Sredinu studenog obilježile su niže temperature, više padalina u gorskim krajevima pa shodno tome i zamjena guma na vozilima. Više u video prilogu!
- Ja sam često na cesti, puno se vozim i ozbiljno shvaćam sigurnost tako da se na vrijeme potrudim zamijeniti zimske i ljetne gume. Sada su već sljedeći tjedan najavili loše vrijeme pa evo da to učinim, kaže Riječanka Barbara Finderle za Kanal Ri.
Od 15. studenoga do 15. travnja zimska oprema obvezna je na zimskim dionicama u cijeloj Hrvatskoj.
- Često budem sudionik toga da ljudi to ne shvate ozbiljno, ne naprave na vrijeme pa onda neka prva jača kiša, prva susnježica nažalost bude sa nekim lošim ishodima, dodaje Finderle.
U Hrvatskoj su pod zimskom opremom dopuštene četiri ljetne gume ukoliko vozač posjeduje lance za snijeg u prtljažniku.
- Važnost zimskih guma je da su one konstruirane na drugačiji način, da one imaju lamele koje služe da se snijeg izbacuje i da se osigura trakcija gume na podlogu. Isto tako, imaju drugačiju gumenu smjesu koja je puno mekša, odnosno na nižim temperaturama se ne stvrdne, kaže Manja Penavić Dika, članica uprave vulkanizerskog servisa.
U zimske dionice javnih cesta u Hrvatskoj ulazi 840 km autocesta i čak 1500 km državnih i županijskih cesta.
- Tijekom ove godine je više puta bilo na televiziji riječi o tome da se ukida M+S oznaka na gumama i da takve gume više neće biti ispravne što nije baš informacija koja je u potpunosti točna. Cjelogodišnje gume mogu imati tu oznaku, međutim obaveza je da cjelogodišnja guma ima na sebi ugraviran i znak pahuljice u planini., dodaje Manja Penavić Dika.
Simbol snježne pahuljice dokazuje da guma ispunjava kriterije za vožnju, kočenje i skretanje na ledu I snijegu.
- Bliži se datum 15.11. Kako je bilo toplo ovih dana, svi su čekali da padne temperatura pa je i to jedan od razloga zašto su sad malo veće gužve i sad se treba čekati na red što nije zgodno ljudima koji trebaju hitno na put. Apeliram svake godine da se oko 1. 11. krene naručivati termin za zamjenu, kaže Manja Penavić Dika.
U mnogim državama Europe zakoni o zimskoj opremi vozila određeni su datumski, dok kod nekih stupaju na snagu kada započnu zimski uvjeti na cestama odnosno snijeg ili poledica.
- Koliko ja vidim, često ljudi koji žive u Rijeci ne shvaćaju ozbiljno promjene zimsko-ljetnih guma nego cijele godine voze jedne te iste jer tu kod nas nije tako velika promjena vremena. Ali čim se malo maknete, na pola sata samo do Gorskog Kotara ili Učke, već je to puno drugačija priča., kaže Barbara Finderle.
Ukoliko policija zatekne vozača čije vozilo nema adekvatnu zimsku opremu, a uvjeti na cesti to zahtjevaju, vozaču prijeti novčana kazna od 130 eura.
Osim zamjene guma, posjet ovlaštenom servisu možete iskoristiti i za usputnu provjeru geometrije kotača, felgi I kočnica.
- Sama zamjena četiri gume traje nekih 15 do 20 minuta po autu. U zadnjih par godina dosta ljudi stavlja zimske gume od zakonske obaveze od 15. 11. ili cjelogodišnje ako voze većinom tu po Rijeci., kaže Davor Podnar.
Iako mnogi vjeruju da su zimske gume potrebne samo na snijegu, većina guma na temperaturi manjoj od 7 Celzijevih stupnjeva počinje gubiti svoje prvobitne performanse.
- Gume su sve kvalitetnije i kvalitetnije što se tiče zimskih guma, mada u zadnje vrijeme nema nešto pretjerano snijega po cestama. Ali što se tiče hladnoće, uvijek je bolje imati zimsku gumu kad je hladnije nego ljetnu.
Ako do sada još niste sigurni kolika je važnost zimske opreme, bitno je spomenuti kako pri brzini od 50 km na sat s ljetnim gumama zaustavni put kočenja iznosi 68 metara, a sa zimskim 57 metara – više nego dovoljno da izbjegnete nesreću, piše Kanal Ri.