PARLAMENTARNI IZBORI 2024.

Još uvijek niste sigurni za koga glasati? Donosimo stavove vodećih stranaka o važnim temama!

Ilustrativna fotografija: Miroslav Lelas/PIXSELL

Danas.hr donosi vam ‘last minute’ detaljan vodič pitanja od šireg javnog interesa i koja rješenja na te teme nudi pet prema našim anketama vodećih stranaka u Hrvatskoj.

Ukoliko još uvijek niste sigurni za koga glasati odnosno, ne razumijete što konkretno stranke nude, prenosimo ‘last minute’ detaljan vodič pitanja od šireg javnog interesa i koja rješenja na te teme nude stranke koje su, prema anketama, vodeće stranke u Hrvatskoj.

U nastavku članka donosimo vam stavove tri stranke: MOST, Možemo! i Domovinski pokret, prema tematskim cjelinama.
Nakon njihovih odgovora, u nastavku potražite i pregled stavova SDP-a i HDZ-a na ista pitanja.

Zdravstvo i duge liste čekanja

Koja je vaša zdravstvena politika i kako biste smanjili liste čekanja?
MOST: “Most je u svom programu detektirao probleme zdravstva i ponudio brojna rješenja. Ovdje ćemo istaknuti samo dvije razine rješavanja lista čekanja. Prvo, iz proračuna ćemo dati 1.5 milijardu eura više za obiteljsku medicinu i domove zdravlja. Bolje plaće, oprema i edukacija. Time ulažemo u sustav prevencije i posljedično smanjujemo opterećenje na bolnice. Također, naglasak će biti i na digitalizaciji. Unaprijedit ćemo online naručivanje i povećati korištenost telemedicine. Kroz mandat naše Vlade ulagat ćemo više u prevenciju i digitalizaciju. Time ciljamo smanjiti vrijeme čekanja bar za 50 posto i osloboditi 30 posto radnog kapaciteta liječnika i sestara.”

Možemo!: “Liste čekanja predstavljaju najevidentniji simptom lošeg upravljanja zdravstvenim sustavom, ali nisu, kako se često pogrešno vjeruje, rezultat nedovoljnog financiranja zdravstvenog sustava. One su prije svega rezultat organizacije rada i djelovanja liječnika, a njihovo je skraćivanje prioritet jer trenutna situacija, gdje se na niz zdravstvenih usluga čeka toliko dugo da to ozbiljno narušava zdravlje pacijenata, čini zdravstveni sustav nedostupnim, nefunkcionalnim i u konačnici značajno skupljim. U rješavanju lista čekanja ključan su faktor liječnici obiteljske medicine, adekvatno educirani, stimulirani i iskusni, koji su prva brana nepotrebnim pretragama i pregledima koji zagušuju bolnički sustav. Potrebna je i jasnija regulativa i smjernice koje se bolesti i stanja zbrinjavaju na kojem nivou zdravstvene zaštite. Sljedeći korak je bolja organizacija rada u sekundarnim i tercijarnim centrima, uz adekvatnu stimulaciju, plaćanje prekovremenog rada no i nagrađivanje onih upravljača i timova koji pokazuju osobitu motivaciju i uspjeh u rješavanju lista čekanja.”

Domovinski pokret: “Domovinski pokret kao jednu od najvažnijih mjera predstavlja liberalizaciju zdravstvenog osiguranja tako da zdravstveno osiguranje i nadalje bude obavezno za sve stanovnike Hrvatske, no da se dokine monopolistička pozicija Hrvatskog zavoda za zdravstveno osiguranje koje danas jedino provodi osnovno zdravstveno osiguranje, za razliku od dopunskog zdravstvenog osiguranja koje se može sklopiti kod više osiguravajućih kuća. Primjenom slobodnog izbora osiguravajućeg modela razvila bi se zdrava konkurencija osiguravajućih kuća, porasla bi diversifikacija ponuđenih usluga, a kao rezultat bi osiguranici dobili promptnije usluge bez duljih čekanja. Druga mjera koju predlaže Domovinski pokret odnosi se na striktno razdvajanje javnog od privatnog zdravstva, čime bi se onemogućilo plaćanje zdravstvenih usluga u privatnim klinikama iz sredstava HZZO. Posebno bi se to odnosilo na djelatnike kojima je danas dopušteno u radnom odnosu raditi u državnoj bolnici, a u slobodno vrijeme u privatnoj praksi, s nerješivom listom čekanja na određene usluge u državnoj bolnici i promptnim rješavanjem iste usluge u privatnoj, a sve na račun HZZO-a.”

Demografija i stambeno pitanje

Kojim biste mjerama povećali natalitet i riješili stambenu politiku u Hrvatskoj?
MOST: “U programu smo se detaljno posvetili demografiji i stambenom pitanju. Predvidjeli smo brojne mjere koje ćemo provesti u mandatu Vlade Mosta. U nastavku navodimo samo neke od njih. Osigurat ćemo 552 eura za sve majke tijekom prve godine života djeteta ili osigurati punu plaću ako je veća od tog iznosa. Dječji doplatak povećavamo na 80 eura mjesečno za prvo dijete, 106 za drugo, 145 za treće, 200 za četvrto te 270 eura za peto i svako sljedeće dijete. 20 tisuća neaktivnih nekretnina u vlasništvu države pretvorit ćemo u stambeni prostor za mlade obitelji – za svako dijete cijena će se umanjiti 20 posto. Predvidjeli smo oko 500 milijuna eura ulaganja u projekte priuštivog stanovanja. Za više detalja pozivamo građane da prouče naš program.”

Možemo!: “Dostupnost bazičnih usluga – vrtića, škola, liječnika, usluga socijalne skrbi, riješeno stambenog pitanje, te životni standard općenito – su sve faktori koji utječu na odluku o zasnivanju ili proširivanju obitelji. Osim toga, velik broj mladih ljudi iz Hrvatske se odselio i zbog općenito loše društvene klime te osjećaja nepravde, beznađa i besperspektivnosti, tako da je i to jedan od faktora koji utječe na demografsku sliku Hrvatske. U našem programu adresiramo svaki od ovih problema, pa tako, po uzoru na Zagreb i Pazin, i na nacionalnoj razini do kraja mandata planiramo univerzalnu dostupnost dječjih vrtića, sigurno i poticajno školsko okruženje, ulaganja u primarnu zdravstvenu zaštitu, kao i niz socijalnih usluga u zajednici, kako za djecu, tako i za naše starije sugrađane. Što se tiče specifično stambene politike, povećat ćemo javni stambeni fond kupnjom ili gradnjom novih stambenih jedinica progresivnim povećanjem proračuna za tu svrhu. U četverogodišnjem razdoblju uložit ćemo 900 milijuna eura u stanovanje, što predstavlja povećanje od 5 puta u odnosu na trenutna ulaganja. Umjesto u pojedinačne stambene kredite, javna ćemo sredstva usmjeriti u izgradnju javnog stambenog fonda.Osim toga, stvorit ćemo poticajan zakonodavni i financijski okvir za financiranje neprofitne gradnje poput zadružnog stanovanja, kreirati fond zemljišta za neprofitnu gradnju i razvijati javno-civilna partnerstva u tu svrhu. Počet ćemo uvoditi kategoriju priuštivog stanovanja u prostorno-planske dokumente kako bismo spriječili gentrifikaciju cijelih naselja i osigurali da se nove stambene jedinice uistinu grade za stanovanje. Donošenjem novog Zakona o najmu stanova ćemo pobliže regulirati odnose između najmodavaca i najmoprimaca te učiniti te odnose sigurnijima i predvidljivijima za sve uključene. Tako ćemo stabilizirati najamne stambene odnose i time omogućiti pristup dosad nedostupnim EU fondovima i investicijama za javno i neprofitno stanovanje, koje pretpostavlja regulaciju ovih odnosa.”

Domovinski pokret: “Domovinski pokret pripremio je Strategiju demografskog oporavka kojom se djeluje u tri pravca, a to su obuzdavanje daljnjeg iseljavanja, pronatalitetne mjere i mjere za povratak iseljenika. Domovinski pokret je spreman za ulaganje najmanje 4 posto BDP-a za potrebe provođenja strategije demografskog oporavka na državnoj razini, te tako osiguravanje dovoljnih sredstava za sve mjere obuhvaćene strategijom, u četverogodišnjem razdoblju. Jedinice lokalne samouprave će aktivno provoditi mjere stambenog zbrinjavanja putem dugoročnog najma i ulaganjem u vlastitu stanogradnju i/ili putem pomoći pri kupnji vlastitog stambenog prostora. Za urbane sredine gradovi i općine, sami i/ili uz financijsku dotaciju države moraju ulagati u stanogradnju za mlade osobe i/ili za mlade i ostale obitelji. Gradovi i općine mogu dio stambenih kapaciteta davati u dugoročni i sigurni najam, po prihvatljivim cijenama, uz poštivanje kriterija od strane najmoprimaca. Također, mogu stanove prodavati po realnim cijenama, također po kriterijima koji će obiteljima omogućiti proširivanje. Obiteljima s više djece grad i općina umanjuju udio otplatnih rata, to je mjera čijom primjenom se može povećati prirodni prirast. Također, postoji model za preuzimanje dijela stambenog kredita za one obitelji koje ga već imaju, a u pravilu se radi o dugoročnim kreditima. Porastom broja članova u obitelji, treba rasti i udio financijske pomoći za otplatu stambenih kredita. U ruralnim sredinama se DP zalaže za državno odgovornu revitalizaciju tih područja investiranjem u neophodne djelatnosti za svakodnevni život, poput ambulanti, pošta, vlakovnih i autobusnih veza, vrtića i osnovnih škola, te uvjeta za sportske aktivnosti. Ovdje se misli i na revitalizaciju otočkog života. Problematika ruralnog raseljavanja, a time i mogućeg ponovnog naseljavanja leži u državno uvjetovanoj provincijalizaciji, bez dobrih ili čak bez ikakvih prometnih povezanosti s većim urbanim središtima, a koje bi bile neophodne za rad, obrazovanje djece, medicinske i druge usluge. Općenito, financijski će se poticati sklapanje braka poreznim olakšicama za novosklopljene brakove u razdoblju od barem jedne godine. Primjenjivat će se drugi oblici financijskih potpora za roditelje novorođene djece, poglavito za obitelji s više djece. Osigurat će se mjesto u jaslicama i vrtiću za svako dijete bez iznimke i ostale mjere skrbi za dijete kao i za djecu školskog uzrasta nižih razreda. Ulaganje jedinica lokalne samouprave, gradova i općina u dovoljan broj vrtićkih, a misli se, naravno, i na jasličke potrebe, je conditio sine qua non svake civilizacijske razine, a poglavito pronatalitetne kakva Hrvatska žurno mora postati. Isto se odnosi i na školske kapacitete, bez iznimke. Financijska potpora obitelji za svako novorođeno dijete do njegova polaska u školu, s linearnim povećanjem, a u iznosu koji bi majkama koje tako žele omogućio ostanak u obitelji do polaska u školu najmlađeg djeteta. Puna isplata naknade za vrijeme trajanja cijelog jednogodišnjeg porodiljnog dopusta za jednog roditelja.”

