REKORDNA DOBIT U TEŠKOJ GODINI

Kukaju kako nemaju čipova, a ‘kupaju’ se u lovi: Otkrivena kako je autoindustrija došla do ogromne zarade

Photo: Goran Kovacic/PIXSELL

U 2021. godini, 16 najvećih svjetskih proizvođača automobila povećalo je svoju dobit za 168 posto u odnosu na prethodnu godinu s 50 milijardi eura na rekordnih 134 milijarde eura, unatoč tome što je prodaja porasla samo za 1,2 posto u usporedbi s povijesno lošim razinama iz 2020. godine

Iako proizvođači automobila rade manje automobila, izgleda da zarađuju više novca, piše Politico. To je zato što globalna nestašica poluvodiča pogoršana ratom u Ukrajini koji je ograničio opskrbu kabelskim svežnjima i drugim komponentama, potiče proizvođače automobila da koriste oskudne zalihe na svojim najskupljim modelima.

U 2021. godini, 16 najvećih svjetskih proizvođača automobila povećalo je svoju dobit za 168 posto u odnosu na prethodnu godinu s 50 milijardi eura na rekordnih 134 milijarde eura, unatoč tome što je prodaja porasla samo za 1,2 posto u usporedbi s povijesno lošim razinama iz 2020., prema analizi koju je napravio EY savjetovanje.

Taj se trend nastavlja i ove godine, a proizvođači automobila povećali su profit za 19 posto u prvom tromjesečju, dok je ukupna prodaja pala za 11 posto, prema EY-u. “Proizvođači automobila trenutačno ne prate proizvodnju, pa prednost imaju premium modeli jer su njihove marže veće”, rekao je Matthias Heck, analitičar automobila u Moody’su.

Porsche povećao prodaju

Strategija ima ekonomskog smisla, no stvara zabrinutost oko ekologije jer teški modeli poput SUV-a imaju veće emisije od manjih automobila. Također, postoji zabrinutost da proizvođači automobila preferiraju luksuzna električna vozila, a ne manje profitabilna i jeftinija električna vozila, koja također imaju niže ispuštanje CO2.

Volkswagen grupa povećala je svoju dobit u 2021. godini za 75 posto na više od 15 milijardi eura, dok je prodaja pala za 600.000 jedinica. Proizvođač automobila dao je prioritet raspodjeli čipova i proizvodnje svojim premium vozilima visoke marže iz Porschea i Audija, zanemarujući svoje povoljnije marke kao što su Škoda i Seat. Porsche je 2021. godine povećao prodaju za čak 10 posto u odnosu na prethodnu godinu, prodavši više od 300.000 automobila prvi put u svojoj povijesti. Nasuprot tome, prodaja marke Seat u 2021. pala je za 2 posto na oko 390.000 jedinica, dok je proizvodnja Škode pala za gotovo 15 posto na oko 800.000 jedinica.

Francuska grupa Renault koristi istu strategiju. Nakon gubitka od oko 8 milijardi eura 2020., izvršni direktor Luca de Meo je početkom 2021. najavio ono što je nazvao “Renaulution”, a to je “premještanje cijele tvrtke s količine na vrijednost”. Kao rezultat toga, proizvođač automobila povećao je svoju dobit u 2021. na oko 9 milijardi eura, unatoč padu prodaje za 4,5 posto. Prema predviđanjima, manjak čipova ublažit će se do iduće godine. “Očekujemo oporavak u drugoj polovici godine, ali ove godine nećemo vidjeti normalnu situaciju”, rekao je Heck.

U svibnju je Mercedes-Benz najavio planove za promjenu linije modela i fokusiranje prvenstveno na proizvodnju luksuznih automobila. Prema toj strategiji, čak tri četvrtine njegovih ulaganja ide u luksuzne automobile, dok će kompaktni modeli poput A i B klase prema nekim najavama biti ukinuti. VW-ova marka Audi kreće se u istom smjeru. Čelnik Audija Markus Duesmann rekao je za Frankfurter Allgemeine u svibnju da će proizvođač automobila ograničiti proizvodnju svojih modela niže klase i “usredotočiti se na ono što radimo najbolje: premium automobile”.

Luksuz je rizik za okoliš

Prema Moody’su, premium segment će u srednjoročnom i dugoročnom razdoblju nadmašiti cjelokupno tržište automobila, rastući oko 1 posto brže godišnje. Unatoč rastu cijena na tržištu automobila, potražnja nije pod pritiskom i knjige narudžbi proizvođača su pune. “Unatoč svim trenutnim geopolitičkim krizama, sve je više bogatih ljudi koji se žele počastiti nečim posebnim”, rekao je analitičar EY-a Peter Fuß.

Međutim, strategija luksuza predstavlja rizik za okoliš, upozorila je Marion Tiemann, stručnjakinja za mobilnost u Greenpeaceu. “Proizvođači automobila koji žele prodati više luksuznih automobila usred klimatske krize, oskudnih resursa i prenapregnutih planetarnih granica dio su problema, a ne rješenja”, rekla je. Strategija ne samo da neodgovorno koristi resurse, već i odgađa nužni prijelaz s automobila s unutarnjim izgaranjem na električna vozila, ustvrdila je, dodajući da također usmjerava tržište električnih vozila prema luksuznim modelima, piše Net.hr.

Imate zanimljivu priču, fotografiju ili video?
Pošaljite na Whatsapp, Viber, MMS 097 64 65 419 ili na mail vijesti@riportal.hr ili putem Facebooka i podijeliti ćemo ju sa tisućama naših čitatelja.
Komentari