DRŽAVNA MATURA

Učeniku s ADHD-om dali krivi materijal na maturi. “Pao je zbog niza propusta nadležnih”

Idi na originalni članak
Foto: Zeljko Lukunic/PIXSELL

Učeniku s dijagnozom ADHD-a požalio se da je zbog nepravilnosti tijekom pisanja državne mature u Privatnoj gimnaziji i strukovnoj školi Svijet pao hrvatski jezik, odnosno nije prešao prag prolaznosti na eseju. On i njegova majka (podaci poznati redakciji) smatraju da su ga zakinuli školski djelatnici jer su mu na početku pisanja eseja dali pogrešan ispit. Navode i da je diskriminiran tijekom događaja koji su uslijedili, piše Index.

Oglas

“Dogodile su se četiri povrede Pravilnika o polaganju državne mature. Prvo su mu dali pogrešan materijal. Njegov ispit je trebao biti boldiran i napisan fontom 14, no to nije bilo tako, slova su bila manja. Zatim su profesori ulazili i izlazili iz prostorije, što je ometalo mog sina jer ima poremećaj pažnje i koncentracije, a uz to je i zabranjeno Pravilnikom. 

Treća stvar je obraćanje učeniku u nekoliko navrata iako je to nedopustivo. I posljednja je pravo na žalbu, na koju je odgovor stigao tek dan nakon objave rezultata mature. Sve je to utjecalo na njegovu koncentraciju, zbog čega je pao”, kazala nam je njegova majka. 

Položio sve predmete osim eseja iz hrvatskog jezika

Učeniku je u djetinjstvu utvrđen visoki stupanj poremećaja pažnje, zbog čega je neposredno prije polaganja državne mature morao proći dodatna testiranja kako bi se odredilo uvjete u kojima će polagati ispite. Trebao je dobiti ispite u kojima su riječi podebljane i napisane većim fontom te produženo ispitno vrijeme.

S matematikom i engleskim jezikom nije bilo problema te ih je učenik položio. Prvi dio ispita iz hrvatskog jezika je položio, no zbog neprolazne ocjene iz eseja mora ponavljati cijeli predmet.

“Kako ima deficit pažnje, on nije shvatio da nije dobio ispit prilagođen sebi. Nakon sat i pol dežurna profesorica je shvatila da je dobio pogrešan materijal koji mu nije prilagođen. Tada je krenula zbrka i strka, ona je izlazila nekoliko puta iz učionice i prekidala ga u radu. 

Pitala ga je vidi li što piše u ispitu, on joj je odgovorio potvrdno jer nema problema s vidom, već s koncentracijom. Zbog čestih prekidanja izgubio je koncentraciju i shvatio da ne može završiti ispit iako je pokušavao. 

Profesorica ga je nagovarala da čitko prepiše esej iako je vidjela da nema šanse da položi jer nije imao dovoljan broj riječi. On je odustao jer se više nije mogao skoncentrirati. Ona je tada uzela njegovu ispravnu naljepnicu, koja je imala šifru o prilagodbi, i samo ju je nalijepila preko pogrešne, zapakirala i poslala.”

Odmah su pročitali Pravilnik i shvatili da su školski djelatnici napravili nekoliko propusta te su priložili žalbu unutar zakonskog roka, kažu nam. No tvrde kako su odgovor, odnosno odbijenicu za žalbu dobili tek dan nakon što su izašli rezultati mature. On je samo želio da se donese najbolja odluka za njega jer je tada još uvijek vjerovao u institucije, priča nam.

Škola ne razgovara s medijima, a Ministarstvo prebacilo lopticu na NCVVO

Poslali smo upit na adresu škole, a ravnateljica Marija Šarić nam je tek kratko odgovorila: “Svake godine pri izvođenju državne mature naša Škola svoje obveze i prava izvršava pravovremeno i u skladu s Pravilnikom o polaganju državne mature. U našoj praksi nije iznošenje informacija o pojedinim učenicima Škole medijima, stoga na navedeno nemamo komentara.”

Ministarstvo znanosti, obrazovanja i mladih upitali smo hoće li u školu poslati žurni inspekcijski nadzor, no oni su lopticu samo prebacili na Nacionalni centar za vanjsko vrednovanje obrazovanja, piše Index.

