
Iako su “usidrene cijene” uvedene kako bi se kupcima olakšalo snalaženje, u praksi one izazivaju konfuziju, a građani i dalje – zbunjeni.
Kupci teško primjećuju koristi najnovijih mjera Vlade. “Meni osobno ne, jer stalno pratim rast cijena, uglavnom kupujem na akcijama”, rekla je Sabrina iz Zagreba. S njom se slaže i Zoran: “Nema neke koristi. Kupovati se mora, bez obzira, zapravo jedini problem je ima li čovjek novca za kupiti ili nema.”
I dok je glavni cilj Ministarstva gospodarstva pomoći građanima da lakše prate cijene i zaštititi ih od inflacije, trgovci s druge strane upozoravaju na dodatno opterećenje koje im ta mjera donosi.
“Traže angažman radne snage, dodatne softvere, trgovci su se prilagodili međutim – ne vidim da će to suzbiti inflaciju”, izjavio je Martin Evačić, predsjednik Udruge trgovina pri HUP-u za RTL Danas.
Građani pak jasni – jedino bi im stvarno olakšanje donijele niže cijene
“Značilo bi mi da snize cijene općenito i da to sve bude jednostavno, a ne sad gledati ovo, gledati ono stalno nešto preračunavati”, poručuje Željko iz Zagreba.
Usprkos tome, od 1. lipnja već su najavljena nova poskupljenja pojedinih distributera. U Udruzi za zaštitu potrošača smatraju da bi rješenje mogla biti digitalna aplikacija koja bi prikazivala cijene proizvoda u svim trgovinama.
“To je tzv. izraelski model, funkcionira u Izraelu, Italiji, Španjolskoj, Grčkoj, pa ćemo vidjeti – nismo valjda baš takvi da kod nas ne može ništa funkcionirati. Samo, nama je upitnik jer aplikaciju ne koriste stariji potrošači”, izjavila je Ana Knežević, predsjednica Udruge za zaštitu potrošača.
Za one trgovce koji se ne budu držali pravila slijede novčane kazne – od 3.000 do 30.000 eura. Državni inspektorat već je krenuo s kontrolama.
No, odvjetnica Dijana Kladar, koja se bavi zaštitom prava potrošača, pita se koliko građani stvarno imaju koristi od Vladine mjere:
“Potrošači su zbunjeni prvenstveno. Mislim da je dobar korak Vlade ograničenje cijena i da tu vidimo efekt, no ovaj propis – nisam sigurna koji će se efekt postići. Stvar je u tome da kod proizvoda poput hrane i pića trgovci imaju slične cijene i nemam izbora – ja to moram kupiti.”
Trgovci zbog toga traže hitan sastanak s ministrom gospodarstva. Naglašavaju kako bi i dobavljači, jednako kao i trgovci, trebali biti obvezni objavljivati cijene, jer su njihove promjene izravno povezane s maloprodajnim.
“Jednostavno želimo nastaviti komunikaciju, vidjeti koga sve uključiti u taj lanac i kako stvarno, ali stvarno doprinijeti da cijene – ne divljaju”, kaže Evačić, prenosi Net.hr.
Odgovor Ministarstva gospodarstva
Ministarstvo se osvrnulo na primjedbe i podsjetilo da je sidrenje cijena samo jedna od ukupno sedam mjera kontrole cijena koje su u planu.
“Podsjećamo kako je u određenim slučajevima obveza isticanja više cijena već propisana Zakonom o zaštiti potrošača te Pravilnikom o načinu isticanja maloprodajne cijene i cijene za jedinicu mjere proizvoda. Trgovci su se i ranije morali pridržavati tih pravila. U tom smislu, uvođenje ‘sidrenih’ cijena ne donosi novi ili dodatni trošak, već osigurava veću transparentnost za potrošače.”
Dodaju kako razumiju da nove mjere mogu u početku izazvati poteškoće, ali ističu da su otvoreni za konkretne prijedloge unutar zakonskih okvira.
“Cilj mjere je zaštita potrošača kroz veću transparentnost i bolju informiranost. Aktivirane su tri mjere u skladu sa Zakonom o iznimnim mjerama kontrole cijena, a o daljnjem uvođenju ostalih odlučivat će se prema razvoju tržišta. Vlada i Ministarstvo i dalje pozorno prate situaciju te će reagirati ako bude potrebe.”