Rad nedjeljom

Podržavate li neradnu nedljeju ili ne te koji su vaši argumenti?

MOST: “Most podržava ideju neradne nedjelje. Iznimka su esencijalne djelatnosti poput hitnih službi i medija. Trenutno rješenje je potpuno neadekvatno iz dva razloga. Prvo, fokusira se samo na trgovinu. Drugo, ne odnosi se na radnike, nego na prodavaonice. Svaka prodavaonica ima 16 radnih nedjelja godišnje, ali poslodavac i dalje može naložiti radnicima da svaku nedjelju provedu na poslu puneći police, primjerice. Pravo na neradnu nedjelju mora biti horizontalno i usmjereno na radnike. Na primjer, pojedini radnik može imati pravo na 40 neradnih nedjelja u godini, tako se trgovcima ostavlja mogućnost da rade nedjeljom pod uvjetom da svaki njihov radnik ima 40 neradnih nedjelja.”

Možemo!: “Pitanje neradne nedjelje obuhvaća i nekoliko vrijednosti prema kojima se kao društvo trebamo odrediti: poštivanje radničkih prava i ljudskog dostojanstva, definiranje društvenih prioriteta u skladu sa stvarnim društvenim potrebama, održivi razvoj jer je moguće reprogramirati potrošačke navike u smjeru stvaranja društva odgovornog prema ljudima i odgovornog prema resursima. Na vrhu liste prioriteta je pitanje prava žena jer se pitanje rada nedjeljom u velikoj mjeri tiče upravo radnica koje čine najveći dio zaposlenih u sektoru trgovine i koje uz radne obaveze i dalje nose glavninu tereta i brige za kućanstvo i obitelj. Neradna nedjelja štiti radnike, no vlasnicima obrta i članovima njihovih obitelji treba omogućiti da rade ako žele, dok god to ne uključuje rad njihovih radnika. Time bismo riješili probleme malih trgovina, obrta, cvjećarni, mesnica koje su u vlasništvu malih obrtnika ili OPG-ova. Omogućili bismo im konkurentnost u odnosu na velike lance, a građani bi i nedjeljom imali odstupne usluge. Upravo zbog njih smo protiv apsolutne zabrane rada nedjeljom, i to je bio amandman kojeg smo uložili na konačni prijedlog zakona, ali su ga HDZ-ovci naravno odbili. Osim toga, ono što je i dalje potrebno urediti su radnička prava onih koji nedjeljom rade, a ne spadaju u hitne službe. Smatramo da je potrebno propisati znatno uvećanje cijene rada nedjeljom.”

Domovinski pokret: “Domovinski pokret podržava princip neradne nedjelje u svim djelatnostima osim hitnih i to argumentira pravim primjerom brige za obitelj i dobrobit djece i obiteljskog života. U određenim područjima, turističkim, i u određenim razdobljima godine, može se dopustiti produljeno radno vrijeme radnim danima uz adekvatnu financijsku naknadu zaposlenima, no i dalje uz zabranu rada nedjeljom.”

Zamrzavanje cijena proizvoda u trgovini i cijena energenata

Treba li s time nastaviti ili ne, te zašto?

MOST: “Predvidivost i stabilnost troškova života su važni, ali zamrzavanje cijena bi trebalo biti kratkoročno i iznimno rješenje. Dugoročno, takve mjere mogu dovesti do tržišnih poremećaja. Umjesto toga, Mostova Vlada će fokus staviti na ciljane subvencije za najugroženije. HDZ-ova Vlada nije poticala tržišnu konkurenciju i ojačala domaću proizvodnju. Propustili su aktivirati sve dodatne izvore energije, poput hidroelektrana i geotermala. Umjesto toga, dijelili su tajkunima državni plin za jedan cent. To im je bilo važnije, izgleda.”

Možemo!: “Zamrzavanje cijena nekih proizvoda, kao i spuštanje stope PDV-a nije dovelo do smanjenja cijena hrane. Zamrznute cijene nekih proizvoda dovode ili do njihovog manjka na tržištu ili do povećanja cijena drugih proizvoda u istoj kategoriji. S druge strane, potpuno je nevjerojatno da je Hrvatska jedina zemlja u kojoj smanjenje stope PDV-a nije dovelo do smanjenja cijena, već se to smanjenje prelilo u trgovačke marže. To nam pokazuje s jedne strane da u Hrvatskoj tržišno natjecanje uopće ne funkcionira, a s druge da država nema nikakvih instrumenata kojima bi kontrolirala i kažnjavala takvu praksu, što je uostalom i priznao sam ministar financija. S druge strane, zamrzavanje cijena energenata u vrijeme njihovog divljanja na tržištu bilo je moguće jedino zato što su i HEP i plinare u javnom vlasništvu. Ta nam činjenica zorno prikazuje koliko je važno sektore ključne za funkcioniranje ekonomije i društva ne privatizirati. Pitanje javnog vlasništva nad energetskim sektorom je pitanje energetske sigurnosti.”

Domovinski pokret: “Kratkoročno se takve mjere mogu pokazati korisnima, građani ih većinom pozdravljaju, no treba misliti i na budućnost. Povijesno iskustvo nas uči da dugotrajnije zamrzavanje cijena dovodi do nestašica i recesije.”

Banke i porezni sustav

Treba li dodatno oporezivati banke, uvesti poreze na ekstraprofit?

MOST: “Naš mandat bit će obilježen poreznim rasterećenjima, pogotovo rada, jer time građanima povećavamo plaće. Porezni sustav nije zamišljen da bi kažnjavao, nego da bi osigurao dovoljno sredstava za optimalno funkcioniranje javnih usluga. Ako korporacije i banke prevare naše građane, kao u slučaju “franak”, to nije stvar poreznog sustava nego pravosudnog. Budite sigurni da ćemo pravosuđe osloboditi od bilo kakvog utjecaja i Hrvatska će biti brza i učinkovita u procesuiranju svih vrsta prevare građana. Ekstraprofit je ljevičarska izmišljotina. Što je dobit neke tvrtke veća, veći je i iznos poreza na tu dobit. Naša Vlada će se pobrinuti da se dobit banaka i korporacija ne skriva te da zaista plate porez na stvarnu dobit koja je ostvarena u Hrvatskoj.”

Možemo!: “Poreze na ekstraprofite treba primjenjivati u svim slučajevima u kojima ekstraprofit nije rezultat prethodnih investicija u povećanje produktivnosti ili u istraživanje i razvoj, već rezultat spekulativnih aktivnosti, ili kako se dogodilo Hrvatskim bankama činjenicom prelaska na euro. Te kamate koje su im isplaćene u iznosu od gotovo pola milijarde eura svakako je trebao dodatno oporezivati. Nemojmo zaboraviti da je profit banaka 2023. godine rastao po stopi od 90% u odnosu na 2022. Smatramo da porez na ekstraprofit koji je bio donesen nije trebao biti ograničenog trajanja. Stoga ga unaprijeđenog treba vratiti u porezni sustav, vodeći računa o tome na temelju čega je ekstraprofit stečen. I to je bio jedan od naših amandmana u Saboru koji je glatko odbijen od strane HDZ-ove većine. Podsjećamo da se među našim hrabrim potezima našlo i pitanje oporezivanja ekstraprofita banaka i trgovačkih lanaca, kojim bi se, među ostalim, financirala i izgradnja stanova za javni najam.”

Domovinski pokret: “Načelni stav Domovinskog pokreta je taj da ne trebaju novi porezi, nego porezno rasterećenje kako bi se dao poticaj malom i srednjem poduzetništvu koji su temelj ekonomskog razvoja. No kad su strane banke u pitanju, smatramo da treba uvesti porez na ekstraprofit. U vremenima kad građani sve teže žive banke ostvaraju rekordne dobiti.”

Blokirani građani

Je li ovo gorući problem i kojim konkretnim potezima biste ga riješili?

MOST: “Prema nekim statistikama, Hrvatska ima više od 200.000 blokiranih građana i preko 10 milijuna ovrha. To je suludo. Sustav ovrha je neuređen, a Plenkovićev ovršni zakon pogoduje telekomima i korporacijama. Ti telekomi i korporacije onda prodaju dugove lihvarima tj. agencijama za naplatu potraživanja. Most će urediti ovršni zakon da štiti hrvatskog građanina. Unijet ćemo transparentnost. Hrvati neće gubiti svoj dom zbog 100 eura duga za koji nisu ni znali da postoji. Zabranit ćemo otkup dugova. Razvit ćemo programe restrukturiranja dugova, promicati financijsku pismenost te uspostaviti fond za pomoć blokiranima.”

Možemo!: “Više od 200.000 blokiranih građana je naravno velik problem, jer to znači da je svaki deseti odrasli građanin Republike Hrvatske u potpunosti isključen iz svih ekonomskih tokova, što je, naravno za njih devastirajuće, a za ekonomiju izrazito štetno. Pritom treba imati na umu da je prosječna vrijednost dugovanja dugotrajno blokiranih manja od 1500 eura. U Saboru samo nebrojeno puta ponavljali da se takvi mali, nenaplativi dugovi trebaju brisati, kako bi se tim ljudima omogućilo da stanu na noge. Umjesto toga, donedavno smo imali potpuno neregulirano tržište agencija za naplatu potraživanja, koje operiraju industrijom vrijednom 5.5 milijardi eura u Hrvatskoj. Zakon koji je donesen da bi navodno regulirao njihov rad nije dobar i treba ga mijenjati, prvenstveno tako da se promijeni redoslijed otplate, odnosno da iz svake rate kojom se dug otplaćuje minimalno 50 posto ide na otplatu glavnice. U suprotnom, ljudi ostaju u dužničkom ropstvu, jer iako dug cijelo vrijeme otplaćuju, jedino što zapravo otplaćuju su kamate i troškovi, dok do glavnice nikad ni ne dođu. Osim toga, nemojmo zaboraviti ni činjenicu da je pitanje kredita u švicarskim francima mnoge naše sugrađane također stavilo u poziciju dužničkog ropstva i da jedan dio njih dan danas čeka povrat preplaćenih sredstava. Naš je stav da novi saziv Sabora treba donijeti tzv. Lex franak kojim bi se dijelovi presuda u slučaju Franak prenijeli u zakonodavni okvir i građanima tako omogućilo da povrat od banaka potražuju na temelju zakona umjesto putem dugotrajnih i neizvjesnih sudskih postupaka.”

