Tijekom prvih pet godina automobili u Hrvatskoj gube čak 52 posto vrijednosti.
Iako se vlasnici automobila uglavnom najviše žale na cijene goriva, održavanja, servisa, registracije i osiguranja, najveći trošak posjedovanja automobila u prosjeku je gubitak njegove vrijednosti.
To je manje izraženo ako je automobil stariji, no kod novih automobila u prvih nekoliko godina dana vlasnik zbog gubitka vrijednosti gubi pravo ‘malo bogatstvo’. Primjerice Renault Clio kojeg je vlasnik platio 100.000 kuna u prvih godinu dana će izgubiti oko 16 posto, odnosno oko 16.000 kuna vrijednosti, a Volkswagen Golf cijene 150.000 kuna oko 12 posto, odnosno oko 18.000 kuna.
Zbog velike razlike u gubitku vrijednosti za pojedine marke, klase i tipove vozila novi ili rabljeni automobil valja birati i po tome koliko gubi na vrijednosti. Golf i Clio su primjeri dobrog odabira, jer prosječan gubitak vrijednosti u Hrvatskoj prema analizama vodećeg hrvatskog oglasnika za prodaju vozila tijekom prvih godinu dana iznosi čak 24 posto. Nakon toga gubitak vrijednosti se usporava, pa tijekom prvih pet godina auti u Hrvatskoj gube 52 posto vrijednosti.
Kako piše portal oryx-asistencija.hr, većina istraživanja tržišta rabljenih automobila pokazuju da njemački automobili najbolje drže vrijednost. Najmanji gubitak ima Porsche, a slijede Mercedes, VW, Audi i BMW. Najbolja marka izvan Njemačke u pogledu očuvanja vrijednosti je japanska Toyota.
Općenito japanske marke najbolje drže vrijednost nakon njemačkih, a suprotno vjerovanjima, dobri u održavanju vrijednosti su i automobili francuskih proizvođača. Iako su korejski automobili sve cjenjeniji i nema ih puno na tržištu rabljenih vozila oni svoju vrijednost drže nešto slabije, no još uvijek bolje od talijanskih i američkih marki automobila.
Što se tiče kategorija, odnosno klasa automobila tijekom prvih pet godina uvjerljivo najbrže vrijednost gube skupi luksuzni automobili. Prema istraživanju nakon pet godina luksuzni automobili, modeli poput Audija A8, BMW-a serije 7 ili Porschea Panamere, izgube oko 61 posto vrijednosti. Prilično veliki gubitnici su kupci automobila gornje srednje klase sa 60 posto gubitka vrijednosti, a tek nešto bolje stoje putnička kombi vozila i monovolumeni koji gube 59 posto vrijednosti.
Najmanje na vrijednosti gube sportski automobili, oko 46 posto. Od automobila koje prosječni kupci kupuju najčešće biraju u prosjeku najbolje vrijednost drže manji gradski modeli, a slijede kompaktni i automobili srednje klase. Također, trend posljednjih godina pokazuje da SUV-ovi bolje drže vrijednost od automobila ‘klasične koncepcije’. Još jedan zanimljiv podatak govori o tome da električni automobili gube na vrijednosti brže od klasičnih, 53 u odnosu na 52 posto tijekom prvih pet godina.
No ne valja se pouzdati samo u klasu, jer i unutar jedne klase postoje velike razlike. Tako će primjerice Porsche Macan nakon pet godina izgubiti 46 posto vrijednosti, dok će VW Touareg za isto vrijeme izgubiti 52 posto, a Alfa Romeo Stelvio 57 posto vrijednosti.
Opće pravilo gubitka vrijednosti govori da najviše gube oni koji kupuju novi automobil i onda ga prodaju kroz godinu ili dvije. Također, niti kupnja rabljenog auta starog godinu ili dvije neće vas poštedjeti velikog gubitka vrijednosti. Pad cijene se stabilizira tek nakon pet godina i to je idealna starost za kupnju rabljenog auta.
S druge strane, ako kupite auto star godinu dana, radi se o praktički novom autu s malo kilometara tako da ima i to svojih prednosti naravno. Ako ste kupili novi s aspekta gubitka vrijednosti poželjno ga je zadržati dulje od šest godina.
Prosječni gubitak vrijednosti po klasama nakon pet godina:
mali gradski auti (A segment) 54 %,
gradski auti (B segment) 50 %,
kompaktni auti (C segment) 54 %,
srednja klasa (D segment) 58 %,
gornja srednja klasa (E segment) 60 %,
luksuzna klasa (F segment) 61 %,
sportski automobili 46 %,
monovolumeni 59 %,
kombi vozila 59 %,
mali SUV-ovi 52 %,
kompaktni SUV-ovi 49 %,
veliki SUV-ovi 54 %,
električni automobili 53 %
Autor: Vijesti.hr