VRIJEDNOST GRAĐANSKOG ODGOJA

Kako je proteklo obilježavanje riječkog Dana građanskog odgoja i obrazovanja?

Foto: Rijeka.hr

Riječki uspjesi u provedbi građanskog odgoja i obrazovanja u Rijeku su doveli program obilježavanja Dana građanskog odgoja i obrazovanja.

Manifestacijom, koja se održava u HKD-u na Sušaku uz prijenos uživo, obilježava se pet godina provedbe Građanskog odgoja i obrazovanja kao izvannastavne aktivnosti u školama Grada Rijeke i slavi Međunarodni dan tolerancije i predstavljaju rezultati projekta „Učimo ih za njihovu budućnost“.

Dan građanskog odgoja zajednički organiziraju Grad Rijeka, Forum za slobodu odgoja, Krapinsko-zagorska županija, Centar za mirovne studije, GONG i švicarska udruga Verein MUNTERwegs, a sve uz podršku GOOD inicijative.

U prvom dijelu Dana Građanskog odgoja i obrazovanja razgovaralo se o Građanskog odgoju i obrazovanju u lokalnoj zajednici. Rijeka je prvi grad u Hrvatskoj koji je preaktivno prepoznao važnost građanskog odgoja, a otada ga je preuzelo 12 gradova i županija i jedna osnovna škola, neovisno o svom osnivaču, a osim na hrvatskoj razini, model kao primjer dobre prakse prepoznala i Europska komisija.

Vrijednost građanskog odgoja – razumijevanje, tolerantnost, solidarnost, prijateljstvo

Gradonačelnik Rijeke Vojko Obersnel izrazio je ponos što su nastavnici, učenici i roditelji veoma zadovoljni nastavom, no istaknuo je kako je žalosno što su Grad Rijeka kao inicijator i 12 gradova i županija samo usamljeni svjetionici u magli obrazovnog sustava u Hrvatskoj.
„Vrijednost građanskog odgoja i obrazovanja možemo vrlo jednostavno opisati kroz nekoliko riječi – razumijevanje, tolerantnost, solidarnost, prijateljstvo, informacija o društvu u kojem živimo – i to nam u sustavu obrazovanja nedostaje već 30 godina. Stoga se ne trebamo čuditi događajima u društvu, od odnosa djece među sobom, djece prema odraslima, odraslima prema djeci, načinima razgovora na društvenim mrežama i to što nakon verbalnog vrlo brzo slijedi fizičko nasilje. Vjerujem da se sve se to može prevenirati građanskim odgojem. To je dugotrajan put, ali i na najduži put kreće se prvim korakom. Mi smo taj korak napravili, neki su nam se na tom putu pridružili, a nadam se da će i svi ostali u Hrvatskoj prepoznati važnost građanskog odgoja“, kazao je gradonačelnik Obersnel.

Jedna od županija koja je preuzela riječki model provedbe Građanskog odgoja i obrazovanja je i  Krapinsko-zagorska, u ime koje je skupu prisustvovala Mirjana Smičić Slovenec, pročelnica Upravnog odjela za obrazovanje, kulturu, šport i tehničku kulturu.
„Drago mi je što imamo priliku biti dio ove priče i zahvaljujem Gradu Rijeci što je učenicima omogućio da na sustavan, kvalitetan i promišljen način mogu sudjelovati u građanskom odgoju. U tu izvannastavnu aktivnost u naših 30-ak škola uključeno je preko 380 učenika. S obzirom na to da ulaganje u obrazovanje smatramo jednim od najvažnijih investicija, za iduću proračunsku godinu također smo nastojali osigurati dodatna sredstva kako bi mogli program nastaviti na još kvalitetniji način“, kazala je Smičić Slovenec.

Evaluacija potvrdila zadovoljstvo učenika temama i načinom provedbe GOO

Na kraju prvog dijela manifestacije dr. sc. Barbara Kalebić Maglica s Odsjeka za psihologiju Filozofskog fakulteta Sveučilišta u Rijeci predstavila je rezultate evaluacije provedbe Građanskog odgoja i obrazovanja u riječkim školama za šk. god. 2018./2019. Rezultati su pokazali da učenici koji pohađaju nastavu GOO-a imaju značajno bolje rezultate na testu znanja o temama koje se obrađuju tijekom ove izvannastavne aktivnosti od učenika koji ju ne pohađaju.

Najviše ih je upisalo GOO jer su htjeli iskusiti nešto novo i drugačije (70,5%), kako bi naučili biti bolji građanin (66.5%), jer su im se teme koje se obrađuju na GOO činile zanimljivima i jer su željeli steći više znanja iz svakodnevnog života (62,5%).