Domovinski pokret: “Vrlo smo jasno istaknuli da se borimo za dostojanstvo svih građana i protiv ovršne mafije. Nužne su promjene Ovršnog zakona koje će olakšati položaj blokiranih ljudi. Ponajprije im treba omogućiti da sudjeluju na financijskom tržištu. Osim toga, ako je dug 50 eura mora se zakonski spriječiti da on kasnije može narasti nekoliko puta. To nije pravedno. Osim toga, treba raditi na educiranju građana kako bi povećali razinu financijske pismenosti i financijske discipline.”

EU fondovi

Kako povećati povlačenje novca iz europskih fondova?

MOST: “Ključno pitanje je zašto nam povlačenje sredstava već nije na većoj razini? Vjerojatno zato što potrošnju tih sredstava nadzire Ured europskog javnog tužitelja, pa je prostor za krađu sužen. Kad maknemo HDZ-ov kleptomanski gen iz jednadžbe, već imamo siguran preduvjet za učinkovitije povlačenje sredstava. Usto, Most će pojačati edukaciju službenika koji rade na povlačenju sredstava i osigurati im razmjenu znanja s kolegama iz drugih država članica koje u tome prednjače. EU sredstva usmjerit ćemo na razvojne projekte, posebno u području tehnoloških inovacija.”

Možemo!: “To je, s jedne strane, pitanje kapaciteta uprave – da prepozna razvojne prilike koje EU fondovi nude, a potom i kapaciteta da osmisli projekt koji zadovoljava EU programske dokumente. Desetljeća stranačkog kadroviranja u upravi, te niska primanja u odnosu na privatni sektor rezultirala su manjkom kadrova s adekvatnom razinom kapaciteta za strateško promišljanje razvoja vlastitog sektora u ukupnom razvoju zemlje. To rezultira relativno niskim stopama apsorpcije dostupnih EU sredstava. S druge strane, čak i kad se sredstva povuku, pitanje je koliko su zapravo doprinijela razvoju, odnosno poboljšanju kvalitete života građana u Hrvatskoj. Primjerice, unutar famoznog Projekta Slavonija izgrađen je 5,5 milijuna eura vrijedan Centar za istraživanje i razvoj u mljekarstvu u Virovitici koji zjapi prazan. Ta su sredstva povučena, ali je njihov učinak na gospodarstvo i život građana nepostojeći. Poanta je da se sredstva EU fondova trebaju povlačiti promišljeno, s vizijom društva kakvo želimo izgraditi u srednjoročnom razdoblju. U našem programu, EU sredstva namijenjena su prvenstveno kao potpora izgradnji novog ekonomskog modela zelene reindustrijalizacije Hrvatske koja će, između ostalog, rezultirati solariziranim krovovima, energetski obnovljenim zgradama, prigradskom i međugradskom željeznicom pogonjenom nefosilnim gorivima te kvalitetnim i dobro plaćenim radnim mjestima u znatno ravnomjernije razvijenoj Hrvatskoj.”

Domovinski pokret: “Ako se ovdje misli na povlačenje novca iz EU fondova na razinama jedinica lokalne samouprave, to pitanje se rješava jednostavnim uputama i savjetovanjima oko zadovoljavanja forme pri apliciranju za dobivanje sredstava iz EU. Domovinski pokret poklanja punu pažnju ovoj temi budući da se na primjerima drugih zemalja, a i nekih područja u Hrvatskoj, vidi izrazita korist za infrastrukturne radove, a sve uz potpunu kontrolu protoka sredstava i bez mogućnosti zloupotreba.”

Arbitraža Ina – Mol

Treba li nastaviti s arbitražom? Kako se postaviti prema pitanju rafinerija u Hrvatskoj?

MOST: “Postojale su dvije različite arbitraže oko slučaja Ine: Prvo je MOL tužio RH na Međunarodnom centru za rješavanje investicijskih sporova u Washingtonu da pokuša umanjiti nastalu štetu nakon pravomoćne presude Sanaderu 2014. MOL je tražio milijardu eura, a RH je morala platiti 250 milijuna. To je iznos koji je RH i tako oduzela MOL-u kad je došlo do visokog skoka cijene plina. U konačnici je RH prošla bez velike štete u ovom slučaju. Drugo, Vlada RH tuži MOL za nanesenu štetu u Ini jer je MOL upravljačka prava stekao kaznenim djelom podmićivanja. Ta arbitraža je pokrenuta na sudu UN-a u Ženevi. Taj spor RH gubi jer se sudbeno vijeće vezalo na odluku Ustavnog suda iz 2015. kada je Ustavni sud vratio na ponovno suđenje proces protiv Sanadera. Ustavni sud je vlastitoj državi izbio ključan pravni argument na kojem je cijela tužba počivala. Ovu drugu arbitražu treba nastaviti pred domaćim sudovima jer je na kraju Sanader pravomoćno osuđen i imamo jasne argumente da je MOL Inu stekao s pomoću kaznenog djela. HDZ je de facto izručio hrvatsku energetiku Mađarskoj i to će Mostova Vlada dokinuti. Rafineriji Rijeka ćemo vratiti stratešku ulogu koja joj pripada, a rafineriju Sisak ćemo vratiti u hrvatske ruke.”

Možemo!: “Za nas je neupitno da Hrvatska mora otkupiti INA-u, osigurati upravljanje tijelima INA-e i povezati INA-u i HEP u javni energetski konglomerat koji će operacionalizirati politiku energetske samodostatnosti Hrvatske. I to treba napraviti odmah kako bi Hrvatska dobila prostor za upravljanje vlastitom energetskom politikom koju je Plenković predao Mađarima. INA treba novu viziju unutar zelene tranzicije, a za nju tu itekako ima mjesta posebno zbog inženjerskog i drugog stručnog kadra koji tamo radi. Kada govorimo o MOL-u, ne smijemo zaboraviti činjenicu da je to kompanija koju Viktor Orban već godinama koristi za ostvarenje geostrateških ciljeva Republike Mađarske i koji preko MOL-a zapravo vodi energetsku politiku Republike Hrvatske. MOL je zatvorio posljednju infrastrukturu za preradu nafte u Hrvatskoj, a Orban je za svoj MET uspio isposlovati 20 posto kapaciteta LNG-a. Osim toga, MOL je dva puta na međunarodnim arbitražama tužio Republiku Hrvatsku. S druge strane, INA proizvodi plin za 30 posto hrvatskih plinskih potreba. U INA-i država ima 44 posto vlasništva, a zbog izgubljenih arbitraža koje je pokrenuo upravo MOL dugujemo skoro 300 milijuna EUR-a. Istovremeno, gubimo enormne novce radi zatvaranja rafinerija, jer u Mađarsku jeftino prodajemo sirovu naftu, a uvozimo skupe derivate. Sve će se to promijeniti kad preuzmemo vlast, uključujući i najavljivanu, ali nikad provedenu promjenu modela upravljanja.”

Domovinski pokret: “Gašenje rafinerije u Sisku posljedica je krivih energetskih politika koje nisu uzimale u obzir nacionalne interese. Ipak, modernizirana rafinerija u Rijeci ponovno radi punim kapacitetima. To treba održati. Hrvatska mora imati mogućnosti proizvodnje goriva. To je posebno važno u kriznim i geopolitički izazovnim vremenima. Arbitražu INA-MOL najviše je gurao Most. Mnoge arbitražne postupke Hrvatska je izgubila, a neke bi još mogla i izgubiti. Sjećamo se da je i HDZ najavio otkup dionica INA-e od MOL-a, no vidimo da od toga nema ništa. Sjećamo se i toga da ministar Ćorić svojim potpisom omogućio da nafta ide na preradu u Mađarsku. Zašto ne u Rijeku? Očito je da u energetskim politikama najviše stradavaju nacionalni na račun određenih partikularnih interesa.”

Uvođenje obveznog vojnog roka

Jeste li za ili protiv, te koji argumenti za vaš stav?

MOST: “Vojni rok nije političko pitanje. Most će se osloniti na vojnu znanost i struku pri donošenju strateških odluka u području obrane i nacionalne sigurnosti. Svakako, pitat će se i one na koje bi se odluka odnosila. Hrvatska je slobodna država i njeni građani su slobodni, ali moramo osigurati da to tako i ostane. Puno važnije je da profesionalnoj vojsci damo resurse, plaće i status kakav zaslužuje, time će se povećati brojnost i kvaliteta naših oružanih snaga.”

Možemo!: “Hrvatska je ulaskom u NATO profesionalizirala vojsku. Osim toga, Hrvatska ima i dobrovoljni vojni rok pa svi koji žele, mogu i danas služiti. Ako je potrebno više ljudi u profesionalnom sastavu, treba unaprijediti promociju i kvalitetu tog zanimanja među mladima, ali i unaprijediti uvjete rada u vojsci. Obavezni vojni rok se pokazao neprovedivim. Skoro 80 posto mladića se u godinama prije ukidanja obveznog vojnog roka pozivalo na prigovor savjesti pa je vjerojatno da bi se to i sada dogodilo. Ročna vojska zahtijeva i značajna sredstva pa ako sad moramo uložiti više u obranu zbog globalne situacije, nije li važnije ulagati u profesionalnu vojsku koju imamo i eventualni dobrovoljni vojni rok? Umjesto obaveznog vojnog roka, trebali bismo u srednjoj školi raditi na edukaciji mladih oko vještina iz domene civilne zaštite s programom koji obuhvaća pružanje prve pomoći, vatrogastvo i nošenje s rizicima koji se događaju zbog klimatskih promjena i gdje možemo kao zajednica sudjelovati.”

Domovinski pokret: “Domovinski pokret se zalaže za uvođenje obaveznog četveromjesečnog vojnog roka za ročnike i dragovoljnog za ročnice, sa svrhom obuke i dovođenje nacije na višu razinu nacionalne sigurnosti, za različite potrebe, ne nužno ratne, već i u nepogodama, nesrećama i drugim izvanrednim situacijama. Vojna obuka doprinosi zrelosti, odgoju i spremnosti ročnika, podiže nacionalnu svijest i koristi razvoju ozbiljnog društva. Četveromjesečno razdoblje obuke ne može ni ja koji način ometati druge privatne planove ročnika u vidu zaposlenja ili profesionalnog usavršavanja, obrazovanja ili planiranja obitelji.”

Migracije

Koji je vaš stav prema pitanju migranata i granici RH?

MOST: “Naš stav o ilegalnim migracijama je jasan. Nijedan zločin se ne smije relativizirati. Nasilan prelazak hrvatske granice je nasrtaj na ustavnopravni poredak države. Tog principa ćemo se čvrsto držati, neovisno odakle dolazio taj ilegalni migrant i koja mu je pozadina. Stava smo da vojska mora pomoći našoj policiji na kritičnim točkama gdje su ilegalni prijelazi najčešći. U smislu legalnih migracija, revidirat ćemo sustav izdavanja radnih dozvola i donijeti strategiju uvoza radne snage koja će uzeti u obzir stvarne potrebe poslodavaca i izazove integracije radnika u društvo.”

