TERENSKO ISTRAŽIVANJE

Istraživanje pokazalo: 9 od 10 ispitanih građana Hrvatske želi obavezni seksualni odgoj u školama

Idi na originalni članak
Foto: RTL

Čak devet od deset ispitanih građanki i građana Republike Hrvatske smatra da je država dužna osigurati djeci i mladima pristup informacijama, obrazovanju i uslugama vezanim uz zaštitu njihovog reproduktivnog i seksualnog zdravlja, pokazalo je istraživanje javnog mnijenja* koje je u ožujku ove godine agencija IPSOS provela za Centar za edukaciju, savjetovanje i istraživanje (CESI).

Oglas

Terensko istraživanje je provedeno na uzorku od 993 osobe starije od 18 godina, u slučajnom, dvoetapno stratificiranom nacionalno reprezentativnom uzorku, od 1. do 20. ožujka 2021. CESI je poznata feministička organizacija koja se zalaže za unaprjeđenje društvenog položaja žena te za ostvarenje spolne i rodne ravnopravnosti, kao i za puno provođenje svih zakona i međunarodnih instrumenata za zaštitu ljudskih prava, prenosi Index

Prema rezultatima istraživanja, više od tri četvrtine (ispitanih) građanki i građana Republike Hrvatske smatra da u škole treba trebamo uvesti sveobuhvatno seksualno obrazovanje, dok bi 72 posto ispitanih to obrazovanje u školama učinilo obveznim. CESI provodi i vizualnu kampanju s provokativnim plakatima, koji se mogu vidjeti čak i na Kaptolu.

Na njima su poruke poput “Seksualnom nasilju nije u interesu da djeca uče o seksualnosti” ili “Homofobija mrzi samu pomisao seksualnog obrazovanja u školama”, uz pitanje #zaštošutimo.

“Edukacija koja zagovara pozitivan pristup seksualnosti, poštuje ljudska prava i rodnu ravnopravnost, pridonosi tolerantnoj i otvorenoj društvenoj klimi te međusobnom razumijevanju i poštivanju učinkovitija je u poticanju odgovornog seksualnog ponašanja i odgađanju stupanja u seksualne odnose. Kako pokazuju evaluacijske studije programa koje se provode u zemljama koje u sustavu školstva imaju uvedeno sveobuhvatno seksualno obrazovanje, ono doprinosi i smanjenju broja neplaniranih trudnoća i sprječavanju širenja spolno prenosivih bolesti, a ključno je i u prevenciji nasilja u vezama i seksualnog nasilja uopće”, istaknula je povodom predstavljanja rezultata Nataša Bijelić iz CESI-ja.

Nataša Bijelić: Građani ne smatraju da je seksualna edukacija ideološko pitanje

U CESI-ju su iznimno pozitivno ocijenili nalaz istraživanja prema kojem najveću podršku uvođenju sveobuhvatnog seksualnog obrazovanja iskazuju ispitanice i ispitanici u dobnoj skupini od 30 do 45 godina, u kojoj je najviše ispitanika koji imaju djecu ili planiraju imati djecu. Oni pokazuju i najvišu stopu podrške uvođenju seksualnog obrazovanja kao obveznog predmeta u osnovnim i srednjim školama.

U hrvatskoj javnosti se smatra da su Hrvati postali konzervativniji u odnosu na prije 10 ili 20 godina, no istraživanje CESI-ja nudi rezultate koji kao da kontriraju tom narativu. “Kako tumačite tako veliku podršku uvođenju seksualnog odgoja u škole”, pitali smo Bijelić.

“Velika podrška uvođenju seksualnog obrazovanja u škole govori u prilog tome da građani i građanke zapravo ne smatraju da je pitanje seksualnog obrazovanja ideološko pitanje, odnosno sukob liberalnih i konzervativnih vrijednosti ili pristupa, kako nam to već godinama nameće ‘glasna manjina’ okupljena oko klerikalno-konzervativnih udruga i Katoličke crkve. Rezultati govore u prilog tome da javnost prepoznaje da se tu radi o edukaciji koja se zalaže za to da mladi usvoje znanstveno utemeljene i provjerene informacije, znanja i vještine koje im mogu pomoći da kvalitetnije žive svoje živote, da zaštite sebe i druge i da ostvare kvalitetne veze i odnose”, kaže ona.

Mladi do 30 godina snažno podržavaju uvođenje seksualnog obrazovanja u škole

Druga skupina s najvišom podrškom uvođenju sveobuhvatnog seksualnog obrazovanja, kao i drugom najvišom podrškom stavu da bi seksualno obrazovanje trebalo biti obvezni predmet u osnovnim i srednjim školama, mladi su do 30 godina, što pokazuje kako su i sami iznimno svjesni potrebe za seksualnim obrazovanjem koje nisu imali priliku dobiti.