Njih 61,2% je kazalo kako im je nakon odslušane nastave GOO lakše reći NE ako u nečem ne žele sudjelovati, a 51,7% da mogu lakše izreći ono što misle. Rezultati istraživanja su pokazali da se 53,3% učenika nakon GOO može zauzeti za sebe bez da povrijedi drugu osobu.

Učenici su iskazali veliko zadovoljstvo načinom provedbe programa, a najzadovoljniji su činjenicom da mogu aktivno sudjelovati u nastavi, osjećaju da mogu slobodno izraziti svoje mišljenje, sviđaju im se teme i način na koje se obrađuju i rado bih ih preporučili drugim učenicima.

Rezultati projekta “Učimo ih za njihovu budućnost”

I Grad Rijeka i Krapinsko-zagorska županija su partneri na projektu “Učimo ih za njihovu budućnost”. O projektu „Učimo ih za njihovu budućnost“ i njegovim rezultatima u jačanju kompetencija odgojno-obrazovnih radnica i radnika, ravnateljica i ravnatelja za izgradnju demokratske škole i lokalne zajednice govorio je Mario Bajkuša iz Foruma za slobodu odgoja.

U tom projektu koji je osmišljen i koncipiran kao nadogradnja na riječki model Građanskog odgoja i obrazovanja, provodi se nekoliko obrazovnih programa za učitelje i ravnatelje i to u suradnji triju hrvatskih organizacija civilnog društva (Forum za slobodu odgoja, Centar za mirovne studije i Gong) i jedne švicarske (udruga Verein MUNTERwegs) te dviju jedinica lokalne (Grad Rijeka) i regionalne (Krapinsko-zagorska županija) samouprave.

Projekt sufinancira Ured za udruge Vlade Republike Hrvatske iz Švicarsko-hrvatskog programa suradnje.

Učiteljice i ravnateljice o praksi provođenja Građanskog odgoja u školama

Drugi dio Dana Građanskog odgoja i obrazovanja posvećen je učiteljicama provoditeljicama Građanskog odgoja i obrazovanja, njihovom iskustvu, motivaciji, naučenim lekcijama tijekom provedbe kao i razmišljanjima o budućnosti i izazovima provedbe. U Panelu provoditeljica sudjeluju učiteljice iz škola Grada Rijeke i Krapinsko-zagorske županije, a panel će voditi Dora Kršul.

Treći dio Dana Građanskog odgoja i obrazovanja je Panel ravnateljica u kojem će sudjelovati ravnateljice škola Grada Rijeke i Krapinsko-zagorske županije. Ravnateljice će govoriti o ulozi Građanskog odgoja i obrazovanja u školskom kurikulum, upravljanju školom u ova vrlo izazovna vremena kao i o drugim temama vezano za demokratsko upravljanje školom.

Dodjela nagrada za najbolje kreativne radove na temu tolerancije

Manifestacija je završila podjelom nagrada povodom Međunarodnog dana tolerancije u sklopu natječaja „Oboji svijet“, kojeg od 2012. godine provodi Forum za slobodu odgoja. Nagradni natječaj namijenjen je učenicima osnovnih i srednjih škola, koji putem svojih likovnih, literarnih i drugih radova na kreativan način izražavaju svoje viđenje tolerancije, prihvaćanja i poštivanja različitosti, nenasilja i mirnog rješavanja sukoba.

Na samom događaju u Hrvatskom kulturnom domu na Sušaku zbog epidemioloških mjera mogu sudjelovati samo osobe koje su dobile poziv na skup, a svi ostali mogu program pratiti uživo na Facebook stranici Foruma za slobodu odgoja.

Korak dalje – web stranica Građanski odgoj i obrazovanje

U cilju daljnjeg razvoja projekta, a pogotovo s obzirom na činjenicu da je provođenje građanskog odgoja u školama trenutno otežano, Služba za online komuniciranje Grada Rijeke izradila je web stranicu Građanski odgoj i obrazovanje.

Web stranica sadrži sve nastavne teme iz oba tiskana priručnika za učenike, ali i niz drugih informacija o građanskom odgoju i obrazovanju, kao i primjere rada iz same prakse u školama. Na ovaj će se način učenje iz područja građanskog odgoja učiniti dostupnima znatno većem broju djece, nastavnika i roditelja.

Imate zanimljivu priču, fotografiju ili video?
Pošaljite na Whatsapp, Viber, MMS 097 64 65 419 ili na mail vijesti@riportal.hr ili putem Facebooka i podijeliti ćemo ju sa tisućama naših čitatelja.
Komentari