Novi priručnik predstavili su gradonačelnik Rijeke Vojko Obersnel, autorice priručnika Tamara Fabac i Gordana Frol, grafička dizajnerica priručnika Lea Jurin te recenzent Berto Šalaj s Fakulteta političkih znanosti u Zagrebu. Kao uvod u predstavljanje priručnika učenici i učenice Meri Marković, Jan Jokić, Tia Bakarčić i Saša Lena Grozdanov pročitali su izjave svjetskih aktivista za ljudska prava.
Građanski odgoj i obrazovanje (GOO) školske godine 2016./2017. eksperimentalno je uveden u pete razrede 6 osnovnih škola kojima je osnivač Grad Rijeka. U tu je svrhu izrađen priručnik namijenjen učenicima petih i šestih razreda te popratni program namijenjen učiteljima provoditeljima. Izrađeni priručnik „Učenik građanin“ prvi je i jedini takav u Hrvatskoj.
Nakon znanstveno utvrđenih pozitivnih rezultata uvođenja GOO-a u pete i šeste razrede, Grad Rijeka pristupio je izradi priručnika i popratnih materijala za učenike sedmih i osmih razreda, kako bi se učenicima osigurao kontinuitet do kraja osnovnoškolskog obrazovanja, koji s primjenom kreće već ove školske godine eksperimentalno u pet riječkih škola.
Obersnel: Građani odgoj i obrazovanje stvara slobodnomisleće građane
„Dogovoreno je provođenje ozbiljnije studije koja bi trebala dodatno valorizirati sav ovaj napor koji ulažemo da bi građanski odgoj postao sastavni dio sustava obrazovanja, kako bi i kroz takvu ozbiljnu istraživačku studiju imali argument više za one koji misle da građanski odgoj ne treba uvoditi u sustav obrazovanja,“ kazao je gradonačelnik Obersnel.
Osvrnuvši se na poražavajuće rezultate posljednjeg PISA testiranja, koje istražuje način na koji su učenici sposobni naučeno primijeniti u svakodnevnom životu, gradonačelnik je istaknuo kako se radi o još jednom dokazu da građanski odgoj treba uvesti u obrazovni sustav, „kao jedan drugačiji vid učenja i način komunikacije s učenicima koji širi vidike i stvara, od najranije životne dobi, slobodnomisleće građane“.
Vrijednost riječkog modela GOO-a prepoznalo je 11 drugih gradova i županija koji su se Rijeci obratili sa zamolbom za preuzimanjem programa i pripadajućeg priručnika, što im je Grad Rijeka sa zadovoljstvom omogućio, bez naknade.
„Nadam se da će se vremenom još više gradova i županija prepoznati ovaj program i da ćemo time učiniti velik korak da kroz sustav odgoja i obrazovanje za demokraciju i građansko društvo svakim danom gradimo bolje, pravednije i solidarnije društvo,“ poručio je gradonačelnik Obersnel.
Šalaj: Rijeka održava vatru građanskog odgoja i obrazovanja živom
Recenzent priručnika Berto Šalaj izrazio je skepsu da će uskoro u Hrvatskoj na nacionalnoj razini na vlast doći politička klasa koja razumije važnost građanskog odgoja i obrazovanja za razvoj građanskih kompetencija.
„Jedino u ovim nišama, prostorima koje država ne kontrolira u potpunosti, pojedine lokalne organizacije i vlasti, mogu pokušati implementirati programe građanskog odgoja i obrazovanja. Prije nego što je Rijeka uvela građanski odgoj i obrazovanje, provedena su brojna istraživanja stavova i vrijednosti mladih ljudi te su izdani brojni stručni članci o važnosti GOO, ali odavde je krenula praksa, koja je postala uzor drugim gradovima i županijama,“ kazao je Šalaj, podržavši napore Rijeke da bude putokaz drugim hrvatskih gradovima i županijama.
„Na taj način ćete održavati tu vatru građanskog odgoja i obrazovanje živom, sačuvati je za neka bolja vremena, za neka vremena u kojima ćemo dočekati ili ćemo sami stvoriti okolnosti, političare koji će htjeti čuti i shvatiti koliko je građanski odgoj važan,“ zaključio je Šalaj.
Temelje poruke priručnika – tolerancija, odgovornost, djelovanje i solidarnost
Novi priručnik, „Učenici građani: informirani, aktivni i odgovorni“ namijenjen je učenicima sedmih i osmih razreda, a uz njega izrađen je i popratni program namijenjen učiteljima provoditeljima.
Priručnik ravnopravno objedinjuje svih šest dimenzija GOO-a, političku, ljudsko-pravnu, društvenu, međukulturalnu, gospodarsku i ekološku, što učenicima donosi sveobuhvatno obrazovanje i bolje razumijevanje svoje uloge u demokratskom državnom uređenju.
„Temeljene poruke koje smo kao autori željeli poslati i promovirati ovim udžbenikom su tolerantnost, odnosno razumijevanje i poštivanje različitosti i ljudskih prava, odgovornost za djelovanje za sebe i za zajednicu općenito, potom djelovanje kao način iskazivanja svoje odgovornosti unutar zajednice te solidarnost kao jedna od temeljnih društvenih vrijednosti,“ kazala je Tamara Fabac, jedna od autorica priručnika, napomenuvši kako se u dugotrajnom i složenom procesu izrade priručnika posebna pažnja posvećena osmišljavanju aktivnosti, kako bi učenici imali što više prilika za istinsko djelovanje u zajednici. Neke od aktivnosti su osmišljavanje kampanje, peticije za izgradnju azila za životinje, rada savjetovališta za slobodno vrijeme djece i mladih ili pak vlastitog društvenog poduzeća.
Autorica Gordana Frol, koja već niz godina radi na razvoju građanskog odgoja, naglasila je kako je ovaj priručnik predstavlja doprinos u stvaranju informiranih, aktivnih i odgovornih učenika, građana spremnih odgovoriti na sve izazove modernog društva i voljnih sudjelovati u izgradnji boljeg budućnosti za sve nas.
S obzirom na to da se radi o kompleksnim temama koje je trebalo na jednostavan način približiti učenicima viših razreda osnovnih škola, odlučeno je kako će priručnik biti napisan u muškom rodu, a u većini slučajeva vizualni prikazi su neodređena roda i spola, kao bi se vizualno svaki učenik mogao povezati s temom koju određena nastavna jedinca obrađuje.
Na predstavljaju priručnika projeciran je i film o tome kako izgleda provođenje izvannastavne aktivnosti Građanskog odgoja i obrazovanja u riječkim školama.
Foto: Grad Rijeka