OBLJETNICA TRAGEDIJE

50 godina od najveće tragedije riječke brodogradnje

Foto: foto:www.formula1 -dictionary.net - Dirk Jankowski

Dana 17. rujna 1971. godine na brodu je došlo do velikog požara, najveće tragedije u 3. Maju. Poginulo je 15 radnika brodogradilišta, a devet ih je teško ozlijeđeno

Prije ove tragedije, porinuće najvećeg do tada izgrađenog broda u brodogradilištu 3. Maj “Ragna Gorthon” odgađano je više puta zbog olujnog juga.

Te subote, na dan predviđenog porinuća, kuma broda nije iz prvog pokušaja uspjela razbiti bocu šampanjca o trup.

Kod ponovnog pokušaja sječivo sjekirice promašilo je uže. Kuma se rasplakala te je netko od uzvanika priskočio i uže je ipak presječeno, a šampanjac je razbijen.

Foto:www.formula1-dictionary.net

Očekujući da će brod kliznuti po navozu, oglasila se brodska sirena, uzvanici su zapljeskali, ali brod se nije pomaknuo. Prilikom podvodnih radova na popravku podvodnog dijela saonika koje je jako jugo prethodnih dana oštetilo, došlo je do urušavanja jednog dijela konstrukcije i prignječen je i ranjen jedan profesionalni ronilac.

Nakon što su najzad savladane sve teškoće, odlučeno je da se porinuće obavi u utorak 22. lipnja 1971. Riječki brodograditelji sada su bez ikakvih poteškoća spustili u more brod građen za švedskog brodovlasnika “Rederiaktiebolaget Gylfe”.

Točno tri mjeseca kasnije, 17. rujna 1971. u 7.35, dan prije probne vožnje, u opremnoj je luci, u završnoj fazi opreme, na brodu došlo do velikog požara, najveće tragedije u 3. Maju. Poginulo je 15 radnika brodogradilišta, a devet ih je teško ozljeđeno.

Taj dan na brodu se nalazilo oko 300 radnika, a u samoj strojarnici 130 radnika brodogradilišta i sedam kooperantskih firmi.

Do požara je došlo zbog nepažnje.

Cjevari su zbog popravka skinuli jednu cijev iz sustava cjevovoda za dovod goriva, što stručnjaci koji su ispitivali protok goriva nisu znali. Otvaranjem ventila, došlo je do istjecanja goriva u strojarnicu u kojoj je u tijeku bilo zavarivanje. Raspršena nafta se u dodiru s užarenom površinom zapalila.

U to vrijeme u strojarnici je bilo oko 150 radnika. Nije bilo eksplozije, ali se požar ubrzo razbuktao i proširio na teretni prostor u štivi broj 8. Mnoge radnike je spasio tehnološki otvor veličine 80 X80 centimetara koji je taj dan trebao biti zatvoren i zavaren.

Poginuli su radnici 3. Maja i kooperanti iz riječke tvornice “Vulkan”.

Foto: Dirk Jankowski

Brod “Ragna Gorthon” bio je bulk carrier od 69.889 DWT, dugačak 243 metara, širok 32 i visok 18 metara. Gaz mu je bio 12,87 metara. Pokretao ga je motor novog tipa 3. maj – Sulzer, od 17.400 KS. To je bio najveći brodski motor koji je do tada izgrađen u riječkom brodogradilištu.

Brod je 1981. promjenio vlasnika i ime u “Maris Huntsman”, a završio svoj put 1998. kada je izrezan u Kini.

IZVORI:
http://www.formula1-dictionary.net/rijeka_povijest_1950-1975.html
Vatrogasni vjesnik, 4 / 2014., Zagreb, 29. Travnja 2015., Vanda Radetić-Tomić: Tragedija koja se nije trebala dogoditi.,
Također: Klub Sušačana, SUŠAČKA REVIJA broj 76, Slavko Suzić: RAGNA GORTHON,
Također: croinfo.net>forum,
Također: Petar Trinajstić: Stoljeće 3.maja – Povijest industrije i brodogradnje u Rijeci)

Imate zanimljivu priču, fotografiju ili video?
Pošaljite na Whatsapp, Viber, MMS 097 64 65 419 ili na mail vijesti@riportal.hr ili putem Facebooka i podijeliti ćemo ju sa tisućama naših čitatelja.
Komentari