NAJ-AKCIJA

Galerija |Riječke akcije za djecu ponovno među najboljima u Republici Hrvatskoj

Idi na originalni članak

STEM park Centra tehničke kulture Rijeka, projekt „Školsko poslijepodne samo za mene“ Osnovne škole Nikola Tesla i „VMB Lab Galerije Kortil“ Udruge Vijeće mladih Benčić ovogodišnji su dobitnici nagrada za Naj-akciju 2022., u okviru akcije Gradovi i općine prijatelji djece.

Oglas

Grad Rijeka imao je mogućnost na natječaj Naj-akcija 2022. prijaviti tri projekta, a sva tri osvojila su nagrade. Centar tehničke kulture s projektom STEM park dobitnik je prestižne Povelje za Naj-akciju za projekt iz područja odgoja i obrazovanja, tehničke kulture i organiziranog slobodnog vremena za djecu, dok su Pohvale za Naj-akciju iz područja odgoja i obrazovanja, dječjih prava i participacije, slobodnog vremena djece, mentalnog zdravlja djece, prevencije nasilja i socijalne inovacije, odnosno područja kulture pripale projektima „Školsko poslijepodne samo za mene“ OŠ Nikola Tesla te „VMB Lab Galerije Kortil“, Udruge za neformalno kulturno-umjetničko obrazovanje Vijeća mladih Benčić.

Prijem za ovogodišnje dobitnike nagrade Naj-akcije održan je u Salonu Grada Rijeke, a nagrade su uručili zamjenici riječkog gradonačelnika Sandra Krpan i Goran Palčevski te pročelnik Odjela za kulturu Ivan Šarar.

„Kako bismo najbolje uvidjeli potrebe djece, svijet nekada trebamo gledati kroz dječje naočale“, rekao je zamjenik gradonačelnika Goran Palčevski čestitavši dobitnicima nagrada te istaknuo kako Grad Rijeka titulu Grad-prijatelj djece nosi od 2005. godine, što je zadovoljstvo, ali i svojevrsna obaveza.

„Naša je zadaća pratiti odrastanje djece, omogućiti im što bolje obrazovanje, usmjeravati ih, omogućiti im rast i razvoj u atmosferi tolerancije, otvorenosti, uvažavanja različitosti i sigurnosti. Kao i do sada, nastavit ćemo podržavati sve akcije koje pozitivno utječu na razvoj djece, jer time razvijamo našu zajednicu i ulažemo u našu budućnost“, rekao je Palčevski.

STEM park koji se nalazi ispred Osnovne škole Nikola Tesla, CTK Rijeka realizirao je u suradnji s Fakultetom za matematiku Sveučilišta u Rijeci, Astronomskim društvom Višnjan, Gradom Rijeka, projektantskim uredom Urbanistički studio Rijeka d.o.o., te djecom i odraslim volonterima. STEM park kojim se nastoje popularizirati STEM područja namijenjen je djeci od 2 do 12 godina, a zamišljen je kao zanimljivo i poučno igralište koje djeca mogu koristiti u svoje slobodno vrijeme, ali i za provedbu terenske nastave.

Kako bi vrijeme provedeno u STEM parku bilo iskorišteno na najbolji mogući način, STEM park ima web stranicu na kojoj se može pronaći detaljan opis svih elemenata parka, kao i prijedlog aktivnosti koje se mogu provoditi na njima i/ili pomoću njih, a QR kodovi postavljeni na spravama olakšavaju korištenje elemenata parka. Postavljene sprave omogućuju ostavljanje šifriranih poruka prijateljima, proučavanje neba sjeverne polutke, istraživanje sunčevog sustava, učenje osnovnih i naprednih matematičkih operacija, povezivanje životinja našeg kraja i njihovih staništa, proučavanje raznih predmeta pod lupom, praćenje klime našeg kraja te brojne druge aktivnosti za djecu i roditelje.

Boravkom u parku, djeca uče razmišljati na nov i inovativan način, te kroz jednostavne igre usvajaju znanja i vještine potrebne za zanimanja budućnosti. STEM park opremljen je sredstvima Europskog socijalnog fonda, Operativnog programa Učinkoviti ljudski potencijali 2014. – 2020., Ureda za udruge Vlade Republike Hrvatske projektu te sredstvima Grada Rijeke koji je za projekt izdvojio nešto manje od 40.900,00 eura.

„Najviše nas veseli što je park prepoznat i što ga koristi veliki broj djece. Zamišljen je da bude veseo i da kroz igru zainteresira djecu za STEM područja“, rekla je koordinatorica razvojnih program CTK Zagorka Prce Veseli i zahvalila Gradu Rijeci što je prepoznao ovaj projekt i nominirao ga za ovu nagradu.

Pohvaljena akcija „Školsko poslijepodne samo za mene“ OŠ Nikola Tesla osigurava podršku učenicima u riziku od školskog neuspjeha i nastanka emocionalnih i ponašajnih poteškoća. Radi se o učenicima iz obitelji slabijeg socioekonomskog statusa, učenicima sa složenom obiteljskom situacijom, učenicima s određenim razvojnim teškoćama, te učenicima pripadnicima romske nacionalne manjine. U okviru akcije učenike se aktivno potiče na razvoj radnih navika, usvajanje zdravih životnih navika, stjecanje vještina efikasnijeg učenja, socijalnih i komunikacijskih vještina, te na razvoj pozitivne slike o sebi.