Možemo!: “Ilegalne migracije su pogubne za sve – kako za ljude koji ilegalno pokušavaju ući u zemlju, tako i za građane i institucije zemalja u koje ljudi žele doći. Ilegalne migracije treba zaustaviti, ali to se neće desiti postavljanjem vojske na granice već osiguranjem jačeg sustava sigurnih i legalnih načina migracije, npr. kroz puno kvalitetniji sustav izdavanja radnih dozvola ili stipendija, vodeći pri tome računa da se ne ruši cijena rada u Hrvatskoj. Dokidanjem legalnih načina ekonomske imigracije i zapostavljanjem instrumenata privremene međunarodne zaštite, zemlje EU prisilile su ljude koji bježe od rata, represije i teških materijalnih prilika na neregulirane prelaske te stvorile pritisak na sustav azila. Sustav azila mora biti pravedan i učinkovit, ustrojen prema međunarodnom i humanitarnom pravu te pružiti sigurnost svima koji bježe pred ugrozom. Tražitelji azila ne mogu biti smješteni u nehumanim uvjetima, a u ograničenom periodu čekanja trebaju imati mogućnost rada. Oni koji ne ispunjavaju propisane uvjete moraju imati pravo na siguran i dostojanstven povrat u zemlju polazišta, ako to tamošnji sigurnosni uvjeti dozvoljavaju. Vanjskopolitičkom naporima, međunarodnom razvojnom suradnjom i međunarodnom pomoći u sklopu EU Hrvatska treba sudjelovati u uklanjanju uzroka prisilnih migracija (kao što su ratni sukobi, posljedice prirodnih katastrofa i neimaština).”

Domovinski pokret: “Domovinski pokret smatra da se nelegalne migracije moraju potpuno onemogućiti. Samim time što su ilegalne, dakle, su u suprotnosti s hrvatskim zakonima, pa tu nema mnogo prostora za odstupanja od provođenja zakona. To je pitanje visokog rizika nacionalne sigurnosti. S druge strane, blagim mjerama koje se već godinama provode na hrvatskim granicama, te represivnim mjerama isključivo prema švercerima migranata, Hrvatska se već dovela u vrlo nepovoljno stanje s obzirom na provođenje postupka prve registracije na tlu Hrvatske, čime ona postaje zemlja deportacije iz svih ostalih zemalja EU koje ilegalne migrante vraćaju iz svojih zemalja. Hrvatska nema nikakav plan za zbrinjavanje tih ilegalnih migranata.”

NATO i Ukrajina

Treba li nam NATO? Koliko treba biti angažman Hrvatske u ratu u Ukrajini?

MOST: “Hrvatska je dio zapadne civilizacije i Most je tu jasan. NATO da, EU da, ali ne bespogovorno i ne poslušnički. Bit ćemo glasni i čvrsti u čuvanju interesa Hrvata, ali ne dovodimo u pitanje članstvo u ovim savezima. Most je bio jasan i po pitanju Ukrajine. Osuđujemo rusku agresiju. Humanitarna pomoć svakako, pa čak i donacija vojne opreme, ali hrvatska vojska neće ići u Ukrajinu. Nijedan hrvatski život nećemo riskirati u tom sukobu te to ne bismo očekivali od Ukrajinaca da je situacija obrnuta.”

Možemo!: “Izražavamo punu solidarnost s Ukrajinom i zahtijevat ćemo nastavak pružanja podrške toj zemlji, osobito pomoći u važnim neborbenim aktivnostima i pomoći civilnom stanovništvu, koje smatramo integralnim dijelom vanjske politike na liniji međunarodne solidarnosti. Isto tako, podržavamo ulazak Ukrajine u EU. Naša je politika mirotvorna. Smatramo da se maksimalni napori moraj uložiti u momentalni prekid ratnih sukoba te da se globlano moramo posvetiti izgradnji mira. Cilj nam je da na temelju vlastitog iskustva rata, za razliku od dosadašnjeg naglaska na vojnoj dimenziji, promičemo politike solidarnosti, branimo ljudska prava te djelujemo u smjeru sprečavanja i rješavanja sukoba. Zato ćemo i iz tih razloga inzistirati na tome da sudjelovanje oružanih snaga RH u međunarodnim mirovnim misijama ima i jaku civilnu i razvojnu komponentu.”

Domovinski pokret: “Hrvatska treba pružiti svu potrebnu humanitarnu pomoć Ukrajini što i čini. Vidimo da SAD i zemlje EU-a Ukrajini šalju i veliku vojnu i logističku pomoć. Međutim, Hrvatska ne treba slati svoju vojsku u Ukrajinu. To otklanja čak i Poljska kao zemlja koja graniči s Rusijom i među prvima je na mogućem udaru od zemalja NATO-a. Ovaj je prijedlog o slanju vojske u Ukrajinu iznio francuski predsjednik Emmanuel Macron, a potporu mu je dala i Kanada. Ni on sam ne vjeruje u to što priča, ali se nakon odlaska Angele Merkel želi nametnuti kao svojevrsni lider na razini EU-a. Jasno je da bi slanje kopnenih trupa bilo koje zemlje NATO-a u Ukrajinu značilo rat NATO-a i Rusije odnosno početak trećega svjetskog rata. To nije u interesu nikome tko je razborit i dobronamjeran. Još jedan veliki rat Europa bi teško preživjela.”

Plaće i mirovine

Planirate li rast plaća i mirovina te na koji način?

MOST: “Smanjit ćemo porez na dohodak za 5 posto i time povećati plaće. Potpuno ćemo ukinuti porez na mirovine i automatski ćemo ih usklađivati sa stvarnom stopom inflacije kako naši umirovljenici ne bi osjetili poskupljenja. Uvest ćemo 302 eura dodatka mirovini za bake i djedove koji žele koristiti roditeljski dopust umjesto roditelja. Promijenit ćemo i obuhvat iznimki od poreza na dohodak. Pragove od 25 godina za 100 posto povrata poreza na dohodak i 30 godina za 50 posto povrata ćemo zamijeniti godinama radnog staža. Tako će svi imati isti broj godina za uživanje u olakšicama, neovisno o tome s koliko godina su ušli u prvi radni odnos. Primjerice, time studentima dopuštamo da na miru završe studij.”

Možemo!: “Plan nam je osigurati svakom starosnom umirovljeniku mirovinu u iznosu od 1/60 plaće za svaku godinu staža. To je razina koja svakom umirovljeniku s ostvarenim stažem od 40 godina jamči mirovinu u visini od 67 posto plaće. Da se to dosegne, potrebno je sadašnju razinu mirovina realno podići za 10 posto. Taj ćemo cilj postići tako da u svakoj godini četverogodišnjeg mandata sistemski povećavamo mirovine za 2,5 posto, i to povrh standardnog polugodišnjeg usklađivanja, koje je propisano zakonom. Pritom, to sistemsko povećanje treba primijeniti na sve umirovljenike koji su umirovljeni prema Zakonu o mirovinskom osiguranju, a ne samo na korisnike starosnih mirovina. Umirovljenika koji su umirovljeni prema Zakonu o mirovinskom osiguranju trenutno je 1.130.533, s prosječnom mirovinom u iznosu od 453,69 eura. Godišnji trošak njihovih mirovina u 2024. godini se procjenjuje na 6.500.000.000 eura. Procijenjeni godišnji trošak planiranog izvanrednog povećanja mirovina iznosio bi između 160.000.000 u prvoj godini i 200.000.000 eura u zadnjoj godini mandata. Na taj ćemo način sve mirovine stvarno podići u odnosu na plaće, neovisno o tome koliko će iznositi redovita zakonska polugodišnja usklađenja. Konkretno, na kraju četverogodišnjeg mandata, prosječni umirovljenik s 40 godina staža primat će mirovinu u visini od 67 posto prosječne plaće, a prosječni umirovljenik s, na primjer, 36 godina staža imat će mirovinu u visini od 60 posto prosječne plaće. Pitanje plaća vezano je za ukupnu politiku razvoja, a njome ćemo upravljati s pomoću palete industrijskih, poreznih i radnih politika. Naš cilj je ubrzano približavanje prosjeka plaća prosjeku EU za kojim značajno zaostajemo. U javnom sektoru planiramo sustavno povećavati plaće kao i osigurati jednaku plaću za jednak rad u cijelom sustavu, što je bio nominalan, ali neispunjen cilj reforme plaća putem Zakona o plaćama. U privatnom sektoru ćemo poticati rast plaća kroz gransko kolektivno pregovaranje kako bismo ujednačili i poboljšavali uvjete rada po sektorima, ali i kroz rast produktivnosti, podršku razvoju mikro i malim poduzeća kako bi prerasla u ona srednje velika, investicije u unapređenje tehnologije i istraživanje i razvoj te ulaganjem u sektore zelene tranzicije s visokom dodanom vrijednošću.”

Domovinski pokret: “Nužan je rast mirovina kako bi naši umirovljenici živjeli dostojanstveno, a rast plaća kako bi se ljude zadržalo u Hrvatskoj. Vlada je povećala plaće službenicima u javnim i državnim službama, a povećala je i mirovine. Međutim, to se učinilo zaduživanjem kao oblik predizbornog kupovanja glasova. Kako bi prodisalo poduzetništvo, ali i investicije Hrvatskoj su potrebni niži porezi. Nižim porezima treba stvoriti povoljnije poduzetničko i investicijsko ozračje. Visokim porezima plaćaju se korupcija i klijentelizam. U Hrvatskoj je potrebna potpuna promjena modela od kronističkog prema protržišnom. Klijentelizam sprječava rast mirovina i plaća na realnim osnovama, a ne na temelju zaduživanja. Zato je potrebna reforma pravosuđa i javne uprave. Nova kuća ne može se graditi na starim i klimavim temeljima pa tako ni ekonomski rast, koji jamči više plaće, na neracionalnom ekonomskom modelu.”

Američki predsjednički izbori

Preferirate li Joea Bideana ili Donalda Trumpa te iz kojeg razloga?

MOST: “Hrvatska i SAD su saveznici i to trebaju ostati, neovisno o tome tko je na vlasti tu ili tamo.”

Možemo!: “Alexandria Ocasio-Cortez.”

Domovinski pokret: “Hrvatska treba primarno gledati na svoje interese. Vidimo da se politika prema Hrvatskoj nije pretjerano razlikovala ni u Trumpovu ni u Bidenovu mandatu. Na svjetonazorskom području bliži nam je Donald Trump. Joe Biden jedan je od glavnih zaštitnika tzv. woke ideologije koja na svim područjima razara zapadnu civilizaciju.”

