Osobna iskaznica je obvezna isprava za sve punoljetne hrvatske državljane s prijavljenim prebivalištem u RH. Vrijedi pet godina, uz iznimku kod osoba s navršenih 70 godina za koje se izdaju osobne koje traju 40 godina. Cijena varira ovisno o postupku u kojem se izdaje
Vjerojatno su vam nebrojeno puta u životu rekli da osobnu iskaznicu treba čuvati kao oči u glavi, a roditelji vas stalno podsjećali da ju nosite sa sobom kad ste navršili 18 godina. I s razlogom jer je, prema definiciji MUP-a, to isprava kojom hrvatski državljani dokazuju svoj identitet, državljanstvo, spol, datum rođenja i prebivalište u Republici Hrvatskoj, piše Net.hr.
Obvezna je isprava za sve punoljetne hrvatske državljane, dakle starije od 18 godina s prijavljenim prebivalištem u Republici Hrvatskoj, ali i za osobe s navršenih 16 godina kojima je sud u izvanparničnom postupku dopustio sklapanje braka te su sklopile brak, ako imaju prebivalište u Republici Hrvatskoj.
Koliko vrijedi osobna iskaznica?
Osobna iskaznica vrijedi pet godina kao i certifikati koje sadrži. Iznimka su osobne iskaznice izdane osobama s navršenih 70 godina ili više koje imaju rok važenja 40 godina. Osobi kojoj je privremeno nemoguće fizički uzeti otisak bilo kojeg prsta, osobna iskaznica se izdaje na 12 mjeseci.
Svaka osobna sadrži dva elektronička nosača podataka odnosno čipa. Na jedan se pohranjuju prikaz lica nositelja osobne iskaznice i dva otiska prstiju u interoperabilnim digitalnim formatima. Na drugi se, uz podatke ispisane u vizualnoj zoni kartice osobne iskaznice, mogu pohraniti jedan ili dva certifikata. To su identifikacijski certifikati koji se koristi za elektroničku potvrdu identiteta i autentikaciju kod pristupa elektroničkim uslugama, a drugi je potpisni certifikat koji se koristi kao podrška kvalificiranom elektroničkom potpisu i zamjenjuje vlastoručni potpis, sukladno zakonu kojim je reguliran elektronički potpis.
Koja će se vrsta digitalnog certifikata pohraniti na vašoj osobnoj iskaznici, ovisi o dobi pa tako osobna izdana osobama do navršenih 18 godina ima identifikacijski certifikat, dok ona izdana osobama od 18 do 70 godina starosti ima identifikacijski i potpisni certifikat. S druge strane, osobe starije od 70 godina mogu po želji izvaditi osobnu iskaznicu sa navedena dva certifikata.
Što ako vam je istekla osobna?
Kada vam istekne osobna iskaznica, prvi korak je osobno podnošenje zahtjeva za izdavanjem nove u policijskoj upravi ili policijskoj postaji koja ima upravne poslove. MUP-ov Redomat olakšava odlazak u policiju jer građani unaprijed mogu rezervirati redni broj za tekući ili neki od sljedećih dana za izdavanje i preuzimanje dokumenata. Sve što trebate je odabrati lokaciju redomata, odnosno policijsku upravu, zatim označiti uslugu te željeni datum i vrijeme dolaska.
Za dijete zahtjev podnosi zakonski zastupnik (u prijevodu roditelj, skrbnik ili osoba kojoj je odlukom suda povjereno ostvarivanje roditeljske skrbi). Pritom dijete do navršenih 12 godina ne mora biti prisutno kod podnošenja zahtjeva za izdavanjem osobne. Iznimka su osobe koje su navršile 16 godina i kojoj je sud u izvanparničnom postupku dopustio sklapanje braka te je sklopila brak zahtjev za izdavanje osobne iskaznice podnosi osobno.
Kod podnošenja zahtjeva trebate priložiti dokaz o uplati za izdavanje osobne iskaznice ovisno o odabranom postupku izdavanja. Što se tiče dokumenata koje vam trebaju za izdavanje nove osobne, trebat ćete priložiti staru osobnu iskaznicu koja je istekla ili drugu javnu ispravu kojom se može provjeriti identitet podnositelja zahtjeva. Identitet djece koja nemaju osobne isprave potvrđuju roditelji svojom izjavom. Ako vam nikad ranije nije izdana osobna ili putovnica Republike Hrvatske, a niste upisani u maticu rođenih na području Hrvatske, službeniku na uvid trebate dati inozemni rodni list.
Uz zahtjev prilaže se i jedna fotografija u boji dimenzija 3,5 centimetara puta 4,5 centimetara. Nećete morati donositi novu fotografiju ako je u evidenciji već postoji ona koja je ranije korištena za izradu osobne ili putovnice, pod uvjetom da u međuvremenu nije prošlo pet godina i da vam se izgled nije puno promijenio. Na kraju se potpisuje Ugovor o pružanju usluga certificiranja te dajete otisak lijevog i desnog kažiprsta.
Najčešći razlog za izradu nove osobne je kada vam postojeća prestane važiti.
