
Na 118. gradonačelnikovom kolegiju usvojeno je izvješće o provedbi Akcijskog plana za sprječavanje vandalizma na području grada Rijeke u 2024. godini.
Akcijski plan za sprječavanje vandalizma na području grada Rijeke donijet je 1. prosinca 2020. godine, te je njime određeno da će, radi praćenja poduzimanja mjera utvrđenih Akcijskim planom, Gradonačelnik Grada Rijeke imenovati koordinacijsko tijelo na vrijeme od četiri godine, koje će mu o svom radu podnositi godišnje izvješće.
s tim u vezi, tijekom 2024. godine kontinuirano se provodio nadzor nad provedbom odredbi Odluke o komunalnom redu, kojima je zabranjeno uništavati, oštećivati te šarati po urbanoj opremi ili je na drugi način prljati i nagrđivati te je propisana novčana kazna u iznosu od 132,72 EUR za fizičku osobu – počinitelja prekršaja. Nadzor se vršio po službenoj dužnosti, ali i temeljem zaprimljenih prijava građana i ostalih dionika koji su uključeni u provedbu Akcijskog plana.
Građani, osim podnošenja prijava putem besplatnog broja telefona Dežurnog centra 0800 51 00 ili mail adrese komunalno-redarstvo@rijeka.hr, već tri godine uspješno koriste aplikaciju Gradsko oko.
U navedenoj aplikaciji je u razdoblju od 1.1.2024. do 31.12.2024. godine zaprimljeno ukupno 4613 prijava, od toga se njih 3042 odnosi na komunalne probleme, 398 prijava na prometne probleme, 991 prijave na čistoću, 4 prijave na pohvale te je 176 prijava evidentirano u kategoriji vandalizam, koje su sve uzete u obradu i daljnje rješavanje.
Vezano uz obradu prijava koje se odnose na vandalizam, predmetna kategorija klasificirana je u 4 podkategorije te se u nastavku iznosi tablični prikaz ukupno zaprimljenih prijava, kao i podatak o broju riješenih prijava.

Navedeni broj ukupno zaprimljenih prijava ukazuje na povećanje ukupnog broja zaprimljenih prijava u odnosu na prethodnu godinu (prošle godine 2912 prijava), ali uz manje odstupanje koje se odnosi na vandalizam (prošle godine 145 prijava), što upućuje na činjenicu da su građani prihvatili navedenu aplikaciju te da je u sve većoj mjeri koriste, odnosno da ista ispunjava svrhu zbog koje je uvedena. Najveći broj prijava odnosi se na grafite (njih 37), na oštećenja urbane opreme (košarice za otpad, klupice, autobusne čekaonice, javni satovi, fontane itd.) odnose se ukupno 47 prijave, na oštećenje dječjih sprava u parkovima 81 prijave. Neznatni broj prijava i dalje je u statusu rješavanja, odnosno u obradi, a koje se odnose na grafite za koje je utvrđeno da se nalaze na zgradama u privatnom vlasništvu, u kojem slučaju je obveza suvlasnika izvršiti sanaciju.
Naime, Grad Rijeka, sukladno odredbi iz čl. 13. Akcijskog plana za sprječavanja vandalizma, je po zaprimljenim prijavama i utvrđenju da se grafiti nalaze na imovini Grada, javnim površinama ili na zgradama komunalnih i trgovačkih društava te ustanova u vlasništvu Grada pravovremeno organizirao interventno uklanjanje grafita u što kraćem roku od prijave ili uočavanja grafita, dok u slučajevima privatnog vlasništva taj proces traje malo duže.
Također, u obradi je i manji broj predmeta koji se odnose na sanaciju urbane opreme, najviše iz razloga što se radi o prijavama zaprimljenim krajem prosinca 2024. godine i usklađenja s izvođačima, koji zbog drugih prioriteta nisu još pristupili radovima, ali su isti svakako u planu početkom 2025. godine.
U svakom slučaju, prijave se u prosjeku rješavaju u roku od 10 – 30 dana od njihovog zaprimanja, uz već naprijed spomenute iznimke.
Sredstva utrošena na rješavanje prijava, odnosno sanaciju za uklanjanje grafita iznose 8.032,76 EUR (PDV uključen), te 4.300,00 EUR (PDV uključen) za sanaciju dječjih sprava. Za popravke urbane opreme, najviše autobusnih čekaonica (lom stakla) utrošeno je ukupno 14.250,40 EUR, te iznos od 4.257,50 EUR za oznake stajališta, uz napomenu da se ne vodi odvojena evidencija za sanaciju po osnovi redovnog održavanja, a druga po osnovi vandalskog oštećenja pa se iznijeti podatci ne odnose isključivo na trošak sanacije oštećenja nastalih na taj način, već na trošak sanacije općenito.
Troškovi uklanjanja grafita porasli su u odnosu na troškove u prethodnoj 2023. godini (5.699,04 EUR) (PDV uključen), što nažalost, ukazuje na porast ovih aktivnosti u 2024. godini, unatoč pojačanim kontrolama nadležnih službi, kojima se nastoji utvrditi počinitelje.
Za uklanjanje bespravno postavljenih plakata i promidžbenih materijala također nisu dostupni zasebni podatci o trošku, budući se isti uklanjanju u sklopu proširenog redovnog čišćenja, odnosno u tim slučajevima djelatnici KD Čistoća imaju naputak da po obavijesti o uočavanju takvog materijala i izdavanju naloga za njegovim uklanjanjem, to učine u okviru svojih redovnih aktivnosti. Ipak, po procjeni ovi troškovi bi iznosili oko 400,00 EUR (PDV uključen).
Zaključno, svi dionici koji su Akcijskim planom određeni sudjelovati u njegovoj provedbi poduzimaju svoja predviđena zaduženja, te se i nadalje očekuje ovakva suradnja.