Osim same cijene energenata, građani će morati napraviti još jednu veliku investiciju – zamijeniti svoje stare bojlere, a koji su već sada prošlost u sedam europskih zemalja
Prije više od 10 godina, točnije 2013. godine, Europska komisija donijela je uredbu o obveznoj ugradnji ekoloških kondenzacijskih bojlera, a plan je da se kroz nekoliko godina svi pridržavamo te uredbe kako bismo prema planu do 2050. godine kao kontinent postigli klimatsku neutralnost.
Taj potez Europe direktno će utjecati i na nas građane. Naime, plin, ali i ostala goriva postaju nepoželjni te ih se Europa suptilno planira riješiti ili barem smanjiti njihovu upotrebu na način da od 2027. kreće naplata CO2 emisija na njih.
Prema nekim predviđanjima, samo plin bi nakon toga mogao poskupjeti barem 50 posto.
Osim same cijene energenata, građani će morati napraviti još jednu veliku investiciju – zamijeniti svoje stare bojlere, a koji su već sada prošlost u sedam europskih zemalja.
Naime, Direktivom je propisano da se svi postojeći fasadni plinski bojleri moraju zamijeniti kondenzacijskima, koji su sigurniji za korištenje, ali i skuplji. A ta zamjena će se, kako stvari za sada stoje, morati izvršiti do 2040. godine, kako je nedavno gostujući u različitim medijima istaknuo i prof.dr.sc. Neven Duić s Fakulteta strojarstva i brodogradnje, Katedra za energetska postrojenja i energetiku.
Stručnjaci ističu da bi to moglo stvoriti dosta problema onima koji žive u zgradama, jer trošak nije samo promjena bojlera, već će se morati modificirati i dimnjaci. S obzirom da se velik dio stanovništva u Hrvatskoj, posebice u kontinentalnom dijelu, griju na plin, to bi mogao biti dosta veliki udarac na kućne budžete, prenosi Net.hr.
Turbo bojleri više se ne prodaju
Kućanstva u Hrvatskoj koriste tri vrste plinskih bojlera: atmosferske, turbo i kondenzacijske bojlere.
Atmosferci su najstarija vrsta bojlera koji se koriste već desetljećima, a rade na način da zrak potreban za izgaranje uzimaju iz prostorije u kojoj su smješteni. Zbog toga poremećaji u opskrbi zrakom mogu biti opasni za život stanara, a što je primjerice u Zagrebu došlo do izražaja nakon potresa kada su brojni stanovnici zbog toga ostali bez grijanja.
Turbo bojleri ugrađivani su većinom od 2000. do 2015. godine te kao i kondenzacijski bojleri imaju zatvorene komore izgaranja te osjetnike koji blokiraju rad bojlera u slučaju poremećaja u radu.
Sigurni su za korištenje, no s obzirom da nisu ispunili kriterij energetske učinkovitosti, oni više nisu u upotrebi. Točnije, takvi se bojleri smiju i dalje koristiti, barem za sada, ako ih imate, no ne mogu se više kupiti.
Njihov popravak je moguć sve dok za njih ima dijelova. Procjene od prije tri godine (iz 2021.) govorile su da u hrvatskoj ima oko 75 tisuća turbo-plinskih bojlera, a najviše ih je bilo u Zagrebu i Osijeku, pisaoje svojevremeno portal Zgradonalečnik.
Što je kondenzacijski bojler?
Svoje stare bojlere građani će morati zamijeniti kondenzacijskim bojlerima koji imaju 86 posto sezonske energetske učinkovitost.
Ti su bojleri vrlo energetski učinkoviti jer zahvaćaju dio topline koja bi inače pobjegla iz dimnjaka nekondenziranog kotla i ponovno ju iskoriste. U prijevodu, to znači da od iste količine goriva dobivaju više topline.
To je ujedno i najskuplja vrsta bojlera, a čija je ugradnja u prosjeku 20 do 30 posto skuplja od ugradnje konvencionalnih bojlera.