Prvi potez nakon preuzimanja vlasti

Koji bi bio vaš prvi potez pri dolasku na vlast?

MOST: “Dva paralelna poteza – iniciranje slanja vojske na kritične točke na kojima su ilegalni prelasci granice najčešći; i povećanje plaća i mirovina, plaća kroz smanjenje poreza na dohodak, a mirovine kroz ukidanje poreza i njihovo usklađivanje sa stopom inflacije.”

Možemo!: “Micanje Turudića s mjesta glavnog državnog odvjetnika.”

Domovinski pokret: “Zasukali bismo rukave. I krenuli sustavno raditi na svim poljima.”

Pregled stavova SDP-a i HDZ-a na ista pitanja.

Zdravstvo i duge liste čekanja

Koja je vaša zdravstvena politika i kako biste smanjili liste čekanja?

HDZ: “U proteklom smo razdoblju za ciljeve zdravije Hrvatske uložili 2,2 milijarde eura. Donijeli smo glavne zakonske i strateške dokumente kojima smo pokrenuli reformu zdravstva u Hrvatskoj koja uključuje i aktivnu borbu protiv raka, djelovanje na području ovisnosti, razvoj mentalnog zdravlja i drugih područja. Liste čekanja su dugotrajan problem koji smo prepoznali te njegovo rješavanje uvrstili u Nacionalni plan oporavka i otpornosti. Uz osiguravanje kvalitetne i dostupne zdravstvene skrbi, u svakom dijelu Hrvatske, cilj nam je bio smanjiti prosječno vrijeme čekanja na bolničke dijagnostičke postupke s 400 na 270 dana. Krajem prošle godine taj smo indikator ispunili, a prosječno vrijeme čekanja iznosilo je 146 dana. Taj broj i dalje stagnira što je dokaz održivosti cjelokupnog procesa, a u novom mandatu ćemo uz pomoć već uspostavljenih mehanizama, akcijskim planovima i metodologijama smanjiti taj prosjek za dodatnih 30 posto tako da očekujemo vrijeme čekanja na dijagnostičke postupke ispod 100 dana.”

SDP: “SDP će čvrsto braniti javno zdravstvo koje će biti dostupno svima. SDP ima plan za smanjenje lista čekanja na minimum na medicinske pretrage i postupke te osiguranje jednakog liječenja za sve građane bez obzira na mjesto prebivališta ili materijalni status. Prioritet će biti skrb za djecu s teškoćama u razvoju, osobe s invaliditetom, mentalnim poremećajima te oboljele od rijetkih i nasljednih bolesti. SDP će otvoriti bolničke kapacitete izvan redovnog radnog vremena radi smanjenja čekanja i pružanja usluga izvan uobičajenih sati. Primarna zdravstvena zaštita bit će ojačana, posebno u domovima zdravlja, a donijet ćemo i novi plan mreže ugovornih javnozdravstvenih subjekata u cilju povećanja dostupnosti i kvalitete zdravstvene zaštite u svim krajevima Hrvatske. Sačuvat ćemo i ojačati pravo žena na prekid neželjene trudnoće, poboljšati reproduktivno zdravlje i proširiti prava na medicinski potpomognutu oplodnju.”

Demografija i stambeno pitanje

Kojim biste mjerama povećali natalitet i riješili stambenu politiku u Hrvatskoj?

HDZ: “Demografska revitalizacija jedan je od četiri prioriteta u ovom desetljeću. U proteklom mandatu usvojili smo Strategiju demografske revitalizacije do 2033. godine. Kako bismo poboljšali demografsku sliku, u središtu politika je bilo ekonomsko osamostaljivanje mladih i financijska stabilnost obitelji. Zasnivanje obitelji je prije svega odluka svake osobe, a država je ovdje kako bi stvorila uvjete za kvalitetniji život te za obiteljske odluke. Utrostručili smo roditeljsku naknadu s 353 na 995 eura te smo udvostručili iznos i obuhvat obitelji i djece koji primaju doplatak za djecu povećanjem cenzusa s 309 na 618 eura. Doplatkom za djecu obuhvaćeno je čak dvije trećine djece u Hrvatskoj. A uz sve to, izgrađeno je ili obnovljeno preko 800 dječjih vrtića, osigurali smo besplatne školske obroke, udžbenike i prijevoz za učenike u osnovnim školama i pokrenuta su rekordna ulaganja u škole! Uz daljnji rekordan rast plaća koje su već sada rasle 65 posto i suzbijanje inflacije, tim politikama nastavit ćemo podizati kvalitetu života i jačati obitelji kao jezgru hrvatskog društva. U idućem mandatu udvostručit ćemo jednokratne novčane potpore za novorođeno dijete, a za svako rođeno dijete majke će dobiti godinu dana mirovinskog staža. Povećat ćemo novčane naknade za korištenje prava na roditeljski dopust zaposlenih i samozaposlenih roditelja te povećati naknade za nezaposlene korisnike i korisnike izvan sustava rada. Povećat ćemo i iznose doplatka za djecu za sve skupine korisnika. Uz sve to, nastavit ćemo s poticanjem zapošljavanja mladih na neodređeno vrijeme, a u prvih šest mjeseci mandata donijet ćemo Nacionalni plan stambene politike na dobrobit mladih i obitelji. Pronalazak modela priuštivog stanovanja ključni je zadatak naše Vlade u idućem mandatu, a nastavit ćemo ulaganja u dječje vrtiće, izgradit ćemo sportske dvorane i poduzeti brojne druge mjere za kvalitetniju infrastrukturu, usluge te ukupni život obitelji.”

SDP: “Naši građani prestat će se iseljavati kada im omogućimo kvalitetniji život u Hrvatskoj, a to mora značiti niz konkretnih mjera, od besplatnih vrtića, boljih radnih mjesta, većeg dječjeg doplatka pa do lakšeg i jeftinijeg stanovanja. SDP između ostalog nudi: Oslobađanje roditelja troška boravka djece u vrtićima i osiguravanje održive financijske podrške kroz državni proračun pa će tako vrtići biti za sve besplatni; SDP će organizirati doplatak za djecu kao podršku mladim obiteljima, pri čemu će visina doplatka ovisiti o dobi djeteta; Javno zdravstvo dostupno svima. SDP ima plan za smanjenje lista čekanja na minimum na medicinske pretrage i postupke te osiguranje jednakog liječenja za sve građane bez obzira na mjesto prebivališta ili materijalni status; SDP će otvoriti bolničke kapacitete izvan redovnog radnog vremena radi smanjenja čekanja i pružanja usluga izvan uobičajenih sati; SDP će povećati kvalitetu i brzinu rješavanja sudskih postupaka posebno za sporove kao što su statusni (obiteljski) sporovi, radni sporovi ali i sve druge sporove čije prosječno trajanje nadilazi europski prosjek. SDP putem „Plana za stan“ planira osigurati mladim ljudima priuštivo stanovanje kroz različite modele poput dugoročnog najma i prodaje društveno priuštivih stanova. Formirat ćemo poseban fond za gradnju i obnovu stanova kojim ćemo izgraditi 15 000 stanova u šest godina. Kako bi osigurali dostupnost priuštivih stanova, SDP predlaže niz mjera stambene politike: Osnivanje Namjenskog fonda: Fond bi bio zadužen za gradnju i obnovu stanova kako bi se povećala ponuda priuštivih stanova; Zakoni za Poticanje razvoja stambenog sektora: potrebni su zakoni koji će poticati razvoj stambenog sektora i osigurati stabilno tržište; Promicanje stambenih zajednica: potrebno je stvoriti poticajno okruženje za razvoj stambenih zajednica kako bi se osigurala socijalna povezanost i podrška; Javno-privatno partnerstvo: partnerstvo između javnog i privatnog sektora može potaknuti bržu
izgradnju stanova; Promicanje socijalne uključivosti: važno je osigurati da svi slojevi društva imaju pristup priuštivom stanovanju; Revitalizacija napuštenih objekata: postojeći prostori mogu se obnoviti i iskoristiti za stanovanje.”

Rad nedjeljom

Podržavate li neradnu nedljeju ili ne te koji su vaši argumenti?

HDZ: “Hrvatska demokratska zajednica realizirala je izborno obećanje iz 2020. godine, kada smo najavili da ćemo pronaći održiv model za reguliranje rada nedjeljom kako bi većinu nedjelja u godini 220 tisuća radnica i radnika u trgovinama mogle taj dan provesti sa svojom obitelji. Zakon o trgovini je kvalitetan i uravnotežen, što je potvrdio i Ustavni sud koji je prijašnja rješenja vraćao na doradu i nikada nije zaživjela neradna nedjelja do sada. Kao i sve što radimo, zakon sa 16 radnih nedjelja donesen je u konzultacijama sa svim akterima, uz većinsku potporu građana i radnika, osobito u trgovini i uz dogovor sa sindikatima. Smatramo da je tom odlukom napravljen veliki iskorak u ravnoteži poslovnog i obiteljskog života. Već vidimo da su se građani prilagodili tim okolnostima. Kao turistička zemlja našli smo balans jer rješenje sa 16 radnih nedjelja omogućuje da u najintenzivnijem dijelu sezone, od 1. lipnja do 30. rujna, sve trgovine, ako dobro planiraju, mogu raditi sva ta četiri mjeseca i ostvariti veće prihode. U narednom razdoblju otvoreni smo za dijalog o mogućim daljnjim unaprjeđenjima ovoga rješenja, nakon što je već na snazi oko godinu dana. Pritom, nužno je imati na umu i potvrđenu ustavnost ovoga zakona jer nikoga ne diskriminira, a svako novo rješenje morat će također proći test ustavnosti.”

SDP: “Osigurat ćemo provedbu i kontrolu primjene radnog zakonodavstva te jasnije definirati rad nedjeljom u trgovini i drugim sektorima. Stvorit ćemo sustav rada i radnog prava koji smanjuje društvene nejednakosti, osigurava stabilnost i predvidljivost na tržištu rada, te rješava probleme rodne diskriminacije, posebno izražene u zapošljavanju i napredovanju žena. Osim toga, uspostavit ćemo pravedno tržište rada koje potiče rad i osigurava prosperitet za sve koji rade, a osigurat ćemo i dostojanstvene plaće za radnike u javnom i privatnom sektoru. Unaprijedit ćemo radne odnose i zaštititi prava i obveze radnika, uz poštivanje demokratskih standarda i sudjelovanje radnika u odlučivanju.”

Zamrzavanje cijena proizvoda u trgovini i cijena energenata

Treba li s time nastaviti ili ne, te zašto?

