DOSTUPNOST POBAČAJA

Ginekologinja Grujić: ”Mora postojati registar liječnika koji ne žele obavljati pobačaj”

Idi na originalni članak
Foto: Screenshot/N1

Ginekologinja Jasenka Grujić je na N1 Televiziji govorila o prekidu trudnoće te prizivu savjesti. Govoreći o prizivu savjesti, Grujić je rekla da tzv. priziv savjesti nema uporišta u zakonodavstvu o ljudskim pravima.

Oglas

“On nije, osim u preporukama Vijeća Europe, nigdje spomenut kao zakon o prizivu savjesti. Druga je stvar temeljno ljudsko pravo o vjeroispovijesti, savjesti. Ako čitate europsku konvenciju o ljudskim pravima to pravo ograničeno u interesu istih takvih prava istih takvih prava drugih osoba. Preporuka Vijeća Europe iz 2010. dozvoljava priziv savjesti u medicini, ali uz preporuke da svako nacionalno zakonodavstvo to sredi tako da to pravo ne ugrožava reproduktivno pravo žena”, ističe Grujić, piše Index.

VIDEO DANA:

Koliko je dostupan pobačaj ženama u Hrvatskoj?

“Kad pogledate papire i izvještaje to je fantastično, Hrvatska ima jednu od najnižih stopa prekida trudnoće u svijetu, što nije realno. Sigurno postoji odljev u ilegalu. Ja prva šaljem pacijentice na prekid trudnoće u susjednu Sloveniju gdje su profesionalno primljene”, govori ginekologinja.

Upitana zašto baš Slovenija, odgovara:

“Zato što je Zagrepčankama to blizu i zato što kolege u Sloveniji pitaju pacijenticu želi li prekid trudnoće kirurškim ili medikamentoznim putem. Kod nas se to radi u Rijeci, Puli i još nekim centrima, međutim to u Zagrebu nije zaživjelo. Ja imam iskustva s mojim pacijenticama koje dolaze u situaciju da im se nude prekidi trudnoće u sumnjivim okolnostima”.

Grujić kaže da ima iskustvo gdje su pacijentice pozvane da dođu na prekid trudnoće u privatne stanove.

“Ne radi se o tome da mi nasilno želimo mijenjati zakon, ne postoji politička volja da se to riješi. Ako je prekid trudnoće legalni medicinski zahvat, a on to jest, svaka javna ustanova ga mora moći obavljati. Ako ga ne obavlja, podliježe sankcijama”, smatra.

“Liječnik koji je školovan i koji zna i može obavljati prekid trudnoće, jednostavno ne smije ne vršiti svoju dužnost. To je iskazivanje krajnjeg nepoštovanja prema pacijentici koja od liječnika traži usluga za koju je on školovan, a on ju odbija namećući svoje vlastite kažu moralne, a ja kažem religijske stavove”, dodaje Grujić.

Tko bi trebao kontrolirati dostupnost pobačaja?

Sasvim sigurno je da tijela koja to kontroliraju moraju postojati, smatra.

“To bi u prvom redu moralo biti Ministarstvo zdravstva. Ministarstvo bi trebalo reći da se u svim bolnicama prekid trudnoće vrši. Nemojmo primati liječnike koji iskazuju priziv savjesti. Ne postoji politička volja da se to riješi. To se očituje na kvalitetu zdravlja žena, jer ako žene odlaze u privatne stanove ili se odluče na takvu vrstu pobačaja, onda smo u sferi onoga što mi nazivamo pobačaju u nesigurnim uvjetima”, kazala je.

Napominje da mlade i siromašne žene ne mogu sebi priuštiti odlazak u Sloveniju ili u Rijeku kako bi im se pružila usluga medikamentoznog pobačaja.

Odbijanje izvršavanja prekida trudnoće krši kodeks medicinske etike i deontologije, smatra liječnica.

“O tome ne može biti spora. Drugo je konformizam. U medicini se radi po hijerarhijskom principu. Ja ne vidim ovdje mogućnosti rješavanja tog problema, radi se o vrlo ozbiljnim stvarima. Svima bi moralo biti u interesu da bude pobačaja što manje, da se mjerama edukacije i nuđenja kontracepcija osigura realan pad broja pobačaja. Ni kontraceptivi kod nas nisu jeftini, imate kolega koji se prizivaju na propisivanje kontraceptiva. Prema tome, to su čisto religijski nametnuti stavovi, ništa drugo. Nemojte mi reći da netko ne smatra moralnim ponuditi hitnu kontracepciju ili hormonsku kontracepciju”, rekla je.

Trenutni zakon o pobačaju je iz 1978. godine.

“To je bio sjajan zakon, ali je on nedostatan. Ima novih metoda, a radi se o medikamentoznom pobačaju. Pitanje edukacije mladih kolega, vi morate znati da i u našem zakonu o liječništvu, onaj koji odbija izvršiti neku dužnost on ne može reći neću vas slušati. On mora pacijenticu informirati i uputiti kolegi iste struke i naručiti je na takav zahvat.

Koliko liječnika iskazuje priziv savjesti prilikom prekida trudnoće?

“Sada je oko 60 posto mojih kolega iskazuje tzv. priziv savjesti, tj. odbija izvršiti svoju dužnost. Priziv savjesti nije u hrvatskom ustavu nigdje spomenut osim u vezi s mandatornom vojnom službu. Priziv savjesti reguliran je samo Zakonom o liječništvu. Mi želimo da se to regulira”, rekla je.

Kaže kako se svaki onaj liječnik koji iskazuje priziv savjesti mora očitovati javno.

“Mora postojati registar liječnika koji ne žele vršiti svoju dužnost. Svaki ginekolog mora biti kompetentan u smislu vršenja pobačaj i on to mora učiniti ako se radi o hitnoj situaciji. Mlađi kolege neće biti educirani kako spada u tom smislu. Imamo mogućnost medikamentoznog prekida trudnoće i tu treba imati iskustva s time”, ističe Grujić.

Razlozi za prekid trudnoće

Odluka da se ide na pobačaj sasvim sigurno ima veze sa stanjem u društvu, smatra liječnica.

“Najčešće se na prekid trudnoće odlučuju žene u braku, koje već imaju djecu. To su sigurno i ekonomski pritisci. I nedostatno nuđenje kontracepcije. Imate mlade žene i adolescentice. Broj adolescentnih trudnoća je u porastu i to je ono što nas brine i što je zastrašujuće. Vi imate sada jako puno preparata koji se mogu ponuditi i jako mladim ženama da bi izbjegle prekid trudnoće. Nitko se za to ne zalaže. Nitko neće nikoga prisiliti na prekid trudnoće. Molim da se nijednu ženu koja se za to odluči naziva nedolično. To je za nju pitanju njenog opstanka”, objašnjava.

Na kraju se osvrnula i na rezoluciju o spolnom i reproduktivnom zdravlju žena koja je usvojena u Europskom parlamentu na inicijativu SDP-ovog eurozastupnika Predraga Freda Matića.

“Moje pacijentice su jako zadovoljne i ja sam jako sretna. Čestitam gospodinu Matiću”, kazala je zaključno.

Exit mobile version