‘Ljudima se osladio novac. Tako da mu je žao propustit dvije smjene da netko drugi uzme pare, a on na moru. Vrati se, odradi to i onda ode ponovno na more’
Dok bivši blagajnik tvrdi da se pljačka na naplatnim kućicama događa i danas (OVDJE), iz HAC-a kažu da je slučaj star gotovo deset godina, te da su svi blagajnici koji su u takvim radnjama sudjelovali već dobili otkaz. Istodobno, postavlja se pitanje – zbog čega i dan danas Hrvatske autoceste nisu u sustavu fiskalizacije?
Blagajnik HAC-a na posao je dolazio i s godišnjeg odmora, sve kako bi mogao potkradati firmu na naplati cestarina. Jedna je to od najupečatljivijih izjava bivšeg blagajnika HAC-a za RTL, koji je priznao da je u tim radnjama sudjelovao, zajedno s drugim kolegama.
“Ljudima se osladio novac. Tako da mu je žao propustit dvije smjene da netko drugi uzme pare, a on je na moru. On se vrati, odradi to i onda ode ponovno na more.”
Tvrdnje da se prekodiranim karticama moglo otuđiti i 20 tisuća kuna u 20 smjena komentirali su nam iz Hrvatskih autocesta – kažu da se radi o slučaju iz 2009., da su svi blagajnici koji su u malverzaciji sudjelovali dobili otkaz, te da je cijeli slučaj dostavljen i DORH-u.
“Ističemo da nije HAC taj koji je radio malverzacije nego upravo osoba s kojom ste obavili razgovor i nije radio malverzacije za HAC nego za svoj račun, a HAC ga je u tome otkrio… HAC provodi sustavne kontrole rada blagajnika, a otkrivanje ovog slučaja upravo je rezultat rada unutarnje kontrole. Kontrole se rade svakodnevno na nekoliko razina”, opravdala se institucija u priopćenju.
No, RTL-ov sugovornik tvrdi kako se tu nije radilo o pojedincima, nego umreženim skupinama. Krađe su, kaže, bile koordinirane i sa nekim šefovima smjena na naplatnim kućicama i voditeljima tehničke jedinice.
“Ako se dogodi da nestaju tolike pare i kartice, a otkaz dobije možda pet ljudi, dok se druge sakrije, onda je logično da je umreženo”, rekao je bivši blagajnik.
Kako građani Hrvatske autoceste financiraju i kroz gorivo, i kroz registraciju i kroz cestarinu, vozačima očekivano nije nimalo privlačna pomisao da ih se pritom poktradalo, odnosno da je novac od cestarina završavao u džepovima HAC-ovih zaposlenika.
Bitan moment, priznaje to i ministar financija nakon što se uputio u slučaj, jest to da HAC ni dan danas nije u sustavu fiskalizacije.
“U ovom slučaju se pokazuje da je bilo moguće nešto izigrati, ali opet ponavljam, nisam siguran da bi sustav fiskalizacije i da je bio implementiran riješio ovakav pojavni oblik. Ali, otvoreni smo na raspravu, tako da ćemo o tome sigurno razgovarati”, prokomentirao je ministar financija Zdravko Marić.
HAC je, kao i ostale državne tvrtke, bio izuzet na početku fiskalizacije, prije nego što je sustav pokazao punu efikasnost i pouzdanost, objašnjava otac fiskalizacije.
“Budimo iskreni, svatko može doskočiti sustavu kad dugo radi unutra, ali zato postoje interni nadzori i odgovorna uprava koja je već davno trebala shvatiti da se protiv takvih priča i mogućnosti treba boriti fiskalizacijom”, rekao je bivši ministar financija Slavko Linić.
A što o svemu kaže predstavnik Nezavisnog cestarskog sindikata Mijat Stanić?
“Apsolutno podržavam uvođenje fiskalizacije. Nije dobro, pogotovo s obzirom na sliku o HAC-u koja je stvorena u prethodnom periodu, nije dobro da nismo u sustavu fiskalizacije jer bi to dodatno otklonilo neke potencijalne sumnje”, kazao je.
Iz resornog ministarstva prometa najavili su da bi idućeg mjeseca trebali predstaviti svoj model restrukturiranja HAC-a. Bilo bi dobro da se njime ili na bilo koji drugi način otkloni i najmanja mogućnost potkradanja firme pri naplati cestarina.
Petar Panjkota