SIGURNOST ZA UČENIKE

Policija u rujnu pojačano nadzire promet kod škola i educira prvašiće

Policija će tijekom rujna pojačano nadzirati promet u zonama škola i educirati prvašiće o sigurnom sudjelovanju u prometu.

Od idućeg tjedna i početka nove školske godine 2025./2026. u prometu će sudjelovati nešto manje od 40 tisuća prvašića – koji se najčešće kreću kao pješaci na putu od kuće do škole, ali i kao putnici u vozilima svojih roditelja.

Stanje sigurnosti u prometu u prvih osam mjeseci 2025. godine

Na području Policijske uprave primorsko-goranske u osam mjeseci ove godine porast je ukupnog broja prometnih nesreća za 0,9%, dok je manji je broj prometnih nesreća sa smrtno stradalim osobama. U tim prometnim nesrećama smrtno je stradalo 15 osoba, dok je u istom razdoblju prošle godine smrtno stradalo 16 osoba. U istom razdoblju za 10,6% povećan je broj teško ozlijeđenih osoba, dok je broj lakše ozlijeđenih osoba manji za 13,6%.

Na području ove Policijske uprave tijekom protekle školske godine u odnosu na prethodnu, zabilježeno je manje prometnih nesreća u kojima su sudjelovala djeca u dobi od 7. do 14. godine. U istom razdoblju nije bilo smrtno stradale djece, jedno je dijete teže, a 16 ih je lakše ozlijeđeno, a što je također manje u odnosu na prethodnu školsku godinu.

Djeca kao najugroženija skupina

Svjesni činjenice da prometni odgoj i obrazovanje djece u poznavanju prometnih propisa ima veliku ulogu u povećanju sigurnosti cestovnog prometa, kao i podizanju prometne kulture općenito, Ministarstvo unutarnjih poslova Republike Hrvatske već niz godina poduzima razne preventivno-represivne mjere i provodi aktivnosti s ciljem zaštite djece u prometu.

Akcija ”Poštujte naše znakove”

Svakako najpoznatija od ovih aktivnosti je akcija ”Poštujte naše znakove”. Da je ova akcija, koja se provodi kontinuirano, još od 1995. godine, pokazala svoju punu opravdanost govori podatak da se broj smrtno stradale i ozlijeđene djece na hrvatskim prometnicama od tada znatno smanjio – Smrtno stradala djeca u prometnim nesrećama od 1994. do 2024. godine.

Najčešće stradavaju kao putnici u vozilima

Bez obzira na pozitivne pomake, unatrag deset godina, na hrvatskim prometnim površinama smrtno je stradalo 69 djece, a ozlijeđeno je 8582. Smanjenje broja najtežih stradavanja sigurno je za istaknuti, pogotovo kada je riječ o djeci, ali zabrinjava nešto drugo.

Naime, struktura smrtno stradale djece prema svojstvu u kojem su sudjelovala u nesrećama, bitno se promijenila. Prije dvadesetak godina djeca su najviše stradavala kao pješaci, a danas najviše stradavaju kao putnici u vozilima.

Najgore je da su djeca putnici najčešće u vozilima svojih roditelja ili najbližih osoba s kojima bi trebala biti i najsigurnija, ali stvarnost je drugačija. Djeca se često prevoze na prednjim sjedalima, nevezana na stražnjima ili u neadekvatnim sjedalicama koje ne zadovoljavaju ni osnovne uvjete sigurnosti. Nerijetko ih odrasli, najčešće roditelji prevoze na motociklima (mlađe od 12 godina), četverociklima, osobnim prijevoznim sredstvima, što zakon ne dozvoljava. To je problem na koji će se, između ostalog, i dalje usmjeravati preventivno i represivno djelovanje policije – Stradavanja djece u prometnim nesrećama prema svojstvu sudionika u 2024. i 2025. godini.

