Istarska županija i pet istarskih gradova preuzimaju riječki model građanskog odgoja

Idi na originalni članak

U sjedištu Istarske županije u Pazinu danas je potpisan Sporazum o suradnji na provedbi izvannastavne aktivnosti Građanski odgoj i obrazovanje između Grada Rijeke te Istarske županije i gradova Poreč, Rovinj, Pula, Umag, Pazin

Oglas

Gradonačelnik Rijeke Vojko Obersnel sporazum je potpisao s istarskim županom Valterom Felgom, gradonačelnikom Pazina Renatom Krulčićem, gradonačelnikom Umaga Viliem Bassaneseom, zamjenikom gradonačelnika Rovinja Kristijanom Damjanićem, pročelnicom Upravnog odjela za društvene djelatnosti Grada Pule Elvirom Krizmanić Marjanović te pročelnicom Upravnog odjela za društvene djelatnosti, socijalnu skrb i zdravstvenu zaštitu Poreča Vesnom Kordić, prenose mrežne stranice Grada Rijeke.

Priručnik „Učenik građanin“

Grad Rijeka je prošle školske godine u pete razrede šest osnovnih škola eksperimentalno uveo program Građanskog odgoja i obrazovanja (GOO), a ove je godine projekt proširen i na ostale zainteresirane škole. Također, u tijeku je i izrada novog priručnika za učenike sedmih i osmih razreda, kako bi se osigurao kontinuitet do kraja osnovne škole. Priručnik za pete i šeste razrede „Učenik građanin“ već je izrađen.

Istarska županija i pet gradova preuzima građanski odgoj po riječkom modelu Priručnik za pete i šeste razrede „Učenik građanin“ već je izrađen.

Vesna Kordić, Kristijan Damjanić, Vili Bassanese, Elvira Krizmanić Marjanović

Temeljem ovog Sporazuma Grad Rijeka će, u svrhu provođenja ove suradnje i provođenja izvannastavne aktivnosti Građanski odgoj i obrazovanje u osnovnim školama čiji je osnivač Istarska županija te gradovi Poreč, Rovinj, Pula, Umag i Pazin, ustupiti materijal priručnika namijenjenog učenicima petih i šestih razreda osnovne škole na hrvatskom i talijanskom jeziku, pripadajuće mape te popratne Smjernice za provođenje priručnika namijenjenih učiteljima provoditeljima, bez naknade, prenose mrežne stranice Grada Rijeke.

Također, po izlasku iz tiska priručnika za učenike sedmih i osmih razreda osnovnih škola, te pripadajućih Smjernica za provođenje tog priručnika namijenjenih učiteljima provoditeljima, i taj će materijal ustupiti Istarskoj županiji te navedenim gradovima, u slučaju da iskažu interes.

Gradonačelnik Rijeke Obersnel zahvalio se Istarskoj županiji i gradovima što su pokazali interes za uvođenjem izvannastavne aktivnosti Građanski odgoj i obrazovanje u škole čiji su osnivači.

„Sve je više hrvatskih sredina koje uvode Građanski odgoj i obrazovanje i vjerujem da ćemo na taj način utjecati na provoditelje obrazovnih politika na razini države, kako bi građanski odgoj i obrazovanje postao dio redovnog nastavnog programa u hrvatskim školama,“ kazao je gradonačelnik Obersnel, podsjetivši kako je Grad Rijeka ugovore kakvi su danas potpisani u Istarskoj županiji već sklopio s Gradom Siskom i Primorsko-goranskom županijom, a interes za uvođenjem ove izvannastavne aktivnosti pokazao je i Grad Čakovec.

Flego: „Zahvaljujem se Gradu Rijeci na ustupljenim materijalima“

Župan Flego ocijenio je uvođenje građanskog odgoja i obrazovanja u deset istarskih škola ulaganjem u obrazovni sustav temeljen na očuvanju društvenih vrijednosti i njihovom prenošenju na nove generacije.

„Zahvaljujem se Gradu Rijeci na ustupljenim materijalima, koje ćemo oplemeniti specifičnim sadržajem prilagođenim našim potrebama“ kazao je župan Flego.

U istarskim školama će, po uzoru na riječki model biti provedena edukacija nastavnika, a nakon eksperimentalne provedbe programa, koja započinje iduće školske godine, u suradnji sa Sveučilištem Juraja Dobrile provest će se i evaluacija.

Istarska županija i pet gradova preuzima građanski odgoj po riječkom modelu

Prema riječima Patrizie Percan, pročelnice Upravni odjel za obrazovanje, sport i tehničku kulturu Istarske županije, interes za uvođenjem Građanskog odgoja i obrazovanja iskazalo je preko 50 škola.

Gradonačelnik Pazina Krulčić kazao je kako je uvođenje građanskog odgoja i obrazovanja nastavak nastojanja Grada Pazina da kroz projekte poput participativnog budžetiranja obrazuje građane koji će aktivno sudjelovati u donošenju odluka, prenose mrežne stranice Grada Rijeke.

Grad Rijeka se, obzirom da rezultati raznih istraživanja pokazuju iste rezultate – nisku razinu participacije u zajednici, porast izražavanja ekstremnih i diskriminatornih stavova te nedostatak znanja i vještina potrebnih za život među mladima u Hrvatskoj, u želji da sustavno odgovori na ove probleme i krene u izgradnju boljeg društva, odlučio umjesto metode sanacije posljedica problema, orijentirati na prevenciju i uvesti Građanski odgoj i obrazovanje (GOO) u škole.

