FINALISTI 15. GENERACIJE STARTUP INKUBATORA RIJEKA

ARDEN: Pametna vaza čija vas svjetlost spaja s prirodom

Idi na originalni članak

Predstavljamo finaliste 15. generacije Startup inkubatora Rijeka

Oglas

Nirmal Karl Hadžić, Lovro Dundović i Simon Seifert, svo troje maturanti Srednje škole za elektrotehniku i računalstvo iz Rijeke, čine jedan od najmlađih timova u povijesti Startup inkubatora.

Osim što je inspirativna njihova poduzetnost, jednako je poticajan i njihov veliki angažman u inkubatoru i izvan njega u razvoju i promicanju vlastite ideje pa finale Startup inkubatora nije prvi, a vjerujemo niti posljednji uspjeh koji će ovi angažirani mladi ljudi sa svojim idejama ostvariti. Ideja s kojom su ušli u Startup inkubator zove se Arden.

Arden je pametna vaza koja olakšava uzgoj bilja na interaktivan način. Kada je biljci potrebna voda, boja osvjetljenja vaze se mijenja i time komunicira potrebe biljke kroz jednostavne svjetlosne obavijesti. Ostale uvide u stanje biljke korisnik može dobiti putem Arden mobilne aplikacije, a sama vaza je izrađena od reciklirane PET plastike čime pridonosi kružnoj ekonomiji i smanjenu otpada.

Kako funkcionira Arden vaza u praksi i na koji se način razlikuje od konkurentskih proizvoda?

Arden u praksi izgleda ovako: dođeš doma i vidiš da ti vaza svijetli u crvenoj boji. Crvena boja znači da biljci treba voda. Nakon što zaliješ svoju biljku, vaza je promijenila boju iz crvene u zelenu, što znači da biljka ima dovoljno vode. Nakon tjedan dana ponavlja se ista priča, ali ovaj puta biljku si slučajno zalio previše i vaza je počela svijetliti u plavoj boji. To znači da biljka ima previše vode i da je potrebno izliti višak iz donjeg dijela vaze.

Glavna razlika Ardena i sličnih proizvoda je u samoj interakciji vaze i korisnika. U drugim sustavima interakcija korisnika i vaze se događa isključivo preko mobilnih aplikacija. Naše rješenje šalje svjetlosne obavijesti, što omogućuje funkcionalnost bez stalnih provjera notifikacija na mobitelu. Arden je jedino rješenje u segmentu pametnih vaza koje posjeduje sustav svjetlosnih obavijesti povezanih sa senzorom vlage. Također, jedino je rješenje takve vrste za čiju se izradu koristi reciklirana plastika.

Po pitanju plasmana, Arden je zamišljen kao fizički proizvod namijenjen prodaji putem klasičnih trgovina i e-trgovina. Budući da se radi o fizičkom proizvodu za koji je potrebna serijska proizvodnja, izlazak na tržište planiramo realizirati putem crowdfunding-a, točnije Kickstarter kampanje, za čiju realizaciju nam je potrebna investicija od 80.000 eura.

Kako ste došli na ideju te zašto naziv Arden?

Jednom je prilikom Nirmal izjavio da bi današnja djeca kupila sve što ima RGB osvjetljenje, a kao primjer je uzeo običnu vazu koja se našla u našoj blizini. Tada je Lovro došao na ideju da upravo to i napravimo, a da osvjetljenje vaze zapravo komunicira prema korisniku neke bitne informacije. Naziv Arden potječe iz doba prije naše pametne vaze, kada smo radili na projektu sustava za automatsko zalijevanje vrtova. Tada smo smislili ime Arden, koje je izvedenica od engleske riječi za vrt (garden), samo smo izbacili početno ‘g’. Ono ‘a’ na početku označava automatsku funkciju Ardena.

Što se sve nadogradilo u procesu razvoja, odnosno tijekom boravka u Startup inkubatoru?

Zanimljivo je što smo u inkubator ušli puno gotovog materijala. Imali smo gotov prototip vaze, profesionalne fotografije i prvu pitch prezentaciju. Cijelo smo ljeto prije inkubatora radili na našoj ideji. Iako smo najmlađi u inkubatoru, dobili smo kroz program individualizirani i prilagođeni pristup za našu zrelu startup ideju i uspjeli smo je tijekom inkubacije nadograditi. Najveći napredak nam je bio razvoj poslovnog aspekta. Kroz inkubator smo napravili prve financijske predikcije poslovanja, izračune cijena proizvodnje te smo se upoznali sa segmentacijom tržišta i opisali našu tehničku napravu kroz poslovnu dokumentaciju. Bitna stvar koju nismo imali na ulasku u inkubator je detaljno opisana financijska strana projekta, a sada imamo jasnu financijsku sliku naše poduzetničke ideje. Ako usporedimo početno stanje projekta i ovo sada na kraju inkubacijskog procesa vidimo veliki napredak. Napravili smo web stranicu, imamo gotov poslovni plan, pitch deck za slanje investitorima, počeli smo s marketingom na Instagramu te finaliziramo nove prototipe vaze koji uskoro idu u testiranje.