Preventivne i represivne aktivnosti policije

Zbog svega navedenog, početkom nove školske godine 2025./2026. u sklopu strateških aktivnosti Nacionalnog plana sigurnosti cestovnog prometa i temeljem godišnjih planova rada, policija će poduzeti niz aktivnosti.

Pripreme prije početka školske godine

Zajedno s predstavnicima tijela jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave nadležnim za promet te poduzeća nadležnih za održavanje prometnica pregledane su prometnice i prometne signalizacije u blizini škola te je zahtijevano otklanjanje uočenih nedostataka.

Aktivnosti policije za vrijeme provođenja akcije

  • tijekom jesenskih mjeseci, policijski službenici održat će dvadesetominutna predavanja i razgovor u svim prvim razredima osnovnih škola i upoznavati djecu s temeljnim pravilima sigurnog sudjelovanja u prometu;
  • tijekom održavanja predavanja ili naknadno, učenicima će se podijeliti prigodni promidžbeni materijal – reflektirajući okovratnici;
  • policijski službenici će biti nazočni na prvom roditeljskom sastanku učenika prvih razreda kako bi roditeljima u kratkom izlaganju izložili najvažnije poruke o sigurnom sudjelovanju njihove djece u prometu;
  • tijekom rujna, svakoga dana, posebice u vrijeme početka i završetka nastave, pojačano će se operativno-preventivno nadzirati prilazne ceste, ulice i raskrižja u blizini škola, radi nesmetanog i što sigurnijeg dolaska i odlaska djece u i iz škole. Temeljna zadaća policijskih službenika, koji će obavljati nadzor nad odvijanjem prometa, a po potrebi i upravljati prometom, je omogućiti siguran prijelaz djece preko kolnika. Također će poduzimati sve zakonom propisane mjere prema nediscipliniranim vozačima, odnosno prema vozačima koji ne poštuju prednost prolaska pješaka na obilježenom pješačkom prijelazu. Jednako tako, policijski službenici će sankcionirati i sva nepropisno parkirana i zaustavljena vozila u zonama škola;
  • tijekom rujna pojačano će kontrolirati brzine kretanja vozila na prometnicama u zonama škola radi represivnog djelovanja na vozače koji ne poštuju ograničenja brzine;
  • u vrijeme trajanja akcije u zonama škola radit će i pripadnici prometne jedinice mladeži. Njihova zadaća je upravljati prometom pješaka na jednom pješačkom prijelazu u blizini škole, u vrijeme dolaska i odlaska djece. U ostalom vremenu upozoravat će vozače koji nepropisno parkiraju vozila;
  • u školama u kojima su oformljene na obilježenim pješačkim prijelazima radit će i pripadnici školskih prometnih jedinica;
  • policija će samostalno, ali i u suradnji s Inspekcijom cestovnog prometa Ministarstva mora, prometa i infrastrukture, provoditi nadzor autobusa kojima se organizirano prevoze djeca.

Zašto su djeca posebno ranjiva u prometu

  • nižeg su rasta što im onemogućuje dobru preglednost prometne situacije;
  • vidno polje im je ograničeno;
  • zbog nižeg rasta teže su uočljivi ostalim sudionicima u prometu, osobito vozačima;
  • smanjena im je sposobnost točne procjene brzine kojom se kreću vozila, kao i njegove udaljenosti;
  • nije im u potpunosti razvijena sposobnost usmjeravanja pozornosti na zbivanja u prometu;
  • često reagiraju nenadano, impulzivno, zato što su zaigrani te
  • nemaju još u potpunosti razvijen osjećaj za procjenu opasnosti.
Iz naše mreže
Preporučeno
Imate zanimljivu priču, fotografiju ili video?
Pošaljite na Whatsapp, Viber, MMS 097 64 65 419 ili na mail vijesti@riportal.hr ili putem Facebooka i podijeliti ćemo ju sa tisućama naših čitatelja.
Komentari