SVE SPREMNO ZA TURISTE

HAC: Autoceste spremne za turističku sezonu, očekuje se porast prometa

Photo: Tomislav Miletic/PIXSELL

Autoceste u nadležnosti Hrvatskih autocesta (HAC) spremne su za povećani promet od lipnja uslijed turističke sezone u kojoj će putnicima biti dostupne neke nove usluge, a na temelju povećanog prometa HAC očekuje bolje prihode od lanjskih.

“U održavanje autocestovne mreže ove godine planiramo uložiti 404,9 milijuna kuna, od čega u investicijsko (izvanredno) održavanje 276,1 milijuna kuna, a u redovno održavanje 128,8 milijuna kuna. U uređenje mreže odmorišta planirano je ulaganje od oko 25 milijuna kuna, a u sigurnost na autocestama oko 75 milijuna kuna”, iznose na upit Hine iz HAC-a podatke o investicijama ove godine i očekivanjima od turističke sezone i prometa.

Bolja odmorišta i učestalije ophodnje autocesta

Među odmorištima na autocestama u koja ulažu u modernizaciju ugostiteljskih, benzinskih i drugih objekata te usluge u suradnji s ugovornim korisnicima cestovnog zemljišta za turističku sezonu 2021., iz HAC-a ističu odmorišta Vukova Gorica na autocesti Zagreb-Split-Dubrovnik te Križ sjever i Križ jug, Rastovica sjever i Spačva sjever na autocesti Bregana-Zagreb-Lipovac, zatim Lepenica na autocesti Bosiljevo-Rijeka te Rupa istok i Rupa zapada na autocesti Rupa-Rijeka-Žuta Lokva.

“I većina pratećih uslužnih objekata na autocestama investirala je u uređenje interijera te u nove sanitarne čvorove opremljene najsuvremenijom opremom, kako bi poboljšali/povećali razinu kvalitete i uslužnosti na odmorištima”, dodaju iz HAC-a.

Kao i svake godine, tako se i prije ove ljetne sezone u HAC-u obavljaju i pripreme radnika i vozila za redovnu ophodnju i nadziranje autocesta, koje će ove sezone u dane vršnog prometnog opterećenja odnosno u dane vikenda i praznika biti učestalije.

“Iako je ophodna služba prisutna na autocestama 0-24 h, tijekom turističke sezone planira se uvesti pripravnost za ostale operativne izvršitelje koji su ključni za žurno otklanjanje kvarova i nedostataka na opremi i sustavima (npr. električari). Imamo i ugovor sa vanjskim izvođačem usluga izvlačenja, uklanjanja i odvoza teretnih vozila i autobusa te osobnih vozila sa dionica autocesta, no s obzirom na duljinu od više od 1.000 km autocesta, uvodimo i uslugu prijevoza, kojom će HAC vikendima i praznicima u vršnim opterećenjima dodatno rasporediti i vlastita vozila za izvlačenje osobnih vozila na kritičnim lokacijama i koja će se koristiti samo u slučajevima incidentnih situacija i krajnje nužde”, poručuju iz HAC-a.

Također će biti spremna i ophodna vozila opremljena s 32 automatska defibrilatora za slučajeve potrebe, a koji su redovno servisirani i raspoređeni na svim dionicama autocesta, dok će u tehničkim jedinicama Brinje i Dugopolje na autocesti A1 biti i timovi hitne medicinske pomoći.

“Vezano na zapošljavanje u HAC-u, možemo reći kako je na dan 1. siječnja 2020. u HAC-u bilo zaposleno 2610 radnika na neodređeno vrijeme, a danas nas je 2507. U novom Sektoru za promet zaposlit ćemo dva pripravnika, a što se tiče sezonskog zapošljavanja ove godine zaposlit ćemo 80 blagajnika naplate cestarine”, odgovaraju iz HAC-a na pitanje o zaposlenima.