Trend koji nezaustavljivo raste u svim segmentima života je obnova veze čovjeka i prirode, pogotovo u urbanim sredinama. Jeste li razmišljali i o drugim inovacijama i rješenjima koja su zelena, održiva i od koristi stanovnicima gradova?

Arden vaza upravo i je najjednostavniji oblik održivog rješenja koje obnavlja vezu čovjeka i prirode. Stavka održivosti dolazi od toga što je naš proizvod izrađen od reciklirane plastike. Stvar koja ističe naše rješenje od drugih je upravo taj aspekt obnove veze čovjeka i prirode, u ovom slučaju na manjoj skali -povezivanja čovjeka i biljke. Druga rješenja automatiziraju cjelokupan proces uzgoja bilja, što posve odvaja čovjeka od same biljke. Naša vaza pomaže korisniku u uzgoju sa svjetlosnim obavijestima za zalijevanje biljaka. Korisnik još uvijek treba zaliti svoju biljku i brinuti se o njoj, ali na olakšan način. Ta interaktivna značajka Ardena u konačnici održava vezu čovjeka i biljke. Trenutni fokus je izaći na tržište s jednim proizvodom – Arden vazom. No, dizajn našeg proizvoda vrlo je skalabilan te imamo u planu kasnije razvijati veće sustave s većim naglaskom na zelenu održivost u urbanim sredinama.

Nedavno ste dobili priznanje na natjecanju Ideja godine 2024. koju organizira portal srednja.hr, a sufinancira Europski parlament. Što za vas znači to iskustvo i kako će vam ono pomoći u daljnjem razvoju Ardena?

Na natjecanju Ideja godine 2024. osvojili smo 3. mjesto i stipendiju u vrijednosti od 1.000 eura za Veleučilište Effectus. Natjecanje je bila odlična prilika za promociju projekta i networking, a osiguralo nam je medijsku i virtualnu vidljivost. Stvorili smo određene kontakte koji su ključni za naš izlazak na tržište, a samu nagradu smo odlučili pokloniti drugim natjecateljima jer planiramo studirati u Rijeci. Pobjedama na sličnim natjecanjima i dobivenim novčanim nagradama tijekom prošle godine uspjeli smo financirati razvoj novih prototipa koji uskoro idu u testiranje.

Jedni ste od najmlađih startupovaca u povijesti inkubatora, svi redom srednjoškolci. Tko je tko u Arden timu i otkud izvire vaš poduzetnički duh?

Zadaci u timu su podijeljeni. Lovro Dundović je inženjer te je odgovoran za razvoj prototipa pametne vaze. To uključuje proces stvaranja 3D modela, dizajniranje shema same elektronike proizvoda i programiranje mikrokontrolera. Lovro se od osnovne škole bavi natjecateljskom robotikom, a posebno ga intrigiraju razni oblici automatizacije svakodnevnog života putem IoT uređaja. U slobodno vrijeme bavi se popravcima svih vrsta elektronike, od fotoaparata do elektronike automobila. Simon Seifert glavni je programer u timu. Odgovoran je za izradu web stranice projekta i za izradu prototipa aplikacije. Izvršava kompletan proces izrade aplikacije, od izrade Figma dizajna do implementacije u programskom jeziku. Ima radno iskustvo kao junior web developer te se u slobodno vrijeme bavi 3D printom i pametnim uređajima za automatizaciju vlastitog doma. Nirmal Karl Hadžić zadužen je za koordinaciju projekta i marketing. U njegovoj domeni su vizualni identitet i prezentacija startup projekta. Zadužen je i za izradu poslovne dokumentacije i kreiranje privlačnih digitalnih sadržaja. Ima radno iskustvo u organizaciji događaja i marketingu kao voditelj društvenih mreža i kreator sadržaja za klijente, a u slobodno vrijeme bavi se fotografijom i snimanjem.

