Krajem 2022. godine u zakupu se nalazilo 95,20 % gradskih poslovnih prostora koji se iz gradskog fonda poslovnih prostora mogu davi u najam.
Kako je izneseno na 32. gradonačelnikovom kolegiju, na dan 31. prosinca 2022. godine u zakupu se nalazilo 1309 poslovnih prostora, odnosno 82,74% svih poslovnih prostora.
Slobodna su 273 poslovna prostora odnosno 17,26% svih poslovnih prostora. No međutim, od tih 273 slobodna poslovna prostora 66 poslovnih prostora može se dodijeliti u zakup, dok se 207 poslovnih prostora ne mogu dati u zakup zbog imovinsko pravnog režima u kojem se poslovni prostori nalaze ili fizičkog stanja poslovnog prostora.
Iz ovih podataka proizlazi da Grad Rijeka raspolaže s 1375 poslovnih prostora koji se mogu dodijeliti u zakup, od čega se u zakupu nalazi 1309 poslovnih prostora, odnosno 95,20%, a da je slobodno 66 poslovnih prostora odnosno 4,80% poslovnih prostora koji se mogu dodijeliti u zakup.
Dio slobodnih poslovnih prostora nije moguće dati u najam
Kako je istaknula pročelnica Odjela za gospodarenje imovinom Denis Šulina, dio poslovnih prostora koji su trenutno slobodni zbog stanja u kojem se nalaze nije moguće bez znatnih novčanih ulaganja dati u zakup.
Pojedini poslovni prostori u takvom stanju bit će predmet postupka prodaje.
Isto tako, kao predmet javnog natječaja za zakup poslovnih prostora ne mogu biti poslovni prostori koji su u suvlasništvu Grada Rijeke i fizičkih osoba bez suglasnosti tog suvlasnika, ukoliko je isti poznat i moguće ga je kontaktirati, odnosno poslovni prostori koji su predmet sudskog ili upravnog postupka.
Poslovni prostori koji su u suvlasništvu Grada Rijeke i Republike Hrvatske mogu se putem javnog natječaja za davanje u zakup poslovnog prostora dati u zakup jedino ukoliko Grad ima pravo upravljanja, raspolaganja ili korištenja poslovnog prostora na temelju odgovarajućeg akta sklopljenog između Grada i Republike Hrvatske, odnosno uz suglasnost Republike Hrvatske da se poslovni prostor objavi u javnom natječaju.
U 2022. godini 75 zakupnika izvršilo je povrat poslovnih prostora u posjed Gradu Rijeci
Vraćeno je 7 poslovnih prostora koji se nalaze u 0. zoni, 33 poslovna prostora koji se nalaze u I. zoni, 11 poslovnih prostora koji se nalaze u II. zoni i 24 poslovna prostora koji se nalaze III. zoni.
U odnosu na djelatnosti koje su se obavljale u poslovnim prostorima, vraćeno je 29 poslovnih prostora u kojima se obavljala djelatnost trgovine što čini 38,67% svih vraćenih poslovnih prostora. Vraćeno je 6 poslovnih prostora u kojima se obavljala uslužna djelatnost i 6 poslovnih prostora u kojima se obavljala članska djelatnost, 5 poslovnih prostora u kojima se obavljala ugostiteljska djelatnost i 4 poslovna prostora u kojima se obavljala stručna, znanstvena i tehnička djelatnost.
Ostali prostori koji su vraćeni bili su u zakupu za obavljanje prerađivačke djelatnosti, skladištenja, umjetničko stvaralaštvo, djelatnost izvanteritorijalnih organizacija, djelatnost građevinarstva, zdravstvene djelatnosti, poslovanje nekretninama, obrazovanje, administrativne i pomoćne uslužne djelatnosti te financijske djelatnosti.
Tijekom godine se objavljuje prosječno osam javnih natječaja za davanje u zakup poslovnih prostora
Poslovni prostori Grada Rijeke dodjeljuju se u zakup putem javnog natječaja za davanje u zakup poslovnih prostora, a prvi natječaj u 2023. godini je upravo u tijeku i otvoren je do 16. veljače.
Tijekom 2022. godine objavljeno je osam javnih natječaja za davanje u zakup poslovnih prostora s 242 objavljena poslovna prostora. Za 146 poslovnih prostora zaprimljeno je 216 prijava, od čega je izlicitirano 109 poslovnih prostora. Budući su tri natjecatelja odustala od sklapanja ugovora o zakupu, sklopljeno je 106 ugovora o zakupu.
