Ministarstvo financija nastojat će kupiti brod čija je početna cijena 142 milijuna kuna. Brod bi se zatim dovršio u »3. maju«, a postoji već zainteresirani kupac. Tako bi riječki škver vratio HBOR-ov kredit od sto milijuna kuna, piše Novi list.
Ide se dalje i s trećim brodom koji bi se trebao završiti u »3. maju«. Vlada je na svojoj jučerašnjoj sjednici donijela zaključak kojim je Ministarstvo financija dobilo zeleno svjetlo da može kupiti brod koji je trenutno na dražbi.
Riječ je o brodu za prijevoz automobila, odnosno novogradnji 514 koji se na aktualnoj e-dražbi na Fini prodaje za početnih 142 milijuna kuna, a ministar Zdravko Marić dobio je odobrenje kojim može licitirati do 174,3 milijuna kuna, upravo onoliko koliko je »teška« prva hipoteka koju Ministarstvo financija ima na ovom brodu.
Ukupan iznos hipoteka koje Ministarstvo financija i HBOR, naime, imaju zabilježene na ovom brodu penju se na iznos od 77 milijuna eura.
Za neupućene valja reći da se zapravo ne radi o klasičnoj kupovini, već o potezu kojim država preuzima taj brod u punopravno vlasništvo. Premda je brod građen i na vezu je u opremnom bazenu »3. maja«, ova se novogradnja vodila kao Uljanikova, pa je samim time propašću bivšeg pulskog holdinga postala dio stečajne mase Uljanika d.d.
Pitanje vlasništva
Kao takvim, u »3. maju« ga nisu mogli ugovoriti i završiti dok se prethodno ne riješi pitanje vlasništva. S obzirom na dražbene rokove, Ministarstvo financija već je uplatilo 28,4 milijuna kuna jamčevine, a ovim zaključkom Vlade dobili su zeleno svjetlo da mogu i dražbovati.
U riječkom brodogradilištu, a to nam je potvrdio i direktor Edi Kučan, u međuvremenu su zaprimili pismo namjere od zainteresiranog kupca i upravo se radi na finalizaciji sve potrebne dokumentacije da bi se mogao osnažiti ugovor o završetku ovog broda. Kupac je, prema dostupnim saznanjima, upravo izvorni naručitelj ovog broda, kompanija Siem.
Elektronska dražba za »Siem Ashanti«, kako je ime ovom brodu, zavšava sekundu prije ponoći 3. studenog. Postoji li još zainteresiranih ponuđača, ne može se sa stopostotnom sigurnošću reći, no malo je vjerojatno. U tom slučaju, brod će se vjerojatno dražbovati po početnoj cijeni.
Za državni proračun to znači da će Ministarstvo financija uplatiti preostalu razliku od 113,6 milijuna kuna na poseban depozit kod Fine gdje će čekati ročište za razdiobu kupovnine, a onda će se sav taj novac vratiti u državni proračun s obzirom na potraživanja Ministarstva financija, kao prvog razlučnog vjerovnika na tom brodu.
Prema nekim neslužbenim pretpostavkama, od trenutka uplate svih 142 milijuna kuna, pa do povrata tog novca nazad u državni proračun, za očekivati je da će proteći mjesec do mjesec i pol dana, odnosno dok Trgovački sud u Pazinu zakaže spomenuto ročište.
Više opcija
Doduše, u državni proračun neće se vratiti svih 142 milijuna kuna jer se prema zakonu moraju podmiriti troškovi stečajnog postupka vezanih uz unovčenje te imovine. Prema informacijama kojima baratamo, isti bi mogli iznositi do 6 milijuna kuna, koji se raspodjeljuju i uplaćuju u stečajnu masu Uljanika d.d.
Jedna od opcija koje se razmatralo u svrhu rješenja aktualnog problema vlasništva nad »Siem Ashantijem« bila je i da se izjavi prijeboj potraživanja. Pravo na prijeboj ima vjerovnik čija je hipoteka prva po redoslijedu upisa, a to je u ovom slučaju Ministarstvo financija. Međutim, iznos te hipoteke 1. reda nije bio dostatan jer se prijeboj radi prema utvrđenoj vrijednosti, a u slučaju nedovršenog »Siem Ashantija« procjena je da brod vrijedi 284,3 milijuna kuna.
Prema jučerašnjem zaključku Vlade, nakon što Ministarstvo financija kupi »Siem Ashanti« i država time postane i punopravni vlasnik, ova novogradnja formalno će se predati na upravljanje resoru Darka Horvata – Ministarstvu prostornog uređenja, graditeljstva i državne imovine. Onda još ostaje za iskristalizirati na koji će se način potpisati ugovor za završetak ovog broda u »3. maju«.
Prema procjenama koje je nedavno u našem listu iznio direktor »3. maja«, za završiti »Siem Ashanti« trebat će oko godinu dana i oko 20 milijuna eura. S obzirom da je upravo »Siem Ashanti« u najvećem stupnju gotovosti, završetak ove novogradnje trebao bi biti financijski najizdašniji posao od sva tri broda za koje je »3. maj« dobio zeleno svjetlo od Vlade da ih završi.
Tako se i u jučerašnjem zaključku Vlade konstatira da bi se od završetka ovog broda HBOR-u trebalo vratiti 100 milijuna kuna. Riječ je, podsjetimo, o kreditu od ukupno 150 milijuna kuna, koji je »3. maj« dobio za deblokadu računa i ponovno pokretanje proizvodnje. Jedan dio vraćen je kod rujanske isporuke broda kanadskoj Algomi, odnosno iz onog što je ostalo nakon što je riječko brodogradilište prethodno »zatvorilo« kredit od 26 milijuna eura kojim je završen taj kanadski brod.
Spašavanje brodogradnje u Puli
Vlada je jučer nastavila i s potezima kojima je cilj ponovo oživiti gradnju brodova u Puli. Riječ je o formalnosti kojom se stječu uvjeti da država kroz unos imovine dokapitalizira tvrtku Uljanik Brodogradnja 1856.
Nad imovinom Uljanik brodogradilišta, nužnom za nastavak proizvodnje, založno pravo 1. i 2. reda ima HBOR, dok je hipoteka Ministarstva financija 3. po redoslijedu upisa. Zaključkom Vlade ta bi se založba prava HBOR-a, u visini 57 milijuna kuna, zamijenila onima koje Ministarstvo financija ima na brodu »Punta«, brodu za rasuti teret sagrađenom 2013. godine u Puli, prenosi Novi list.