Pozivu su se odazvali brojni riječki poduzetnici, ali i gradski pročelnik Odjela gradske uprave za gospodarenje imovinom Vladimir Benac
U organizaciji četiriju riječkih političkih stranaka – HNS-a, Liste za Rijeku, Akcije mladih te ARS-a – u dvorani Transadria u Rijeci jučer je održan okrugli stol na temu „Problematika upravljanja gradskim poslovnim prostorima s aspekta zakupaca“. Pozivu su se odazvali brojni riječki poduzetnici, ali i gradski pročelnik Odjela gradske uprave za gospodarenje imovinom Vladimir Benac.
Zakupci nezadovoljni
Zakupci gradskih prostora, ali i oni koji to žele postati, pročelnika su tako upozorili na sve probleme s kojima se susreću kao i na manjkavosti postojećeg modela upravljanja istim.
Raspravljao se o sljedećim problemima:
– problem vezan za promjene iznosa zakupnina zbog promjena gradskih odluka. Naime, početne cijene najmova značajno su snižene te su se time dugogodišnji najmoprimci našli u podređenom položaju u odnosu na nove najmoprimce. Stoga smatraju da je to direktno zadiranje u njihovo poslovanje i na njihovu konkurentnost na tržištu. Oni zahtijevaju da pravila budu jednaka za svih, odnosno da se promjene iznosa zakupnina moraju linearno odnositi na sve korisnike gradskih prostora.
– problem nepriznavanja ulaganja poduzetnika u gradske poslovne prostore. Naime prilikom ulaska u poslovni prostor, zbog njihovog stanja, vrlo često poduzetnici ulažu velika sredstva u njihovo uređenje. Kod prestanka zakupa istih poslovnih prostora grad ne priznaje nikakva ulaganja, iako se često radi o značajnim iznosima koji su nekad derutan poslovni prostor pretvorili u atraktivan.
– prevelika diskrecijska prava Gradonačelnika kod odluka o prenamjeni prostora te davanja prostora u podnajam. Svi nazočni složili su se da trenutno rješenje nije najbolje.
Uz prvotni otpor, pročelnik se na kraju morao složiti sa većinom koja je glasno zagovarala uvođenje online baze svih gradskih poslovnih prostora u Rijeci.
Jedan od primjera je da najmoprimci gotovo nikako ne mogu doći do podataka o osnovnim podacima vezanim za poslovne prostore koji bi trebali biti sastavni dio baze podataka, poput iznosa spomeničkih renti, komunalnih naknada i slično.
Na izneseno pročelnik je potvrdio da je to problem koji će se najskorije riješiti uvođenjem online „kalkulatora“ izračuna tih iznosa prema kvadraturi, poziciji i namjeni prostora.
Iz same su se rasprave izrodili kvalitetni zaključci koji će biti poslani gradonačelniku i gradskom Vijeću.
Zaključci okruglog stola
1. U potpunosti se podržava inicijativa uvođenja javno dostupne Internet baze podataka svih gradskih poslovnih prostora koja treba sadržavati sve poduzetnicima potrebne podatke kao što su lokacija poslovnog prostora, nacrt/tlocrt prostora, detaljni opis prostora s fotografijama, namjena poslovnog prostora, početna cijena zakupnine, stanje prostora (procjena ulaganja i slično), planirane licitacije (vremenski raspored i sl.) te sve ostale bitne informacije (kontakti i sl.).
2. Potrebno je jasno definiranje parametara za priznavanje ulaganja u gradske prostore s osnovnim ciljem stimulacije najmoprimaca da ulažu u prostore jer je većina gradskih prostora, naročito onih praznih, u jako lošem stanju.
3. Promjena kriterija prema kojima se najam gradskih prostora plaća s danom potpisivanja ugovora bez obzira na početak obavljanja djelatnosti. Često je stanje gradskih prostora koji se daju u najam vrlo loše te je stoga kod definiranja parametara naplaćivanja najma potrebno uzeti u obzir vrijeme i novac koji su potrebni za prilagođavanje prostora predviđenoj namjeni.
4. Stavljanje dugoročno praznih i neiskorištenih poslovnih prostora u vlasništvu grada u funkciju poduzetništva ili socijalnog poduzetništva.
5. Stvaranje preduvjeta za revitalizaciju praznih poslovnih prostora u vlasništvu grada kroz projekte coworking prostora.
6. Transparentniji kriteriji davanja prostora u podnajam uz ukidanje diskrecione ocjene gradonačelnika (alternativa: prolazak procedure kroz GV)