
Potrošačka platforma “Halo, inspektore” ponovno se oglasila na društvenim mrežama, komentirajući učinke dosadašnjih bojkota i poručujući da je odgovor na pitanje o rastu cijena jednostavan – pohlepa i oportunizam.
“Prvi bojkot potrošača u Hrvatskoj ujedinio nas je, podigao svijest, dao glas potrošačima i smanjio ukupnu potrošnju. Pokrenuo je reakciju, bez obzira na to što netko pokušava umanjiti njegov značaj. Uspješno je poslužio kao megafon – svi su istovremeno obaviješteni i uključeni. Potrošači su pozvani na akciju, trgovci i pružatelji usluga na reakciju, a nadležna tijela na odgovornost zbog neprovođenja pravovremenih mjera za suzbijanje inflacije”, poručuju iz platforme.
Iako treći petak općeg bojkota nije postigao masovnost prvog, organizatori tvrde da su rezultati i dalje vidljivi, prenosi Net.hr.
“Učinak prvog i drugog petka prelio se i na smanjenu potrošnju sljedećih dana. Tijekom tri tjedna, od prvog do trećeg petka u bojkotu, potrošili smo ukupno 108 milijuna eura manje, od čega samo u ta tri petka 75 milijuna eura manje. Od 19 promatranih dana, u čak 16 zabilježen je pad potrošnje. To je efekt bojkota petkom. Zato nismo obeshrabreni i ne odustajemo”, naglasili su.
Pad potrošnje po gradovima
Podaci platforme pokazuju da je najveći apsolutni pad potrošnje zabilježen u Zagrebu, a slijede Split, Osijek, Rijeka, Zadar, Varaždin, Pula, Karlovac, Slavonski Brod i Čakovec. Među gradovima s osjetnim padom potrošnje istaknuli su i Valpovo, Komižu, Požegu, Čazmu, Slatinu, Donju Stubicu, Labin, Zaprešić, Ivanec i Zabok.
“Moramo promijeniti svoje potrošačke navike. Dok god kupujemo više od potrebnog i samo zato što imamo priliku, cijene neće pasti. Mnogi će uskoro biti prisiljeni odustati i od onog što im je neophodno”, upozoravaju.
Reakcija trgovaca
Bojkot je, kako kažu, izazvao i niz intervencija – od zamrzavanja cijena nekih proizvoda do raznih akcijskih ponuda i popusta.
“Ali to su samo geste, a ne rješenje. Zamrzavanje cijena na kratki rok i privremeni popusti neće zaustaviti rast cijena niti stabilizirati tržište. Trgovački lanci u samo nekoliko dana stvaraju pritisak na potrošače masovnim marketinškim kampanjama, ostavljajući dojam da su cijene odjednom povoljnije. No to je lažni dojam – pokušaj smanjenja štete i popravljanja imidža”, tvrde iz platforme.
Posebno postavljaju pitanje: “Kako se sada može sniziti cijena tolikog broja proizvoda za 20, 30 ili 50 posto, a nije se moglo i prije bojkota?”
Postignuti ciljevi
Organizatori smatraju da su bojkotom već postigli dva ključna cilja – dokazali su da potrošači imaju kolektivnu snagu i osvijetlili problem enormnog rasta cijena, zbog čega su iznudili reakciju odgovornih, piše Net.hr.
“Treći cilj, zaustavljanje rasta cijena i stabilizacija, još nije ostvaren. To će morati napraviti oni koji su na izborima dobili (naše?) povjerenje”, poručuju.
‘Odgovor je grabež’
I dalje čeka ju odgovor trgovaca na ključno pitanje: Zašto su cijene proizvoda kojima je PDV smanjen na 5% i dalje rasle, kod nekih čak više od 40%?
“U tom odgovoru krije se i rješenje zagonetke o ukupnom rastu cijena u Hrvatskoj. Odgovor je jednostavan – grabež, pohlepa, oportunizam. Samo ga još nitko nije glasno rekao ministru. Potrošači ne traže kratkotrajne akcije kojima je svrha smiriti nezadovoljstvo. Tražimo promjenu ponašanja trgovačkih lanaca i institucija koje ih nadziru, kako bismo dobili zdravo tržište, pravedne cijene i poštene poslovne prakse”, zaključuju iz platforme “Halo, inspektore”.