Uz pisanje domaćih zadaća, učenja i čitanja lektire, učenici su brinuli o Školskom vrtu i biljkama u učionici, kao i o općoj urednosti i higijeni prostora, te odvajanju otpada. Bavili su se i sportskim aktivnostima, a imali su priliku sudjelovati i u različitim kreativnim radionicama.

Vezano uz izvanškolske aktivnosti, učenici su bili na projekcijama filmova u sklopu programa Škola u kinu u Dječjoj kući, posjećivali  izložbe, obilazili kulturne i povijesne znamenitosti grada i slično. Tijekom školske godine 2021./2022., u programu je sudjelovalo 24 učenika od prvog do osmog razreda.  Evaluacija programa ukazuje na značajno poboljšanje u smislu boljeg psihofizičkog zdravlja djece, boljeg školskog uspjeha, razvijenijih radnih i higijenskih navika, komunikacijskih i socijalnih vještina i višeg samopoštovanja. Ukupan prosjek postignutih ocjena učenika je 3,87, a vladanje im je uglavnom ocijenjeno kao uzorno i dobro.

Učenici korisnici usluge i sami pomažu drugima čime se jača njihovo samopoštovanje i razvija proaktivna građanska svijest. Bilježi se bolji socijalni položaj učenika korisnika u matičnim razrednim odjelima, kao i bolja obiteljska klima. Ovaj je program dio riječkog školskog nadstandarda – dodatnih programa koje Grad Rijeka nudi u svojim školama, a za njega je iz proračuna izdvojeno gotovo10.000,00 eura. Značajan dio sredstava za provedbu osiguran je i kroz donacije (RTL, Francuski institut, Plovput d.o.o., Dječja kuća, Art kino, Dinopark, Dom za djecu Ivana Brlic-Mažuranić, Guerilla Kettelbell klub). U provedbi su volonterski sudjelovali i studenti Učiteljskog fakulteta Sveučilišta u Rijeci.

Jedna od koordinatorica i voditeljica projekta, psihologinja u OŠ Tesla Orjana Marušić Štimac istaknula je kako se tijekom sedam godina provedbe ovog projekta, u školi stvorila velika sinergija koja je također doprinijela boljem socijalnom statusu djece korisnika ovog programa. „Pokazalo se da oni ostvaruju bolji školski uspjeh, redovno pohađaju nastavu, vrijedni su i bolje prihvaćeni, a isto je važno napomenuti da imamo i odličnu suradnju s njihovim roditeljima. Volim reći da smo svi mi koji sudjelujemo u ovom projektu jedna velika obitelj.

Pružamo djeci sve ono što bi oni trebali ili mogli dobiti unutar svoje obitelji, koja im to nažalost nije u mogućnosti pružiti. Osim učenja i pisanja zadaća, puno se družimo, razgovaramo, posjećujemo kina, kazalište i razne druge institucije i želimo da se naša djeca osjećaju i dobro i dobrodošlo u našoj školi i vjerujem da smo u tome i uspjeli“, objasnila je Marušić Štimac.

Pohvaljena je i akcija za djecu Udruge za neformalno kulturno-umjetničko obrazovanje VMB, čiji je cilj poticanje dubljeg i trajnijeg odnosa između djece, umjetnosti i prostora. Projekt se sastoji od edukativno-kreativnih radionica za djecu na temu aktualnog postava izložbe u Galeriji Kortil. Strukturu projekta čini 10 vikend radionica u kojima može sudjelovati 15 djece. Kroz interaktivne aktivnosti djeca bi se najprije upoznala s postavom izložbe, pojedinačnim odabranim djelima i autorom/autoricom izložbe, a u drugom dijelu radionice imali su priliku za kreativno izražavanje, odnosno isprobavanje likovne tehnike povezane s izložbom.

Nakon svake radionice organizirano je vodstvo po izložbi za roditelje na kojima su djeca su-vodiči. Na ovaj način djeca primjenjuju naučeno, te se osnažuju u vještinama javnog predstavljanja. Roditelji na ovaj način grade pouzdanje u programe i organizaciju, te i sami postaju aktivniji posjetitelji galerijskih prostora i izložbi. Svaka radionica popraćena je člankom koji je objavljen na portalu Brickzine.hr (Gradska knjižnica Rijeka). Primarna ciljna skupina ovog projekta bila su djeca u dobi od 8 do 15 godina.

Ova dobna skupina prepoznata je zbog toga što se do sada s njom nije sustavno radilo na ovom području, ali i zbog njenog potencijala kao budućih korisnika kulturnih sadržaja. U projektu je do sada sudjelovalo 54 djece i 65 odraslih osoba. Kroz ovaj program/akciju omogućen je siguran prostor za djecu i roditelje za upoznavanje s umjetnošću bez predrasuda, te stvorena ugodna atmosfera koja dodatno potiče provođenje vremena u galerijskom prostoru. Projekt je pridonio trendu pretvorbe galerijskog prostora u prostore zajednice. Privlačenjem djece i članova njihovih obitelji u galerijske prostore i odgajanjem djece za kritičko razmatranje umjetnosti, stvara se kvalitetna sadašnja i buduća galerijska publika.

„Vjerujem da smo ovim projektom postigli to da djecu zainteresiramo za umjetnost, omogućili smo im konkretan doticaj s umjetnosti, da upoznaju galerijski prostor, da se u njemu dobro osjećaju i vjerujem da ćemo negdje segmente ovog projekta provoditi i razvijati i dalje u budućnosti“, rekla je Ivana Golob Mihić ispred Udruge Vijeće mladih Benčić.

Exit mobile version