosti i održale stabilnost globalnih tržišta .
Uz prisutnost luka poput Rijeke i Ploča na svjetskoj ljestvici, Hrvatska pokazuje svoj potencijal u međunarodnoj pomorskoj trgovini. Iako Rijeka trenutno drži skromno mjesto, to je i dalje važan korak prema većem uključivanju u globalne logističke tokove, piše Index.