HDZ: “U proteklom mandatu mjerama državnog intervencionizma i paketima pomoći vrijednima 7,7 milijarda eura koji odražavaju društvenu solidarnost, spriječili smo poskupljenje struje, plina i goriva te smo ograničili cijene 30 vrsta proizvoda. Uz ograničenje cijena, proveli smo konzultacije i sa socijalnim partnerima te s predstavnicima trgovačkih lanaca i banaka koji su isto važni u suzbijanju inflacije. U sljedećem mandatu ćemo u svrhu smanjenja rasta inflacije, nastaviti donositi mjere koje će štititi građane od kriza. Ključni cilj je suzbiti inflaciju ispod 2 posto i na tome ćemo nastaviti raditi. Na ovim izborima želimo obnoviti povjerenje građana kako bismo imali uporište za odluke u budućnosti, a one će biti pravovremene i ići na dobrobit građana, što smo dokazali u svim krizama u kojima smo reagirali.”

SDP: “S obzirom na to da su plaće u Hrvatskoj pale na dno europske ljestvice po kupovnoj moći i da građani i dalje trpe udare inflacije, SDP predlaže sljedeće: Smanjenje poreza na dobit za poduzetnike koji isplaćuju veće plaće te uvođenje poreza na ekstraprofite za sektore koji su iskoristili inflaciju; Ravnomjerno ćemo raspodijeliti porezno i doprinosno opterećenje na sve vrste rada kako bismo smanjili nejednakosti i osigurali rast plaća; Stvorit ćemo pravedan sustav rada koji smanjuje nejednakosti, osigurava stabilnost na tržištu rada te rješava probleme rodne diskriminacije, posebno kod zapošljavanja žena; Ograničit ćemo upotrebu ugovora o radu na određeno vrijeme, posebno jer ti ugovori negativno utječu na žene, te im osigurati pravo na otpremninu; SDP se zalaže za poticanje istraživanja i razvoja u javnom i privatnom sektoru putem poticaja, subvencija i financiranja istraživačkih projekata, što će dovesti do inovacija i tehnološkog napretka; Jasno ćemo definirati radno zakonodavstvo kako bi svatko u radnom odnosu razumio svoja prava i obveze te jasno odrediti minimalne iznose povećanja za različite oblike rada; Za brži razvoj gospodarstva, usmjerit ćemo napore i investirati resurse u izgradnju gospodarstva koje će se temeljiti na znanju i koje će poticati kreativnost i inovacije na svim razinama društva.”

Banke i porezni sustav

Treba li dodatno oporezivati banke, uvesti poreze na ekstraprofit?

HDZ: “U jeku energetske krize sastali smo se s predstavnicima bankarskog sektora s kojim smo iskomunicirali protukrizne mjere Vlade, a usuglasili smo se da će tome doprinos dati i bankarski sektor. Podsjetit ćemo vas da je Vlada uvela i porez na dodatnu dobit koji je zahvatio jednim dijelom i bankarski sektor, a prikupljena sredstva usmjerena su za najugroženije u društvu. Što se tiče daljnjih nameta, zasad ne vidimo razlog za selektivno oporezivanje. Nastavit ćemo pratiti situaciju, uzimajući u obzir da bi dodatna porezna opterećenja na banke posljedično mogla rezultirati i povećanjem troškova u vidu rasta naknada ili kamatnih stopa. Umjesto oporezivanja, Vlada je izišla s boljim i učinkovitijim rješenjem za građane u vidu plasmana narodnih obveznica i trezorskih zapisa.”

SDP: “Reforma sustava poreza na dobit s ciljem poticanja razvoja onih sektora koji stvaraju veću dodanu vrijednost i isplaćuju veće plaće. Budući da je prostor za povećanje plaća izmjenama poreza na dohodak postao sužen te u pravilu honorira visoke plaće malog broja ljudi, izmjenama u sustavu poreza na dobit osigurat ćemo daleko niže stope za one poduzetnike koji isplaćuju veće plaće i stvaraju dodanu vrijednost (umanjenje u odnosu na sadašnjih 18 posto više stope). Istovremeno, uvesti ćemo ciljani porez na ekstraprofit, pogotovo u onim sektorima koji su besramno iskoristili inflaciju (veliki trgovci, banke, utjerivači), kako bi ih se prisilio da ili korigiraju marže i način poslovanja ili da se prikupljeni novac od poreza na ekstraprofit iskoristi za pomoć najsiromašnijima.”

Blokirani građani

Je li ovo gorući problem i kojim konkretnim potezima biste ga riješili?

HDZ: “Na godišnjoj razini broj blokiranih kontinuirano pada. U rujnu 2023. zabilježen je godišnji pad broja blokiranih za 6,8 posto. Broj blokiranih još je manji od onoga prije pandemije kada smo imali 241.000 blokiranih. Prije reforme iz 2018. broj blokiranih bio je preko 325.000. Mjerama Vlade (otpis duga, obustava ovrhe nakon proteka roka kod Fine, jednostavnog stečaja potrošača…) broj blokiranih pao je za gotovo 100.000. Uveli smo sustav e-Ovrhe, značajno smanjili troškove ovršnog postupka, uveli obavijest ovršenicima i rok od 15 dana u kojem mogu podmiriti dug. To je rezultiralo padom od gotovo 90.000 ovrha na temelju vjerodostojne isprave kod Financijske agencije u godini dana. Većina duga je plaćena mirnim putem u naprijed spomenutih 15 dana. Zakonskim izmjenama propisali smo da je od ovrhe izuzeto ¾ novčanih primanja, a niz socijalnih primanja izuzeta su od ovrhe – božićnice, regresi, naknade za prijevoz. Na dan 29. veljače 2024. prema podacima Financijske agencije broj blokiranih građana je 211.137, što govori u prilog konstantnom broju smanjenja blokiranih građana u Republici Hrvatskoj (cca 16.000 odnosno 7 posto u posljednjih godinu dana).”

SDP: “Već smo sustavno upozoravali na probleme blokiranih građana kroz konkretne saborske inicijative, a posebno tijekom saborske rasprave o prijedlogu izmjena Zakona o kreditnim institucijama čime smo tražili da se dugovi ne mogu prodavati bez pristanka dužnika. Izmjenama koje smo bili predložili htjeli smo pomoći građanima koji su se našli u raljama utjerivača dugova. Kad dođemo na vlast, zaštiti ćemo blokirane građane. U Hrvatskoj tržište dugovima nije uređeno, iako je EU donio propise i trebamo ih implementirati, nismo to napravili i zbog toga utjerivači dugova praktički djeluju izvan zakona. Igraju igru koja samo njima odgovara po svojim pravilima, a brojni su građani zbog toga u izuzetno nepovoljnoj poziciji da ih se maltretira i da doslovno ne znaju koliko duga moraju platiti. Tražimo da se promijeni način na koji funkcionira prodaja dugova, tako da se ne može prodavati dugove bez pristanka dužnika, koje može biti dano najranije 60 dana prije nego što će doći do prodaje duga i da se prodaja dugova može činiti samo onim institucijama koje su regulirane i nad kojima netko pazi. Tragično je da Vlada nije imala hrabrosti čak ni dati očitovanje na naš prijedlog Zakona koji je bio više od dva mjeseca u proceduri. Zato su HDZ i ostali iz vladajuće većine dali do znanja građanima da im na prvom mjestu nisu interesi ljudi kojima treba pomoć i zaštita, tj. da su im na prvom mjestu interesi utjerivača dugova.”

EU fondovi

Kako povećati povlačenje novca iz europskih fondova?

HDZ: “Kada je započeo mandat naše Vlade, 2016. godine, ugovorenost europskih sredstava bila je niža od 10 posto, a mi smo osigurali da iskoristimo svaki eurocent iz prethodne perspektive te smo snažnim zalaganjem u pregovorima o novom Višegodišnjem financijskom okviru te Mehanizmu za oporavak i otpornost, osigurali 25 milijardi eura europskih sredstava za ovo desetljeće. Uz to, iskoristili smo i sva sredstva iz Fonda solidarnosti Europske unije za obnovu javnih zgrada. Znat ćemo iskoristiti sva sredstva osobito za poljoprivredu, gospodarstvo, obrazovanje, ravnomjerni regionalni razvoj, obnovu od potresa i podizanje kvalitete socijalnih usluga. Na primjeru provedbe Nacionalnog plana oporavka i otpornosti, Hrvatska je krajem prošle godine postala prva država EU koja je povukla preko 50 posto raspoloživih bespovratnih sredstava. Dodatno, krajem prošle godine ispregovarali smo dodatnih 4,4 milijarde eura sredstava iz Mehanizma za oporavak i otpornost te sada imamo na raspolaganju preko 10 milijardi eura za provedbu našeg Plana oporavka. Taj iznos čini oko 14,5 posto našeg BDP-a, po čemu smo druga najbolja država u EU, odmah nakon Grčke. 15. travnja dobit ćemo uplatu 4. rate za provedbu Plana opravka u iznosu od 162,5 milijuna eura bespovratnih sredstava iz europskog proračuna, a isti dan poslat ćemo zahtjev za isplatom 5. rate Plana oporavka u iznosu od 822 milijuna eura. To je do sada najveći pojedinačni zahtjev za isplatom EU sredstava, a rezultat je iznimno uspješne provedbe Plana oporavka. To je tako jer smo ispunili svih 157 od planiranih 157 reformi i investicija koje smo dogovorili s Europskom komisijom u prvih pet rata NPOO-a. Time smo do sada ispunili 100 posto planiranih reformi i investicija. Po brzini ispunjenja reformi i investicija te povlačenja sredstava za provedbu Plana oporavka i otpornosti, Hrvatska je druga najuspješnija članica EU, odmah nakon Italije.”

SDP: “Dosljednim iskorištavanjem sredstava Europske unije ubrzat ćemo prvenstveno tranziciju prema zelenim i održivim praksama. EU fondovi će potaknuti usvajanje modernih, ekološki prihvatljivih tehnologija i praksi, što će povećati i ulaganja u gospodarstvo, djelujući na povećanje produktivnosti i konkurentnosti niza gospodarskih subjekata. Iskoristit ćemo ta sredstva kako bismo podržali gospodarstvo u nadogradnji opreme i uvođenju održivih i učinkovitijih procesa. U SDP-u smo svjesni kako je administrativni aspekt EU fondova izuzetno složen što zahtijeva ulaganje u administrativne kapacitete na lokalnoj i nacionalnoj razini. Trebaju nam regulatorna tijela i agencije koje mogu olakšati usvajanje održivih praksi, kao i podrška poduzećima s posebnim naglaskom na prelijevanje znanja između administrativnih jedinica i poslovnih subjekata. Ne manje važno je jačanje suradnje između tijela na nacionalnoj razini i tijela kao što su Europski ured za borbu protiv prijevara (OLAF) i Ured europskog javnog tužitelja (EPPO) koji doprinose otkrivanju, istrazi i kaznenom progonu korupcije. Trenutno je ta suradnja uglavnom iznuđena zbog istraga pronevjerenog novca iz EU fondova.”