GOO uveden kao izvannastavna aktivnost

Rijeka je time postala prvi grad u Hrvatskoj koji je preuzeo inicijativu, ne čekajući da se situacija na nacionalnoj razini promjeni i da se napokon napravi korak ka sustavnom uvođenju Građanskog odgoja i obrazovanja u škole.

Priručnik za GOO namijenjen učenicima petih i šestih razreda, objedinjuje sve dimenzije GOO-a te kroz 30 nastavnih jedinica oblikuje teme na adekvatan i učenicima blizak i zanimljiv način. To je prvi takav priručnik u Hrvatskoj.

Sanda Sušanj, Vojko Obersnel, Valter Flego, Renato Krulčić, Patrizia Percan i Lana Golob

GOO je uveden u riječke osnovne škole kao izvannastavna aktivnost, odnosno kao zaseban predmet koji se sada provodi dva puta tjedno (70 sati godišnje). Eksperimentalno je prošle školske godine uveden u šest škola, OŠ-SE Dolac, OŠ Nikola Tesla, OŠ Podmurvice, OŠ-SE San Nicolo, OŠ Trsat i OŠ Vežica. U školskoj godini 2017./2018. GOO je kao izvannastavna aktivnost ponuđen svim zainteresiranim školama Grada Rijeke, a interes za uključivanjem iskazala su, uz prvotno uključenih 88 učenika, i više od 300 novih učenika petih razreda.

Riječki učenici u sklopu GOO-a postaju urednici portala i kreiraju vijesti, uče kako kritički promisliti o reklamama i dobivenim informacijama uopće te su osvijestili razliku između želja i potreba. Uče o prednostima i nedostacima društvenih mreža te ranjivim skupinama u društvu. Upoznaju se s konceptom volontiranja, medijacije, poduzetništva i potrošačkih prava. Uče kako biti odgovorni vlasnici kućnih ljubimaca i ekolozi koji čuvaju svoj planet.

Aktivno sudjeluju u svojoj zajednici i donose informirane odluke i prepoznaju važnost aktivnog sudjelovanja u zajednici. Senzibiliziraju su za različitosti te uvažavaju i poštuju druge, tuđa mišljenja, stavove i vrijednosti. Koriste vještine javnog nastupa, prezentacije, timskog rada, suradnje, dogovaranja te poticanja i uključivanja u dijalog i debatu. Argumentirano iznose stavove i aktivno slušaju tuđe.

Objašnjavaju na koji način stereotipi mogu navesti na pogrešne zaključke o pojedincima ili skupini. Određuju značenje slobode mišljenja i slobode govora.

Mišljenje učenika je jako važno

Nastava je organizirana drugačije nego na ostalim satovima. Mišljenje učenika je jako važno, potiče ih se na diskusiju, oni sami iskazuju koje bi lekcije i kada voljeli obrađivati, ima puno terenske nastave i praktičnog učenja koje ih priprema za svakodnevni život. Učenici imaju svoju građansku mapu, a ne klasičnu bilježnicu. Oni sami kroje sadržaj svoje mape, a unutra stavljaju fotografije koje su zabilježili na terenskoj nastavi, rezultate istraživanja koja su proveli, intervjue, ulaznice od događanja koja su posjetili, isječke iz medija o njima važnim momentima i sl. Naglasak je na praktičnom i iskustvenom učenju.

Kako bi se utvrdila uspješnost izrađenog i uvedenog programa provedena je evaluacija eksperimentalne godine provedbe, koju su proveli studenti Odsjeka za pedagogiju Filozofskog fakulteta u Rijeci uz mentorstvo mentorica dr. sc. Bojane Ćulum i dr. sc. Nene Rončević.

Rezultati istraživanja pokazali su kako se velikoj većini učenika, njih čak 96% sviđaju metode i oblici rada gradiva, 89,3% učenika kaže kako je atmosfera ugodnija nego na ostalim satovima, a većina, ne samo što želi nastaviti s pohađanjem ove aktivnosti, već je izrazila i želju za većom satnicom i više terenske nastave te debljom knjigom. Učenici su tako kao najvrjednije naučeno u prvoj godini provedbe GOO-a istaknuli spoznaju o važnosti pomaganja i uvažavanja drugih, o ljudskim pravima, zdravoj prehrani i opasnostima društvenih mreža.

Zadovoljstvo načinom provedbe iskazali su i nastavnici, koji su izrazito zadovoljni kvalitetom stručnog usavršavanja te su iskazali želju za supervizijom, koja im je i omogućena tijekom tekuće školske godine. Kod učenika su zamijetili promjene u stavovima te povećani interes za aktualnim društvo-političkim temama, čemu su i prilagođavali nastavu. Evaluacija je pokazala kako je opći stav prema uvođenju GOO u nastavu pozitivan. Vrijedno je napomenuti kako je gotovo 80 posto neupisanih učenika istaknulo pozitivne dojmove svojih kolega koji su pohađali GOO te ih je isto potaknulo na upis.

Foto: Grad Rijeka

Exit mobile version