Pravobranitelj: Ne poklapa se izvješće NCVVO-a i škole 

Upravo je od Ministarstva pravobranitelj za osobe s invaliditetom Darijo Jurišić zatražio da se provede inspekcijski nadzor. 

“Naime, potpuno nam je neprimjerena konstatacija da je učenik, citiramo, ‘mogao sam izvijestiti da nije dobio adekvatan ispit’, jer to nije obaveza učenika. U izvješću Nacionalni centar konstatira da je učenik 90 minuta pisao test koji nije bio prilagođen te je na pitanje dežurnog nastavnika, koji je tek tada primijetio da nema prilagođen test, odgovorio da nema problema s rješavanjem ispita te da je nakon 200 minuta odustao i nije ga želio pisati. 

U izvješću Nacionalnog centra navodi se da tek nakon 200 minuta pisanja dežurni nastavnik izlazi iz prostorije, dok je iz Zapisnika školskog izbornog povjerenstva vidljivo da se isto događa nakon što dežurni nastavnik uoči pogrešku. Pravilo je da u trenutku uočavanja propusta ispitni koordinator treba kontaktirati NCVVO, što je propušteno učiniti”, mišljenje je pravobranitelja.

NCVVO: Učenik ovime nije diskriminiran u školi

Nacionalni centar za vanjsko vrednovanje obrazovanja upitali smo što su poduzeli po pitanju propusta. Unatoč tvrdnjama pravobranitelja, kažu da ih je škola odmah obavijestila.

“Škola je odmah po primitku prigovora učenika obavijestila Nacionalni centar za vanjsko vrednovanje obrazovanja o istome te je Centar zatražio od škole očitovanje koje mu je na traženje dostavljeno s obrazloženjem o tome što se događalo u ispitnoj prostoriji za vrijeme pisanja ispita”, tvrde iz Centra. 

Na pitanje je li učenik s ADHD-om diskriminiran u školi kazali su da punoljetni učenik nije izvijestio voditelja ispitne prostorije ni dežurnog nastavnika o pogrešnom materijalu, nego je uredno nastavio pisati ispit:

“Kada je dežurni nastavnik uvidio da je učeniku uručen esejski zadatak s polaznim tekstom na fontu 11, pitao je učenika ima li problem s čitanjem zadatka i polaznoga teksta i želi li da mu se donese esejski zadatak na fontu 14 na što je učenik odgovorio niječno.

Učenik se u jednome od svojih obraćanja Centru izjasnio da ‘vidi i da može pročitati bez problema jer njegov problem nije vid nego poremećaj pažnje u veoma visokom stupnju’. Učenik je također naveo da mu je font slova bitan ‘kako bi ukazao na bitno u zadatku i kako bi svoju pažnju usmjerio upravo na bitno’. 

No za to ne služi povećani font već masno otisnute ključne riječi kojih u esejskom zadatku i polaznome tekstu nije ni bilo. Na temelju navedenoga, a posebno činjenice da je učenik sam konstatirao kako mu font nije bio bitan za rješavanje ispita, smatramo da učenik zbog ovoga događaja nije diskriminiran u školi.”

Učenik razočaran

Žalba je odbijena. Nacionalni centar ne smatra da u školu treba poslati inspekciju, ali ni da je osoblje ovim postupcima i kršenjem Pravilnika diskriminiralo osobu s invaliditetom. Odbijanjem žalbe ne smatraju ni da su prekršena pravila, a s druge strane, ministarstvo koje ima nadzor nad Centrom ne želi se miješati.

Učenik je razočaran postupanjima institucija, za koje smatra da su kršile Pravilnik i tako ugrozile njegovu budućnost te ga u cijeloj situaciji diskriminirale zbog njegovog poremećaja. Od institucija je tražio isključivo odluku koja će biti u najboljem interesu njega kao učenika, a dobio je borbu s vjetrenjačama, govori nam.

Ponovno će izaći na maturu kao i ostali koji nisu položili ispit, samo što će on zbog tuđe krivice imati manji izbor fakulteta za daljnje obrazovanje, kaže nam, piše Index.

Exit mobile version