Arbitraža Ina – Mol

Treba li nastaviti s arbitražom? Kako se postaviti prema pitanju rafinerija u Hrvatskoj?

HDZ: “Međunarodni centar za rješavanje investicijskih sporova (ICSID), sa sjedištem u Washingtonu, D.C., donio je pravorijek u arbitražnom predmetu koji je MOL pokrenuo protiv Hrvatske u srpnju 2022. godine. Tim arbitražnim pravorijekom završen je postupak koji je trajao još od 5. prosinca 2013. Arbitražni postupak i spor s MOL-om bio je posljedica odluka prethodnih hrvatskih vlada, ponajprije procesa privatizacije INA-e koji je započela Vlada Ivice Račana koja je 2003. s MOL-om potpisala ugovor o prodaji 25 posto plus jedne INA-ine dionice, zatim odluke Vlade Ive Sanadera o sklapanju Prve izmjene i dopune Ugovora o međusobnim odnosima dioničara i Ugovora o plinskom poslovanju, kao i odluke Vlade Zorana Milanovića u odnosu na obveze u vezi s liberalizacijom tržišta plina. Ova Vlada je naslijedila taj arbitražni postupak i u tom okviru nastojala na najbolji način obraniti hrvatske interese. Činjenica jest da je u svojem pravorijeku Arbitražni sud odbio većinu MOL-ovih zahtjeva za naknadu štete i prihvatio tek njihov manji dio koji iznosi oko 184 milijuna dolara od ukupnih zahtjeva, koji su dosezali više od 1,1 milijardu dolara. Iako je Hrvatska u postupku osporavala samu nadležnost Arbitražnog suda, nažalost, taj prigovor nije bio prihvaćen, ipak odlučujući o biti zahtjeva MOL-a, velikim je dijelom odlučio u hrvatsku korist. Što se tiče daljnjih postupaka, Vlada je u prosincu 2022. godine zatražila stručno pravno mišljenje radne skupine stručnjaka s četiri Pravna fakulteta u Hrvatskoj, kao i Državnog odvjetništva RH iz kojih jasno proizlazi da ne postoji mogućnost pokretanja novog postupka za reviziju ili poništenje arbitražnog pravorijeka pred hrvatskim sudom. Pitanje priznanja i ovrhe ovog pravorijeka je predmet postupka pred američkim sudom koji je još u tijeku. Što se tiče rafinerija, u završnoj je fazi najveći energetski projekt u Hrvatskoj modernizacija INA-ine Rafinerija nafte Rijeka. Riječ je o projekt u koji kompanija ulaže više od 630 mil. eura. Zahvaljujući provedbi projekta, Rafinerija nafte Rijeka postat će moderna europska rafinerija konkurentna na ovim prostorima. Najveći dio radova odnosi se na izgradnju novog postrojenja za obradu teških ostataka. Riječka će rafinerija biti ekološki prihvatljivija i učinkovitija, postizat će veću iskoristivost prilikom prerade sirove nafte. Računa se da će se moći proizvesti 13-15 posto više dizela uspoređujemo li preradu iste vrste nafte, te će unaprijediti sigurnost opskrbe domaćeg tržišta te ostalih tržišta na kojima INA posluje.”

SDP: “Ova arbitraža je posljedica djelovanja Ive Sanadera i HDZ-ove Vlade, a Hrvatska je dovedena u nezavidnu pravnu i ekonomsku poziciju. Pokušaj Plenkovića da se opere je, naprosto tragičan, jer se sluganska, korumpirana politika HDZ-ovih Vlada prema MOL-u i Orbanu nastavlja, a zbog te i takve politike građani ove zemlje će rezervoar plaćati 200 kuna više nego građani Mađarske. Od Vlade smo očekivali čuti koji su sljedeći koraci, odnosno koje mjere će se poduzeti protiv ove arbitražne odluke, ali isto tako i kako bi se popravio odnos Hrvatske i MOL-a prema INA-i. Na kraju svega, još jedna odluka koja nanosi štetu Hrvatskoj, a posljedica je korupcije nekog HDZ-ovog dužnosnika. A o HDZ-ovim aferama vezano za rafinerije, trgovinu plinom, razne “ćoriće” i “škugore” očekujemo što hitnije djelovanje pravosuđa. Hrvatska kao turistička zemlja mora težiti izgradnji “zelene i plave zemlje” s fokusom na održavanje malih i srednjih poljoprivrednih gospodarstava i zadruga te smanjenje emisija stakleničkih plinova kroz pošumljavanje i borbu protiv šumskih požara.”

Uvođenje obveznog vojnog roka

Jeste li za ili protiv, te koji argumenti za vaš stav?

HDZ: “S obzirom na trenutne geopolitičke okolnosti, isprepletene krize koje su uzrokovane ruskom agresijom na Ukrajinu i nestabilnostima na Bliskom Istoku zatražili smo od stručnjaka i nadležnih tijela da pripreme različite modele dragovoljnog osposobljavanja. U našem izbornom programu posebno poglavlje posvetili smo sigurnim granicama, modernoj vojsci i ponosnoj državi. U Hrvatskoj imamo suspendirani vojni rok već više od desetljeća i pol. Imajući u vidu rastuće globalne napetosti te sve razornije posljedice klimatskih promjena, diljem Europe raste svijest o potrebi pohađanja kraćeg tečaja radi pružanja temeljnih vojnih sposobnosti i kompetencija iz domene civilne zaštite i prve pomoći kako bi se kod mladih ljudi podigla spremnost i kako bi stekli korisne vještine za budućnost. U tom pogledu razradit će se najbolji model prema našim potrebama i logističkim sposobnostima. Upravo radi sigurnosti Hrvatske osigurali smo i opremanje hrvatskih obrambenih snaga modernom tehnikom i naoružanjem koje uključuje nabavku 12 višenamjenskih borbenih aviona Rafale, helikoptera Black Hawk i Kiowa Warrior, borbenih oklopnih vozila Patria i Bradley te raketnog sustava protuzračne obrane.”

SDP: “Potrebno je dodatno analizirati postojeće ugroze i na temelju tog procijeniti koji je odgovor najbolji za takve ugroze. Hrvatska ima profesionalnu vojsku koju treba jačati, a i članica smo NATO-a. Mladi trebaju znati da i dalje, sukladno Ustavu, oni koji ne žele služiti vojni rok mogu se pozvati na priziv savjesti, a, inače, ova tema je ubačena u javni prostor kako bi se skrenulo s HDZ-ovih korupcijskih afera i njihove nesposobnosti. Stoga SDP nudi konkretne mjere za jačanje položaja hrvatskih vojnika i njihovog statusa, a time i jačanje profesionalne vojske.”

Migracije

Koji je vaš stav prema pitanju migranata i granici RH?

HDZ: “U nesigurnim globalnim okolnostima i povećanog pritiska ilegalnih migracija izgrađujemo snažnu i suverenu državu koja djelotvorno čuva svoje granice. Hrvatska će i dalje sa 6700 policajaca imati jednu od najvećih graničnih policija u Europskoj uniji. Sa svakim trećim policajcem angažiranim u zaštiti granice znatno smo ojačali kapacitete granične policije radi što učinkovitijeg suzbijanja ilegalnih migracija. Problem ilegalnih migracija pitanje je koje moramo rješavati na vanjskoj granici Europske unije. Mi smo u proteklom razdoblju znatno povećali materijalna prava hrvatskih policajaca, uložili u opremanje policije i unaprjeđenje infrastrukture. U sljedećem mandatu nastavit ćemo s unaprjeđenjem zaštite državne granice, kao i tehničkim opremanjem granične policije, nabavom dodatne specijalizirane opreme, izgradnjom i unaprjeđenjem infrastrukture te jačanjem ljudskih kapaciteta i analize rizika i situacijske svijesti. Dodatno ćemo osnažiti suradnju s našim saveznicima i partnerima te s europskim agencijama (FRONTEX, Europol, EU-LISA, EUAA). Započet ćemo s primjenom nove digitalne infrastrukture za nadzor granica, s posebnim naglaskom na primjenu Sustava ulaska/izlaska u Hrvatsku (EES), kao i Europskog sustava za informacije o putovanjima (ETIAS), a njihovim umrežavanjem s postojećim sustavima uvelike ćemo osnažiti sposobnost zaštite hrvatskih i europskih granica.”


SDP: “Za punu integraciju legalnih migranata u hrvatsko društvo potrebne su potpuno nove politike odobravanja radnih dozvola, uz puno uključivanje sindikata u proces dobivanja radnih dozvola i sprečavanja robovlasnika 21. stoljeća da samo oni i tržište kreiraju hrvatsku migrantsku politiku. SDP će poticati kreiranje tripartitnih dogovora i ugovora: poslodavac, sindikati i država, koji obligatorno osiguravaju učenje hrvatskog jezika uz sufinanciranje svih dionika ugovora – bilo kroz pučka otvorena učilišta, bilo kroz obrazovne institucije, kao i lokalnih i regionalnih običaja (kultura, povijest). SDP će osigurati sustav financijskih potpora lokalnim i regionalnim udrugama koje će uključivati migrante u lokalne sportske, društvene i kulturne amaterske asocijacije. Rapidan porast nelegalnih migracija U RH ukazuju da tzv. Dublinski sustav nije funkcionalan. Važeća pravila dovode do iznimnog pritiska na sustave za izdavanje azila država članica koje se nalaze na vanjskoj granici EU-a, posebice na Hrvatsku koja ima najdulju kopnenu granicu u EU, ali sekundarno i na sustave za izdavanje azila država članica koje su krajnji cilj migranata. Učinkovito upravljanje nelegalnim migracijama zahtijeva sveobuhvatan europski odgovor, koji mora uključivati punu humanitarnu i ekonomsku pomoć u zemljama izvorima migracija. SDP se zalaže za bolje upravljanje granicama duž ilegalnim migrantskih ruta što je ključno je za smanjenje neregularnih tokova, SDP se zalaže ja jačanje pritiska na EU da pojača i pritisne po principom financijske mrke i batine, Crnu Goru, Srbiju i Sjevernu Makedoniju, te da se omogući Frontexu da rasporedi stalni korpus europske granične i obalne straže u zajedničke operacije u regiji. SDP se zalaže za daljnje jačanje kadrovskih i materijalnih resursa MUP koji služe za bolju kontrolu državnih granica. SDP se zalaže za oštro sankcioniranje trgovaca ljudskih sudbina, a ne kao do sada da ih 80 posto dobije uvjetne kazne. SDP se zalaže za jačanje suradnje u readmisiji i povratku, po principu mrkve i batine sa Srbijom i Bosnom i Hercegovinom. Također, na razini EU treba hitno uskladiti viznu politiku (države Balkana moraju prihvatiti viznu politiku EU).”

