‘U mojih 15 godina u ovom poslu, samo 2 ili 3 puta je Google neki pojam zabranio’, kaže nam Miroslav Varga
Približavanjem parlamentarnih izbora, političke opcije i pojedinci postali su aktivni na društvenim mrežama. Plaćaju se oglasi, skupljaju se likeovi, uglavnom, pokušava se na sve moguće načine doprijeti do potencijalnih birača i dobro ciljanim porukama privući glasove.
Osim Facebooka, Instagrama i Twittera, i na ovim izborima, sasvim očekivano, vodi se bitka i na Googleu. Pogotovo preko ključnih riječi, koje pravilnim korištenjem google servisa, mogu postati upravo to kako se i zovu – ključne.
No, da bi vam pobliže pojasnili kako i na koji način funkcionira google oglašavanje i korištenje ključnih riječi, za pomoć smo pozvali Miroslava Vargu, Google certified trainera i vlasnika Escape studija, inače Google Adwords Premier Partnera.
“Sustav oglašavanja u Google tražilici temelji se na jednostavnom načelu. Prijavi li se u Google Ads sustav koja riječ ili pojam treba biti okidač za prikazivanje vlastite oglasne poruke – primjerice, traži li netko pojam ‘gdje ima povoljan kišobran blizu mene’, Google će na temelju lokacije tražitelja i na temelju pojmova koje je netko prijavio u Google sustav (npr. ‘povoljni kišobrani’, ‘prodaja kišobrana blizu mene’ i sl.) prikazati, u pravilu na prvim mjestima, oglase oglašivača koji nude tražitelju rješenje za taj problem. Te poruke imaju oznaku ‘oglas’ ili ‘ads’ i nude ono što ste napisali da bi htjeli da se prikaže za taj pojam. Pojam koji okida prikazivanje poruke naziva se u Google Ads sustavu ‘ključna riječ’ i u pravilu nikada Google ne ograničava koji pojam treba biti okidač za oglasnu poruku. Sjećam se zanimljivog slučaja kada smo za sve pretrage o lakim i teškim drogama, kao i za poznate načine konzumacije, prikazivali poruku jedne vjerske zajednice u Americi da tražitelj dođe na njihov tečaj odvikavanja od ovisnosti, uz božju pomoć”, kazao je za RTL.hr Varga.
“Mislim da će se takve stvari događati sve češće”
Sad, kad nam je stručnjak objasnio kako sve to funkcionira, idemo na ono zbog čega smo ga i kontaktirali. Naime, Varga je otkrio da ime nove političke opcije na hrvatskom političkom nebu, odnosno pojam “Domovinski pokret” Miroslava Škore, Google – odbija.
“Google je iznimno uspješna korporacija koja donosi svoja pravila. Google pravila često su stroža od nacionalnih zakonodavstava i Google je primjerice samo u Francuskoj omogućio da se mogu oglašavati vina. Prema Google pravilima zabranjeno je oglašavati vino ili bilo koje alkoholno piće. Ali, to se uglavnom odnosi na oglasnu poruku. Jako rijetko Google zabrani neki pojam (ključnu riječ) za okidanje prikazivanja poruke. U mojih 15 godina u ovom poslu, samo 2 ili 3 puta je Google neki pojam zabranio. Kako trenutno radimo Google kampanju za jednu političku stranku/opciju koja je htjela prikazati svoju poruku ukoliko netko gugla pojam “domovinski pokret” (kod Google oglašavanja je svaki pojam/ključna riječ tretiran kao pojam napisan samo malim slovima), prijavili smo u Google i pojam “domovinski pokret”. Na moje iznenađenje, Google je taj pojam diskvalificirao kao opasan i pogrdan sadržaj. Prijavio sam u Google podršku da to nije u skladu s hrvatskim propisima i regulativom jer je Domovinski pokret legitimno registriran. Još uvijek čekam pravorijek od Google sustava jer je u ovo vrijeme Covid-19 pandemije Google jako puno toga prebacio na algoritamsku procjenu”. Algoritam je naprosto proglasio ‘domovinski pokret’ opasnim ili pogrdnim sadržajem”, govori nam Varga.
Na naše pitanje kako je to moguće s obzirom da je Domovinski pokret legitimno registriran i sudjeluje na nadolazećim parlamentarnim izborima, ovaj stručnjak odgovara:
“Mislim da će se takve stvari događati sve češće. Mnoge tvrtke koriste umjetnu inteligenciju za procjenu ili ocjenu nekih postupaka. Ipak strojevi nisu ljudi i ne razumiju kontekst u kojem ljudi djeluju. Moguće je i da je netko u algoritam (slučajno ili namjerno) ubacio uvjet, ukoliko se neki pojam pojavi, da ga se suspendira. Zato mislim da je jako važno da ljudi budu mjerodavni, a da umjetna inteligencija (AI) ili strojno učenje (ML) budu samo alati koji će ubrzati ili olakšati ljudima da donose odluku. Poslao sam zahtjev u Google da mi se pojasni i obrazloži razlog takvog odbijanja. Prvi odgovor koji sam dobio (iz Indije) potpuno je promašio bit problema pa sam poslao ponovo požurnicu za rješenje. Još uvijek čekam odgovor (već 5 dana)”, kazao nam je Miroslav Varga.
FOTO: Miroslav Varga/Facebook
Naš sugovornik naglašava da je njegovih 15 godina u ovom poslu bilo takva 2 ili 3 slučaja i vrlo brzo su ispravljeni.
“Radilo se primjerice o ponudi meda (med je na engleskom skraćenica za medical, a sve vezano uz lijekove podliježe strogim pravilima u Google sustavu. Slično je bilo i kad smo nudili motorne pile. ‘Pile’ na engleskom znači hemoroidi i opet se sustav zbunio misleći da je u pitanju medicinsko uvjetovano stanje. Možda je najzabavniji slučaj bio kod oglašavanja za ‘Pula smještaj’ jer je sustav za ‘Pulu’ pomislio da se radi o nezgodnom anatomskom dijelu ljudskog tijela. Domovinski pokret je prvi pojam koji se diskvalificirao kao ključna riječ iz političkog spektra pojmova. I to, kao opasan ili pogrdan sadržaj. Ne znam da li je slučajno ili namjerno, ali nam je bilo vrlo zabavno”, kazao je na kraju razgovora za RTL.hr Miroslav Varga.
Reakcija Domovinskog pokreta
Naravno, pitanje jesu li upoznati s ovim problemom i što povodom njega poduzimaju, poslali smo i u Domovinski pokret Miroslava Škore. Evo što su nam odgovorili:
”Domovinski pokret poduzima sve potrebne pripreme za predstojeću kampanju na digitalnim platformama. Proces prijave za Google još je u tijeku, stoga ne bismo brzali sa zaključcima. O manipulacijama pojmom ”Domovinski pokret” možemo se očitovati u trenutku kada budemo imali službenu informaciju od Googlea. Činjenica da smo i na ovaj način postali temom i prije početka kampanje dodatno potvrđuje kako politički protivnici čine sve kako bi nas pokušali oslabiti. Međutim, time nam samo rade dodatnu reklamu.”, rekli su za RTL.hr u Domovinskom pokretu.
Ivan Klarić