Na poduzetništvo nas je najviše potaknulo nezadovoljstvo trenutnim stanjem obrazovnog sustava i želja za nečim drugačijim. Poduzetništvo nam nudi priliku stvoriti nešto drugačije i svoje, nešto što nije podložno diskriminaciji od strane sustava. Uzbuđuje nas pomisao da svojim radom možemo stvoriti nešto veliko ako smo spremni preuzeti rizik. Iako nas je poduzetništvo zanimalo i prije ulaska u inkubator, rad u inkubatoru nas je samo dodatno motivirao i pokazao svijet poduzetništva na lokalnoj i regionalnoj razini za koji nismo ni znali da postoji. Predavanja uspješnih poduzetnika iz regije dala su nam bolju perspektivu prilika za uspjeh u Hrvatskoj. Stalno slušamo u medijima negativne stvari o poduzetnicima u našoj zemlji pa je bilo super napokon otkriti onu pozitivnu stranu poduzetništva i uvidjeti da se stvarno može uspjeti i kod nas.  

Kad si srednjoškolac, poduzetništvo je nešto što te vodi skroz izvan okvira. U okruženju zastarjelog sustava i profesora, to nešto što te izdvaja iz okvira može biti shvaćeno kao negativno, iako je u suštini pozitivno. Dosta ljudi ne razumije da sve to može biti ozbiljna priča i da srednjoškolci mogu biti poduzetnici. Smatramo da obrazovni sustav nije u toku s vremenom i trendovima te ne vidi vrijednosti koje mi, ako se ispravno uputimo i preuzmemo rizik, možemo vidjeti sami u sebi.

Koja je, po vama, najveća vrijednost koju budući poduzetnik može dobiti kroz program Startup inkubatora? Zašto se, po vama, više mladih ne odvaži na poduzetničke inicijative?

Najveća vrijednost, barem nama, bila su predavanja i konzultiranja s mentorima, uspješnim poduzetnicima iz regije i šire, i to potpuno besplatno. U razgovoru s kolegom spominjao sam jednog predavača iz inkubatora, a kolega mi je rekao da već duže vrijeme razmišlja o kupnji edukacijskog programa tog predavača. Ja sam mu se pohvalio kako potpuno besplatno u Startup inkubatoru slušam predavanja tog stručnjaka. Konzultacije u inkubatoru su se nama pokazale kao najveći akcelerator našeg razvoja. Dobiti sat vremena s poduzetnikom koji je više puta prošao put koji ti želiš proći je stvarno neprocjenjivo za razvoj. Smatram da smo maksimalno iskoristili resurse inkubatora s obzirom na to da smo u isto vrijeme pohađali srednju školu i edukacije u okviru inkubacijskog programa.

Danas se mladi najčešće zainteresiraju za neke vrste online poduzetništva koji naizgled obećavaju laku zaradu. Probaju malo, vide da treba zapravo raditi i riskirati da nešto dobiju i onda odustanu. U našoj dobi život nam je uglavnom lagodan sam po sebi i nitko ne očekuje od većine srednjoškolca i studenata da postanu poduzetnici i zarađuju svoj novac. Mi smatramo da ta motivacija mora doći iznutra. S druge strane, današnji srednjoškolci i studenti imaju sve alate na raspolaganju za ulaz u poduzetništvo. Stvarno više nema izlika pa čak ni onih – ne stignem. Na vlastitom primjeru smo vidjeli da smo zapravo postigli veći školski uspjeh kada smo imali jako malo vremena za učenje jer smo ga morali iskoristiti kako treba. Jedni limit mladih u poduzetništvu smo mi sami. Pitanje je koliko smo komfora spremni žrtvovati za bolju vlastitu budućnost.

Što nakon inkubatora i kako vidite Arden priču za, primjerice, pet godina?

Nakon inkubatora namjera nam je dobiti investiciju kako bi mogli plasirati proizvod na tržište. Glavna tržišta su nam zapadna Europa i SAD. Izlazak na tržište planiramo ostvariti putem crowdfunding platforme Kickstarter, a za realizaciju planirane kampanje potrebna je investicija od 80.000 eura. Kickstarter će nam omogućiti da prikupimo sredstva za uspostavu serijske proizvodnje. Smatramo da Arden ima potencijala postaviti se kao lider u proizvodnji održivih i zabavnih rješenja u smart home industriji. Arden vidimo kao naš prvi korak u poduzetništvo koji nas, neovisno o njegovom uspjehu na tržištu, ostavlja s ogromnim iskustvom i znanjem. U smislu budućnosti Ardena cilj nam je imati liniju proizvoda za unutarnji i vanjski uzgoj bilja. Trenutni fokus nam je na kućanstvima i na privatnim korisnicima, ali u bližoj budućnosti želimo se proširiti na poslovne korisnike i na opremanje uredskih prostora velikih kompanija našim sustavima.

Exit mobile version