Godina 2020. u kojoj će Rijeka biti Europska prijestolnica kulture približava se a “projektni pravac” obnova Galeba dobio težak udarac
Prema pristiglom natječaju za obnovu toga “ruzinavog broda” stigla je samo jedna ponuda, ona remontnog brodogradilišta Viktor Lenac, i to više od dvostruko skuplja od planiranoga – čak oko 75 milijuna kuna s PDV-om umjesto planiranih oko 28 milijuna kuna.
Ogroman je to nesrazmjer u odnosu na cijenu koju su u gradskoj upravi imali na umu, a istaknuta je u natječajnoj dokumentaciji prvotna cijena obnove od 27.665.000 kuna. Logično se nameću pitanje – otkuda tako golemi promašaj u planiranju potrebnih sredstava, kako je uopće moglo doći do takvoga nesrazmjera planirane i stvarne cijene obnove, i tko je odgovoran za to?
S obzirom na novonastalu situaciju, koji je mogući rasplet ove “sapunice” oko obnove Galeba, nekadašnjeg Titova Bijelog broda namijenjenog diplomatskim aktivnostima, školovanju mornara i čistom hedonizmu?
Jedna od mogućnosti je poništavanje natječaja i raspisivanje novoga (u nadi da će se možda javiti još neki “razumniji “ponuđač?!) dok je teško pa i nemoguće pretpostaviti da bi u projektu Rijeka EPK2020 mogli odustati od obnove Galeba. Time bi se, de facto, priznao politički poraz u ovoj priči koju je od njezina početka Obersnelova oporba proglašavala promašajem odnosno nepotrebnim izdatkom za ionako prezaduženu gradsku blagajnu.
Suprotno od toga, u slučaju da ponuda Viktora Lenca ostane jednaka, vjerojatno će se u suradnji s projektnim partnerima tražiti nova rješenja za namicanje potrebnih sredstava u vidu kandidiranja u nekom novom natječaju za dobivanje sredstava iz nokoga od fondova EU – ili naprosto uzimanja novoga, dodatnog kredita kojim bi se došlo do potrebnih dodatnih sredstava.
Podsjetimo, Galeb je trebao biti obnovljen do kraja 2019. godine kako bi ostalo dovoljno vremena za uređenje muzejskog postava i postavljanje restauriranog namještaja jer je planirano da brod početkom ljeta 2020. godine počne vraćati barem dio uloženog novca kroz djelatnosti muzeja, hostela, restorana…
No to sada postaje upitno, kako zbog svakoga dana kraćeg vremenskog roka izvršenja tako i zbog nedoumica oko financiranja projekta obnove “ruzinavog broda”. Jer, Grad Rijeka je ionako u financijskom minusu od 270 milijuna kuna pa je nakon otvaranja natječajne dokumentacije za obnovu “Galeba” gradonačelnika Vojka Obersnela i njegove suradnike zasigurno spopala nova, malo žešća glavobolja.
Šarar: “Predviđenu cijenu donijeli smo na temelju dugotrajnih priprema i stručnih procjena”
Gradski pročelnik za kulturu Ivan Šarar u medijskim najavama raspisivanja natječaja za obnovu “Galeba” tvrdio je da natječajna sredstva i rokovi nisu proizvoljni.
– Sada mi se čini da je lakše fizički obnoviti brod nego što je bilo pripremiti svu dokumentaciju za natječaj. Projektnu dokumentaciju za prenamjenu broda radila je tvrtka Marine and Energy Solutions DIV, koja je taj posao dobila na javnom natječaju, a predviđenu cijenu i vrijeme potrebno za obnovu donijeli smo na temelju dugotrajnih priprema i stručnih procjena. U cijeli postupak pripreme bio je uključen Hrvatski registar brodova i Konzervatorski odjel u Rijeci, s obzirom na to da je brod kulturno dobro. Vjerujem da će hrvatska brodogradilišta pronaći svoj interes u ovom poslu i da će natječaj biti uspješan – objašnjavao je tada Šarar za Novi List.
Na pitanje što će se dogoditi ako ponuđači ponude višu cijenu Šarar je tada za NL rekao:
“U slučaju ponude koja cijenom premašuje procijenjenu vrijednost nabave, sukladno odredbama Zakona o javnoj nabavi, moguće je poništiti natječaj, ili, ako je naručitelj u mogućnosti osigurati dodatna dostatna sredstva iz vlastitih izvora, moguće je odabrati i takvu ponudu. S obzirom na to da smo u EU projektu, o svemu tome dužni smo informirati i posrednička tijela te čekati njihovo očitovanje u tom smislu”.