Turisti većinom autocestom, rast prometa i prihoda 

Ocjenjujući prometnu infrastrukturu jednom od bitnijih u razvoju turizma u kontekstu dostupnosti destinacije, iz HAC-a ističu važnost ulaganja u investicijsko održavanje što povećava sigurnost i udobnost putovanja, kao i projekte koje provode na sanaciji kolničke konstrukcije i objekata, modernizaciji i nadogradnji postojećih sustava (videonadzor, vođenje prometa), poboljšanju pasivnih mjera zaštite (odbojne ograde, prometna oprema i signalizacija), usklađenju tunela s direktivama i drugih.

Sve to, a i s obzirom da se i ove godine očekuje da će većina turista na ljetne odmore u Hrvatsku dolaziti cestovnim putem, što je i prije pandemije, a i u pandemiji, činilo iznad 80 posto svih dolazaka turista među svim vrstama prijevoza, autoceste i njihova spremnost za povećani promet imaju važnu ulogu i za turističke rezultate.

Kako su u 2020. zbog pandemije i mjera ograničenja putovanja i promet, kao i ostali sektori, ostvarili znatno manje promete nego u 2019., tako je i promet vozila na HAC-ovim autocestama bio za oko 31 posto manji.

Za razliku od toga, 2021. se od početka pokazuje bolja, jer podaci HAC-a pokazuju da je od početka siječnja do 23. svibnja na autocestama HAC-a prometovalo gotovo 15 milijuna vozila, što je povećanje od 15,6 posto u odnosu na isto razdoblje 2020.

U isto vrijeme, od cestarine je naplaćeno 723,8 milijuna kuna (bez PDV-a) ili gotovo 23 posto više nego u isto vrijeme 2020., pri čemu iznose i podatak da je u prva četiri mjeseca ove godine udio ENC korisnika u ukupno realiziranom prihodu na dionicama HAC-a bio 61,85 posto te da je to na razini prošlogodišnjeg udjela.

Nastavku pozitivnih trendova u HAC-u se nadaju i u ostalim mjesecima ove godine, posebice tijekom ljetne turističke sezone.

“Što se tiče planova za 2021., prihod od cestarine planiran je u iznosu od oko 2,18 milijardi kuna, od čega se na razdoblje siječanj-travanj odnosi 541,69 milijuna kuna. Iz toga se vidi da je već za razdoblje siječanj-travanj prihod od cestarine veći od planiranog za 10,79 posto”, navode iz HAC-a.

Na pitanje hoće li ove godine biti sezonskog (ljetnog) poskupljenja cestarine, kojeg u 2020. nije bilo zbog pandemije, iz HAC-a kažu da “odluka o sezonskim cijenama još nije donesena” te da će pravovremeno obavijestiti korisnike o tome hoće li odluka biti kao i prošle godine, kada su cijene ostale nepromijenjene, ili će se kao prethodnih godina uvesti sezonska cestarina.

S druge strane, oko cestarina iz HAC-a podsjećaju da od kolovoza 2020. suradnjom HAC-a i koncesionara BINA-Istra postoji funkcionalnost “ENC IN”  za postpaid korisnike, kojom se HAC ENC uređaji mogu koristiti i na dionicama BINA-Istre bez zaustavljanja i bez dodatne registracije u prodajnim uredima BINA-Istre.

Vozačima i korisnicima autocesta skreću pažnju na odgovornu vožnju, da prije puta provjere novosti na njihovim i web stranicama HAK-a s ažuriranim podacima o stanju na cestama, ali i na važnost uključenja radioprijamnika u vozilu u sustav informiranja o stanju u prometu RDS, jer jedino slušanjem radio postaje korisnik autoceste u vožnji može u realnom vremenu biti informiran o svemu, pa i eventualnoj izvanrednoj situaciji na cesti s obzirom da je radio jedini medij koji vozač smije koristiti tijekom vožnje (HINA).

Imate zanimljivu priču, fotografiju ili video?
Pošaljite na Whatsapp, Viber, MMS 097 64 65 419 ili na mail vijesti@riportal.hr ili putem Facebooka i podijeliti ćemo ju sa tisućama naših čitatelja.
Komentari