NATO i Ukrajina

Treba li nam NATO? Koliko treba biti angažman Hrvatske u ratu u Ukrajini?

HDZ: “Nikada nije bilo riječi o slanju Hrvatske vojske u Ukrajinu. Hrvatska, EU i NATO te mnoge druge države pomažu Ukrajini u njezinoj borbi protiv brutalne ruske agresije. S našim iskustvom Domovinskom rata, a uzimajući u obzir da je Ukrajina bila i jedna od prvih država koje su priznale Hrvatsku, Hrvatska je uz prijateljsku Ukrajinu, koja brani svoj teritorijalni integritet i opstojnost protiv agresora. Hrvatska pomoć je diplomatskog, ekonomskog, financijskog, humanitarnog i vojnog karaktera i ona će se nastaviti kako bi se Ukrajina obranila. Zbog izričitog protivljenja predsjednika Milanovića, Hrvatska je jedna od rijetkih država članica EU koja ne sudjeluje u misiji obuke ukrajinskih vojnika EUMAM. Bez obzira na to, naša ukupna pomoć je značajna i iznosi 266,16 milijuna EUR. Prema istraživanju Instituta Kiel (veljača 2024.), RH zauzima 14. mjesto na svijetu po ukupnoj pomoći Ukrajini izraženoj u postotku BDP-a (0,439 posto). Ako se uzme u obzir samo vojna pomoć RH je 15. na svijetu (0,302 posto BDP-a), a po upućenoj humanitarnoj pomoći je na 3. mjestu na svijetu (0,137 posto BDP-a).”

SDP: “SDP je jasno i nedvosmisleno osudio agresiju Rusije i Putinovog režima na Ukrajinu. Zalažemo se za slanje vojne pomoći od strane NATO-a, u smislu naoružanja, kao i slanje humanitarne pomoći. Međutim, apsolutno je neprihvatljivo je šaljemo naše ljude da tamo ginu. Podsjećamo da su klubovi Zeleno-lijevog bloka i SDP-a u saborsku proceduru bili uputili prijedlog zaključka kojim bi se razriješila politička kriza vezana za obuku ukrajinskih vojnika u Hrvatskoj. Smatrali smo da Republika Hrvatska, kao jedna od članica EU koje sudjeluju u misiji vojne pomoći Ukrajini, treba doprinijeti u onim područjima u kojima ima iskustva koja su specifična u odnosu na druge zemlje. Od početka agresije Rusije na Ukrajinu smatramo da se Hrvatska treba solidarizirati s Ukrajinom i Ukrajincima i pomoći im unutar svojih mogućnosti i kapaciteta.”

Plaće i mirovine

Planirate li rast plaća i mirovina te na koji način?

HDZ: “U mirovinskom sustavu nastavit ćemo s provođenjem odgovorne mirovinske politike usmjerene na daljnji rast mirovina vodeći računa o uspostavljanju ravnoteže između pravedne preraspodjele sredstava i prethodnih uplata u sustav. Mirovine ćemo povećati za 30 posto, odnosno prosječna sveukupna mirovina iznosit će 750 eura. Za umirovljenike između 35 i 39 godina staža, mirovine će prosječno biti 935 eura, a za umirovljenike iznad 40 godina radnog staža prosječno 1.100 eura. Osigurat ćemo i promjenu formule usklađivanja mirovina u odnosu na rast plaća i troškova života u omjeru 85:15 u korist umirovljenika. Uvest ćemo u godišnji dodatak umirovljenicima, uzimajući u obzir i prethodne uplate u mirovinski sustav. Također, planiramo nastavak poticanja duljeg rada putem redefiniranog modela povećanja mirovina, odnosno tzv. bonifikacije te dodatno proširenje kruga umirovljenika koji mogu raditi uz istovremenu isplatu mirovine na obrtnike i samostalne obveznika uplate doprinosa. Isto tako, predviđeno je i povećanje dodanog staža sa sadašnjih šest mjeseci na 12 mjeseci za svako rođeno/posvojeno dijete. Što se tiče plaća, u proteklih osam godina prosječna plaća podignuta je za 65 posto – sa 749 na 1239 eura, minimalac je udvostručen na 840 eura bruto, a medijalna plaća povećana je za 61 posto u odnosu na 2016. godinu, sa 658 na 1059 eura. Nakon što smo kroz godine povećavali osnovicu ukupno 40 posto, proveli smo i rekordnu reformu plaća u državnom i javnom sektoru kako bismo povećali djelotvornost države, a rast plaća je u samo godinu dana prosječno 32 posto. Postigli smo visoku razinu socijalnog dijaloga sa sindikatima i poslodavcima gradeći kvalitetnija radna mjesta te poticajno poslovno okruženje. U narednom razdoblju prosječnu plaću podići ćemo za dodatnih 30 posto, na najmanje 1.600 eura, minimalnu bruto plaću podići ćemo na 1.250 eura, potaknut ćemo otvaranje 125 tisuća novih radnih mjesta te dostići zaposlenost od 75 posto. Cilj nam je da do kraja mandata imamo 1,7 milijuna zaposlenih. Istaknuli bismo također da ćemo povećati i minimalnu studentsku satnicu na 7,81 euro te da ćemo omogućiti studentima priznavanje njihova rada u staž mirovinskog osiguranja, na dobrobit njihove karijere, ali i mirovinskog sustava u cjelini. I dalje ćemo biti stabilna i pouzdana Vlada koja stvara poticajno poslovno okruženje, bez obzira na krize i okolnosti koje bi nas mogle snaći.”

SDP: “Trenutni mirovinski sustav u Hrvatskoj ugrožava ekonomsku sigurnost umirovljenika. Ovaj sustav oslanja se na proračun države, ali nedostatak adekvatnog rasta mirovina u usporedbi s rastom cijena i plaća te visoka stopa inflacije predstavljaju ključne probleme za umirovljenike. HDZ-ova politika nije uspjela osigurati potrebno povećanje mirovina, zbog čega hrvatski umirovljenici žive s niskim standardom i stalnom prijetnjom siromaštva. Dodatni problem je i postojeća formula za usklađivanje mirovina koja dovodi do toga da mirovine rastu sporije od prosječnih plaća, sugerirajući da je smanjenje omjera mirovina i plaća implicitni cilj trenutnog sustava. SDP će s partnerima povećati prosječne mirovine na više od 750 eura tijekom četverogodišnjeg mandata. Ovo ćemo postići promjenom formule usklađenja, uvođenjem trajnog dodatka i postupnim povećanjem mirovina. Mjere će osigurati rast svih mirovina, s većim rastom manjih mirovina, čime se brine o fiskalnoj održivosti i dugoročnoj stabilnosti mirovinskog sustava. Ovaj plan nastoji osigurati trajno povećanje mirovina bez ovisnosti o predizbornim obećanjima. Dodatno, štitit ćemo novčanik građana od inflacije – veće plaće i bolji životni standard. U SDP-u smo svjesni značajnog pada životnog standarda hrvatskih radnika i umirovljenika, što je rezultat rasta cijena energenata, hrane i ostalih proizvoda i usluga. SDP želi promijeniti gospodarski sustav kako bi radnici i umirovljenici dobili dio novostvorene vrijednosti nasuprot sadašnjoj redistribuciji novca prema privilegiranim skupinama.”

Američki predsjednički izbori

Preferirate li Joea Bideana ili Donalda Trumpa te iz kojeg razloga?

HDZ: “Izbore u Americi odlučit će američki birači, a oni su važni jer se odražavaju na cijeli svijet. Ne špekuliramo o konačnom ishodu i neovisno o njemu naša namjera je jednaka – uspješno nastaviti snažiti strateško partnerstvo sa Sjedinjenim Američkim Državama. Rezultati koje smo postigli u dosadašnjim mandatima govore sami za sebe o tome koliko smo produbili naše odnose – ulazak u Program izuzeća od viza te Global Entry program, potpisivanje Sporazuma o izbjegavanju dvostrukog oporezivanja, nabavka borbenih vozila Bradley te nabavke helikoptera Black Hawk uz značajnu vojnu pomoć SAD. Bez obzira na to tko će biti u Bijeloj kući, naša očekivanja su da NATO ostane temelj sigurnosti euroatlantskog područja.”

SDP: “Biden, naravno. Brani vrijednosti liberalne demokracije, protiv populizma i za obranu kakve takve socijalne države koliko ona može biti u SAD-u.”

Prvi potez nakon preuzimanja vlasti

Koji bi bio vaš prvi potez pri dolasku na vlast?

HDZ: “Nakon što dobijemo još jedno povjerenje naših građana prvo ćemo donijeti Program rada Vlade do 2028. godine koji će sadržavati prioritete iz našeg izbornog programa. Od prvog dana novog mandata provodit ćemo našu viziju Hrvatske: Jedna od ključnih tema narednih mjeseci bit će daljnje suzbijanje inflacije, koja uz sigurnosne i gospodarske poremećaje u svijetu uslijed sukoba postaje ključan izazov s kojim ćemo se baviti. Od ostalih prioriteta, u Programu smo posebno istaknuli da Hrvatsku vidimo kao uspješnu, vitalnu, pravednu, održivu i suverenu državu koja izražava zahvalnost hrvatskim braniteljima te posebno njeguje i jača jedinstvo domovinske i iseljene Hrvatske, a osobito se zalaže za položaj Hrvata u Bosni i Hercegovini. Četiri glavna razvojna smjera u ovom desetljeću na koja ćemo posebno biti orijentirani su demografska revitalizacija, digitalna transformacija, dekarbonizacija te obrazovanje, koje je okosnica uspješnije Hrvatske, zadovoljnih ljudi i kvalitetnog životnog standarda svih – osobito djece, mladih, obitelji i umirovljenika. Pritom ćemo uvijek u središte stavljati sigurnost, dobrobit i blagostanje naših građana te zaštitu nacionalnih interesa, u skladu s našom politikom modernog suverenizma koja najbolje odgovara ovom vremenu punom izazova.”

SDP: “Ukinuti Lex AP, zakon opasnih namjera koji je udar na novinarstvo i služi za ušutkivanje novinara kako bi se prikrila HDZ-ova otimačina novca građana i korupcija na najvišim razinama; Smjena glavnog državnog odvjetnika Ivana Turudića, lažova, muljatora i HDZ-ovog slugu koji je trebao sakriti HDZ-ov kriminal; 750 eura prosječna mirovina – sa SDP-om veće mirovine; SDP će početi s povećanjem mirovine promjenom formule usklađenja i uvođenjem trajnog dodatka.”

Imate zanimljivu priču, fotografiju ili video?
Pošaljite na Whatsapp, Viber, MMS 097 64 65 419 ili na mail vijesti@riportal.hr ili putem Facebooka i podijeliti ćemo ju sa tisućama naših čitatelja.
Komentari