“Mladi moraju imati pristup znanju i vještinama, moraju imati priliku kritički promišljati i oblikovati stavove i vrijednosti koje će im omogućiti da sačuvaju vlastito zdravlje i dobrobit te da razumiju vlastita prava i grade ravnopravne odnose u kojima vladaju međusobno razumijevanje i poštivanje, a upravo je to cilj sveobuhvatnog seksualnog obrazovanja. Ono mora biti dostupno svima u sklopu postizanja jednakih obrazovnih mogućnosti”, naglašavaju u CESI-ju.

Mladi kojima je pružena zadovoljavajuća informacija o seksualnim pitanjima naginju seksualno odgovornijem ponašanju, pokazuju statistike, što dokazuje da učenje o seksualnosti nije poticanje na stupanje u seksualne odnose, već upravo suprotno.

Zašto je seksualni odgoj dobar za djecu?

Koji su, dakle, argumenti za uvođenje seksualnog odgoja u škole?

“Jedan od glavnih razloga je taj da sveobuhvatno seksualno obrazovanje, osim zaštite seksualnog zdravlja i promicanja odgovornog ponašanja, promovira rodnu ravnopravnost, izgradnju veza temeljenih na međusobnom poštovanju te ima značajnu ulogu u suzbijanju rodno-uvjetovanog nasilja i diskriminacije na temelju rodnog identiteta i seksualne orijentacije. Edukacija o seksualnosti u školama danas je neophodna jer djeca i mladi u većini slučajeva dobivaju informacije iz često nepouzdanih izvora (vršnjaci, internet, društveni mediji) koji mogu prenijeti iskrivljenu sliku seksualnosti, a to doprinosi ranjivosti i izloženosti mladih iskorištavanju i ostalim štetnim posljedicama. Seksualno obrazovanje ima pozitivan utjecaj na zdravlje i dobrobit mladih jer promovira strukturirano učenje o seksu i vezama u pozitivnom i afirmativnom obliku usmjerenom na najbolji interes mlade osobe”, navodi Bijelić.

Odmah dodaje da su međunarodna istraživanja pokazala da seksualna edukacija doprinosi odgovornom ponašanju u seksualnosti i očuvanju reproduktivnog zdravlja.

“I pritom NE potiče mlade na stupanje u seksualne odnose, NE povećava učestalost seksualnih odnosa i NE povećava broj seksualnih partnera/ica kod mladih pa je u interesu države da osigura svim mladima ovaj tip obrazovanja”, ističe.

Alternativa seksualnom obrazovanju je da mladi o seksu uče na društvenim mrežama

Kako bi seksualno obrazovanje postiglo rezultate poput gore navedenog očuvanja zdravlja i dobrobiti, prevencije nasilja u vezama i seksualnog nasilja, ono mora biti utemeljeno na znanstvenim informacijama i činjenicama.

“Roditelji su odgojitelji, a škola ima funkciju obrazovanja i dužna je djecu i mlade obrazovati u svim područjima znanosti i života, pa tako i iz područja ljudske seksualnosti. Ta obveza ne može u potpunosti biti prebačena na roditelje. Alternativa sveobuhvatnom seksualnom obrazovanju je da djeca i mladi do prvih saznanja o seksualnosti dolaze na ulici, na internetu, društvenim mrežama ili iz drugih, potpuno neznanstvenih, izvora ili nestručnih autoriteta”, ocijenila je Nataša Bijelić i upozorila kako izostanak seksualnog obrazovanja može dovesti do pogrešnih odluka, neprimjerenih ponašanja ili seksualnog nasilja.

Treba li Tomašević uvesti seksualni odgoj u Zagreb?

Čak 72 posto anketiranih smatra da djeca i mladi u školi ne dobivaju dovoljno informacija o seksualnosti, zaštiti reproduktivnog zdravlja te prepoznavanju i zaštiti od različitih oblika nasilja, a upravo je seksualno obrazovanje u školi jedan od najučinkovitijih alata u prevenciji seksualnog uznemiravanja i nasilja.

Novi gradonačelnik Zagreba Tomislav Tomašević najavio je uvođenje građanskog odgoja u zagrebačke škole. “Treba li uvesti i seksualni odgoj”, pitali smo CESI.

“Sveobuhvatno seksualno obrazovanje treba uvesti u škole i ono treba biti dio školskog kurikuluma od osnovne do srednje škole jer ono što trenutno postoji u školama je Kurikulum međupredmetne teme Zdravlje, uveden za vrijeme ministrice Divjak, koji na krajnje neadekvatan, konzervativan i zastarjeli način obrađuje temu seksualnosti i reproduktivnog zdravlja i koji se, još k tome, na temelju informacija kojima raspolažemo, ne provodi u školama”, odgovorili su.

Djeca i mladi imaju pravo na obrazovanje i informiranje o svim važnim pitanjima za njihov život i zdravlje primjereno njihovoj dobi. Imaju pravo na sveobuhvatno, točno, znanstveno utemeljeno i rodno osjetljivo obrazovanje o seksualnosti, temeljeno na postojećim međunarodnim standardima, poručuju zaključno iz CESI-ja.

Exit mobile version