
Tvrtka Project 3 Mobility (P3M) iz Rimčeve grupacije, koja bi trebala razviti robotaksije, još uvijek nije predstavila nijedan od 60 verifikacijskih prototipova. Prema ugovoru s Europskom komisijom, oni su morali biti izrađeni i potvrđeni do 31. ožujka ove godine, ali to se nije dogodilo.
Iz Ministarstva mora, prometa i infrastrukture poručuju da bi svi prototipovi trebali biti spremni i odobreni do trenutka kada Hrvatska Europskoj komisiji uputi zahtjev za isplatu osme tranše iz Nacionalnog plana oporavka i otpornosti (NPOO). Riječ je o sredstvima koja EU isplaćuje u fazama, nakon što zemlja dokaže da je ispunila zacrtane uvjete. Taj zahtjev planira se poslati krajem godine, iako je u službenim dokumentima kao krajnji rok za prototipove stajao prvi kvartal 2025.
Do sada je Hrvatska dobila šestu tranšu, a u tijeku je postupak za sedmu. Ako do kraja godine stigne i osma, prototipovi bi prema planu tada trebali biti gotovi. Prema ranijim najavama, između 50 i 100 robotaksija trebalo bi početi voziti Zagrebom već početkom 2026.
Peti stupanj autonomije — koji još ne postoji
P3M je 2021. godine bez natječaja dobio 179,5 milijuna eura europskih sredstava iz NPOO-a za razvoj vozila pete razine autonomije. To je najviša razina, u kojoj automobil u potpunosti vozi samostalno u svim uvjetima i bez ikakvih ograničenja, dok čovjek sudjeluje samo u odabiru odredišta. Za sada, takvo vozilo ne postoji nigdje u svijetu, a stručne procjene govore da bi moglo biti ostvarivo tek krajem desetljeća.
Četvrta razina, koja već postoji u ograničenim uvjetima, podrazumijeva da vozilo može funkcionirati samo na određenim područjima i u posebnim okolnostima, dok bi peta trebala biti potpuno univerzalna.
Odgađanja i neispunjena obećanja
P3M je već jednom dobio odgodu za dostavu prototipova – prvotno su morali biti gotovi u prvom kvartalu 2024., no rok je produžen za godinu dana. Ipak, ni do proljeća 2025. nisu bili predstavljeni.
Mate Rimac je u lipnju prošle godine najavio robotaksi projekt uz prisustvo premijera Andreja Plenkovića i ministra Olega Butkovića. Tada je obećano da će javnosti biti prikazan prototip u vožnji, no automobil se nije pojavio na pozornici unatoč dvama pokušajima da ga se “pozove” aplikacijom.
Operativni sporazum za provedbu NPOO-a predviđa da cijeli projekt mora biti završen do kraja 2025. godine. Rimac i direktor tvrtke Verne, Marko Pejković, tvrde da će do 2026. Zagrebom voziti 50 do 100 robotaksija i da, ako to ne ispune, snose ozbiljne posljedice. No s obzirom na dosadašnja odgađanja, postavlja se pitanje hoće li obećanja ovaj put biti održana, piše Index.







