UVEDEN PROBNI ROK

Ovo su nova pravila za vozače u EU-u: Početnicima uvode i sankcije, pogledajte što se sve mijenja

Photo: Hrvoje Jelavic/PIXSELL

Vozačku dozvolu za automobil moći će dobiti i 17-godišnjaci, ali do 18. godine morat će voziti u pratnji iskusnog vozača

Europski parlament u utorak je usvojio nova pravila Europske unije o vozačkim dozvolama prema kojima bi one vrijedile 15 godina, dok bi za nove vozače bio uveden probni rok od dvije godine sa strožim pravilima i kaznama.

Na plenarnoj sjednici u Strasbourgu potvrđene su izmjene koje se odnose na digitalne vozačke dozvole, ograničenja za vozače početnike te mjere zabrane vožnje. Glavni cilj novog zakonskog okvira je povećati sigurnost u prometu i smanjiti broj nesreća, koje svake godine odnose gotovo 20.000 života, izvijestio je Europski parlament (EP).

Za dobivanje vozačke dozvole ubuduće će se provjeravati i znanje o mrtvim kutovima, sustavima pomoći pri vožnji, sigurnom otvaranju vrata te rizicima korištenja mobitela za vrijeme vožnje. Na zahtjev zastupnika, u edukaciji i ispitima naglasak će biti stavljen na osvještavanje opasnosti koje prijete pješacima, djeci, biciklistima i drugim ranjivim sudionicima u prometu, navodi EP.

Prema novim pravilima, vozačke dozvole za automobile i motocikle vrijedit će 15 godina, dok će one za kamione i autobuse imati rok od pet godina. Države članice mogu odlučiti skratiti valjanost dozvole na 10 godina ako ona ujedno služi kao osobna iskaznica, kao i za vozače starije od 65 godina, čime bi se omogućili češći liječnički pregledi ili obavezni tečajevi obnove znanja.

Za prvo izdavanje ili obnavljanje vozačke dozvole vozači bi trebali proći liječnički pregled, uključujući pregled vida i kardiovaskularnog sustava. Državama članicama ostavljena je mogućnost da za vozače automobila i motocikala umjesto liječničkog pregleda zahtijevaju ispunjavanje obrasca za samoprocjenu ili da uspostave nacionalni sustav za procjenu sposobnosti za upravljanje vozilom.

Stroža pravila za neiskusne vozače

Po prvi put, europska pravila uvode obvezno probno razdoblje od najmanje dvije godine za vozače početnike. Tijekom tog razdoblja vrijedit će stroža pravila i kazne za prekršaje poput vožnje pod utjecajem alkohola ili nekorištenja sigurnosnog pojasa i dječjih sjedalica.

Novim odredbama predviđa se i da 17-godišnjaci mogu dobiti vozačku dozvolu za osobna vozila (kategorija B), ali do punoljetnosti smiju voziti samo u pratnji iskusnog vozača.

Kako bi se ublažio manjak profesionalnih vozača, propisano je da 18-godišnjaci mogu steći dozvolu za kamione (kategorija C), a 21-godišnjaci za autobuse (kategorija D), uz uvjet da imaju svjedodžbu o stručnoj osposobljenosti. Ako takvu potvrdu ne posjeduju, minimalna dob za izdavanje tih dozvola ostaje 21, odnosno 24 godine.

Razmjena informacija među članicama o oduzimanju vozačke dozvole

Kako bi se spriječilo izbjegavanje kazni donesenih u drugim državama, podaci o oduzimanju, ukidanju ili ograničavanju vozačkih dozvola bit će proslijeđeni zemlji članici koja je dozvolu izdala, radi prekogranične provedbe sankcija.

Nadležna tijela država članica morat će se međusobno odmah obavještavati o svakoj odluci o zabrani vožnje izrečenoj zbog najtežih prometnih prekršaja — poput vožnje pod utjecajem alkohola ili droga, izazivanja prometne nesreće sa smrtnim ishodom te drastičnog prekoračenja brzine, primjerice vožnje 50 km/h iznad dopuštenog ograničenja.

Digitalna vozačka dozvola

Prema novim pravilima, digitalna vozačka dozvola dostupna putem mobilnog telefona trebala bi postupno postati osnovni oblik vozačke dozvole u Europskoj uniji. Ipak, zastupnici su osigurali da građani imaju pravo zatražiti i fizičku dozvolu, koja im se mora izdati bez nepotrebnog odgađanja — najkasnije u roku od tri tjedna.

Nova pravila stupaju na snagu 20 dana nakon objave u Službenom listu Europske unije. Države članice imat će rok od tri godine za njihovo uvrštavanje u nacionalno zakonodavstvo te dodatnih godinu dana za pripremu provedbe.

Ova revidirana pravila o vozačkim dozvolama dio su šireg paketa mjera za sigurnost prometa koji je Europska komisija predstavila u ožujku 2023. Cilj paketa je povećati sigurnost svih sudionika u prometu i približiti se ostvarenju “vizije nula” – smanjenju broja smrtnih slučajeva na europskim cestama na nulu do 2050. godine, podsjeća Europski parlament, prenosi Net.hr.

Iz naše mreže
Preporučeno
Imate zanimljivu priču, fotografiju ili video?
Pošaljite na Whatsapp, Viber, MMS 097 64 65 419 ili na mail vijesti@riportal.hr ili putem Facebooka i podijeliti ćemo ju sa tisućama naših čitatelja.
Komentari