No, zahtjev za izradu nove i prije isteka postojeće treba podnijeti ako:
je došlo do promjene osobnim podataka o imenu, OIB-u, spolu, datumu rođenja ili ako ste promijenili prebivalište unutar RH
fotografija na osobnoj više ne odgovara vašem izgledu
je oštećena tako da je otežano ili onemogućeno vizualno ili strojno čitanje podataka te ako je djelomično ili potpuno prelomljena ili iz nekog drugog razloga ne služi svrsi.
Cijena nove osobne iskaznice i koliko se čeka izdavanje
Cijena nove osobne iskaznice ovisi o tome podnosi li se u redovnom, ubrzanom ili žurnom postupku. Izdavanje osobne koja sadrži jedan ili dva certifikata u redovnom postupku platit ćete 13,27 eura, a bit će gotova u roku od 30 dana od podnošenja zahtjeva. Cijena osobne koja se izdaje osobama s navršenih 70 godina bez certifikata je 9,29 eura.
U ubrzanom postupku za sve podnositelje nova osobna košta 25,88 eura i izdaje se u roku od 10 dana od kad ste podnijeli zahtjev. U žurnom postupku novu osobnu platit ćete 66,36 eura i čekat ćete je najviše tri radna dana od podnošenja zahtjeva.
Uplatu za izdavanje osobne iskaznice možete napraviti u pošti, FINA-i, banci ili putem internet bankarstva na račun državnog proračuna. Podaci o IBAN-u dostupni su na stranicama MUP-a, kao i u svakoj policijskoj postaji i/ili upravi uz prazne opće uplatnice.
Dužni ste preuzeti izrađenu osobnu u roku od 90 dana od dana isteka roka za izdavanjem (dakle, u redovnom postupku protekom 120 dana, u ubrzanom 100, a u žurnom postupku 93 dana od podnošenja zahtjeva). Ako to ne učinite u spomenutim rokovima, nepreuzeta osobna će se poništiti.
Prestanak važenja osobne i prije isteka roka na koji je izdana
Postoje iznimne situacije u kojima osobna iskaznica prestaje važiti i prije roka, a to su ako je osoba:
umrla
više nema hrvatsko državljanstvo
odjavila prebivalište u Hrvatskoj
odjavljena po službenoj dužnosti iz zbirke podataka o prebivalištu i boravištu u RH
koja nema prijavljeno prebivalište u RH promijenila državu u kojoj prebiva ili boravi izvan Hrvatske
Elektronička osobna iskaznica
Elektronička osobna iskaznica s aktivnim identifikacijskim certifikatom služi za prijavu u sustav e-Građani gdje možete u nekoliko klikova koristiti više od 100 usluga među kojima je predavanje zahtjeva za putovnicu ili vozačku dozvolu, zatražiti dostavu dokumenata na kućnu adresu, upisati dijete u vrtić ili se naručiti za pregled kod liječnika.
Uz potpisni certifikat, elektronička osobna iskaznica služi za obavljanje aktivnosti vezanih uz ovjeru dokumenata elektroničkim potpisom kao valjanom zamjenom za vlastoručni potpis.
Putem odgovarajućeg mrežnog mjesta za upravljanje elektroničkom osobnom iskaznicom osoba kojoj je na osobnoj iskaznici izdan identifikacijski certifikat ostvaruje pravo na aktivaciju odgovarajućeg programskog rješenja na pokretnim uređajima, a odgovarajuće programsko rješenje je sredstvo putem kojeg osoba upravlja svojim osobnim podacima i potvrđuje svoj elektronički identitet, stoji na stranicama MUP-a.
Hrvatska e-osobna iskaznica je kao vjerodajnica visoke razine sigurnosti prihvaćena i na području Europskog gospodarskog prostora koji uključuje zemlje Europske Unije, Norvešku, Island i Lihtenštajn.
Kako bi e-osobna iskaznica mogla poslužiti kao vjerodajnica kod korištenja elektroničkih usluga, trebate aktivirati njezin elektronički dio.
To se radi na Portalu e-OI u tri koraka:
potrebno je napraviti prvu prijavu na portalu i promijeniti inicijalnu zaporku
zatim se preuzima besplatni softverski paket i upute za aktivaciju
na kraju slijedi aktivacija elektroničkog dijela i promjena inicijalnog PIN-a
Ako niste sigurni jeste li sve odradili kako treba ili trebate pomoć, možete pogledati video koji će vas voditi korak po korak tijekom aktivacije.
Nakon aktivacije, vaša elektronička osobna iskaznica je spremna za korištenje.
Što ako izgubite osobnu?
U slučaju nestanka, bez odgode trebate prijaviti nestanak, sumnju na zlouporabu ili pronalazak najbližoj policijskoj upravi odnosno postaji.
Ako vam je osobna nestala ili ste ju pronašli u inozemstvu, dužni ste to prijaviti najbližoj diplomatskoj misiji ili konzularnom uredu Republike Hrvatske koji će obavijestiti policijsku postaju u kod kuće koja vam je izdala osobnu.
Na temelju prijave o nestanku, vaša osobna će se proglasiti nevažećom te će se automatski pokrenuti zahtjev za opoziv certifikata, piše Net.hr.