Učenici tijekom šk. god. 2020./2021. nizom aktivnosti slave stoljetnu tradiciju pomorstva i povezanost Kostrene s morem.
Cjelogodišnji školski projekt “Bez busoli” temelji se na aktualiziranju nastavnoga gradiva kroz prizmu pomorstva i suradnje s kostrenskim pomorcima: uglavnom očevima, ali i nonićima, susjedima, rođacima i prijateljima. S ciljem razvijanja ljubavi prema Kostreni kao tradicijski pomorskom mjestu te proširivanja kulture prihvaćanja različitosti i međukulturnog dijaloga, svi će se razredni odjeli uključiti u projekt, čiju je provedbu omogućila Općina Kostrena.
Učenici “posvajaju” brodove
Sve su projektne aktivnosti obuhvaćene dvjema fundamentalnim aktivnostima: “Posvoji brod” i “Kostrenske štorije”. Samu aktivnost ”Posvoji brod” 2006. godine inicirala je Ciparska pomorska komora u cilju povezivanja osnovnih škola i pomoraca na brodovima kako bi se djeci osnovnoškolskog uzrasta omogućilo učenje na temelju stvarnih životnih iskustava, a ideja se proširila u mnogim državama pa je tako došla i do Kostrene. Posvajanje broda odvija se na način da razredni odjel na karti svijeta prati brod na kojem plovi otac kojeg učenika i pritom se istražuju geografska, biološka, kulturna, društvena i druga obilježja kraja u kojem se brod nalazi. Pomorac se povremeno javlja svojem razredu putem videokonferencije, videopriloga, fotografija, pisama ili e-poštom.
Budući da je pomorački život kruh sa sedam kora, ali i čuvena tradicija našeg mjesta te da su Kostrenjani od davnih vremena poznati kao vrsni moreplovci; pozivaju se kostrenski pomorci da se pridruže školskom projektu.
U skladu s nastavnim kurikulumima, učenici uočavaju osobitosti vezane uz jezik, glazbu, kulturu, geografiju, biljni i životinjski svijet, sport i sl. te izrađuju karte, likovne i literarne radove, pišu pisma, izrađuju origamije i suvrenire, istražuju gustoću morske vode i masenog udjela soli, mjere brzinu broda i udaljenosti unutar rute, izrađuju makete i šalju svoje radove pomorcu i brodarskoj kompaniji. Ako epidemiološke mjere dopuste, pomorac će posjetiti razred koji je „posvojio“ njegov brod.
Kostrenske štorije
Ideja o projektu potekla je od Katedre Čakavskog sabora Kostrena, koja je i partner u provođenju projekta, a važnost aktualiziranja pomoračke tradicije podržali su i Centar kulture, Narodna knjižnica, Bratovština sv. Nikole, Pomorska škola u Bakru, Udruga pomorskih kapetana, Savjet mladih Općine Kostrena i druge kostrenske udruge. U sklopu aktivnosti “Kostrenske štorije” planirani su susreti s pomorcima, maketarima i jedriličarima, storytelling radionice, pričaonice, izrada malog čakavskog morskog rječnika, radionice pisanja i čitanja kostrenskih pjesnika i mnoge druge kreativne aktivnosti.
Bez busole
Ime projekta odabrano je prema naslovnoj pjesmi kostrenske pjesnikinje Katje Šepić Usmiani (zbirka „Bez busoli“, Općina Kostrena, 1996.), dugogodišnje profesorice Hrvatskoga jezika u Pomorskoj školi u Bakru. U simboličnom smislu busola (kompas) označava ostvarenost ishoda planiranih ovim projektom, a bez busoli označava širi spektar znanja, iskustva i vještina koje će učenici steći usvajanjem ishoda planiranih ovim projektom, a koji će im otvoriti šire životne svjetonazore.
…Ča bi on ki je navigal bez busoli mogal mislet med ružon od vetri. Kamo bi se to mogal svojun plavcun zaputit – on isti od never seh vrimeni. – Katja Šepić Usmiani, “Bez busoli”
Na satu razrednika učenici su pisali poruke ohrabrenja svim pomorcima koji su daleko od svojih najmilijih, a neke od tih poruka krasit će i unutrašnjost škole.