Od 1582 poslovna prostora kojima upravlja Odjel gradske uprave za gospodarenje imovinom, Direkcija za upravljanje objektima poslovne i javne namjene, 151 poslovni prostor nalazi se u 0. zoni, 501 poslovni prostor nalazi se u I. zoni, 234 poslovna prostora nalazi se u II. zoni i 696 poslovnih prostora nalazi se u III. zoni.
U 2022. godine objavljena su 42 poslovna prostora koji se nalaze u 0. zoni te je 16 poslovnih prostora izlicitirano. Objavljeno je 109 poslovnih prostora koji se nalaze u I. zoni te su izlicitirana 53 poslovna prostora. Objavljeno je 43 poslovnih prostora koji se nalaze u II. zoni te je izlicitirano 10 poslovnih prostora. Izlicitirano je 30 poslovnih prostora koji se nalaze u III. zoni dok ih je objavljeno 48. Na Grafikonu 1. iskazan je broj objavljenih i izlicitiranih poslovnih prostora prema zonama u kojima se poslovni prostori nalaze.
Ukupna površina svih izlicitiranih poslovnih prostora iznosi 9.754 m² s ukupnim mjesečnim iznosom zakupnine od 58.951,24 € 1 bez PDV-a, dok prosječna izlicitirana cijena zakupnine u 2022. godini iznosi 6,04 €/m²2 bez PDV-a što je najveća prosječna izlicitirana cijena zakupnine od 2017. godine.
Za djelatnosti trgovine 3 poslovna prostora dana su u zakup po cijeni višoj od početne, dok su za uslužnu djelatnost 2 poslovna prostora dana u zakup po cijeni višoj od početne cijene zakupnine. Nadalje, kod stručne, znanstvene i tehničke djelatnosti i ugostiteljske djelatnosti 4 poslovna prostora dana su u zakup po cijeni višoj od početne cijene zakupnine.
Sveukupno su u zakup dana 23 poslovna prostora po cijeni višoj od početne cijene zakupnine dok su 83 poslovna prostora dana u zakup po cijeni koja je jednaka početnoj cijeni zakupnine.
U 2022. godini najveći interes iskazan je za obavljanje djelatnosti trgovine
Najveći porast izlicitirane cijene zakupnine zabilježen je za poslovni prostor koji se nalazi u III. zoni na adresi Moše Albaharija 2/C, površine 26 m², odnosno za djelatnost frizerski saloni i saloni za uljepšavanje izlicitirana cijena iznosi 4,00 €/m² bez PDV-a, dok je početna cijena zakupnine iznosila 1,00 €/m² bez PDV-a, što je povećanje cijene zakupnine od 300%.
Za 23 poslovna prostora, odnosno 22% ugovora o zakupu sklopljeno je s cijenom zakupnine koja je veća od početne cijene zakupnine koja je bila objavljena u javnom natječaju. Poslovni prostori koji su izlicitirani tijekom 2022. godine u prosjeku su u javnom natječaju objavljeni 1,5 puta, a radi se većinom o prostorima koji su vraćeni od strane bivših zakupnika tijekom 2022. godine.
U 2022. godini najveći interes iskazan je za obavljanje djelatnosti trgovine, članskih organizacija, za obavljanje uslužnih djelatnosti te ugostiteljsku djelatnosti. Fokus zainteresiranih stranaka usmjeren je prema prostorima koji se nalaze u III. zoni te se tako i najveći broj zaprimljenih prijava odnosilo na prostore koji se nalaze van centra grada, odnosno na one koji se nalaze u III. zoni.
Napominjemo da je na mrežnim stranicama Grada Rijeke objavljen Registar objekata poslovne namjene Odjela gradske uprave za gospodarenje imovinom. Registar predstavlja elektronički popis prostora u tabličnom obliku s prikazom informacija o poslovnim prostorima u vlasništvu Grada Rijeke i to slobodnih i onih u zakupu. Zainteresirani mogu kroz Registar objekata poslovne namjene dobiti informacije o poslovnim prostorima – da li je pojedini poslovni prostor u zakupu ili slobodan. Isto tako, dostupan je prikaz poslovnog prostora na mapi kao i tlocrt poslovnog prostora.