„Medvjeđa policija“: Medvjede zalutale na autocestu spašavat će interventni tim

Predstavnici Autoceste Rijeka-Zagreb d.d. u prostorijama tehničke jedinice održavanja Bosiljevo predstavili su projekt „Upravljanje populacijom i zaštita smeđeg medvjeda u sjevernim Dinaridima i Alpama“ (LIFE DINALP BEAR), čija je provedba sufinancirana iz fondova EU.

Tim prijektom, od konkretnih akcija usmjerenih na očuvanje smeđeg medvjeda u sjevernom dijelu Dinarskog gorja i u Alpama, Autocesta Rijeka-Zagreb d.d. zadužena je za provedbu mjera za sprečavanje stradavanja na autocesti.

medot

Najveća novost koju donosi projekt je osnivanje i osposobljavanje interventnog tima za medvjeda na autocestama koji će djelovati u slučaju pojave medvjeda ili drugih divljih životinja unutar ograđenog područja autoceste.

U svom radu, interventni tim će slijediti radni protokol koji će biti pripremljen u okviru projekta, a imajući u vidu specifičnosti izvanrednih situacija s medvjedom i drugim životinjama na autocesti.

Pored toga, u slučaju da se medvjed ili koja druga životinja nađe u ograđenom prostoru autoceste, imat će priliku za bijeg kroz jednosmjerna vrata i iskočne rampe. Na najproblematičnijim lokacijama na autocesti postavljeno je 30 jednostranih vrata za izlaz životinja, i to 20 malih vrata dimenzija 100×50 cm i 10 velikih vrata dimenzija 200×120 cm, koja bi životinja trebala otvoriti potiskom s unutarnje strane autoceste.

OGRADA

Također, na odabranih „crnim točkama“ na autocesti u Gorskom kotaru bit će postavljene kante za otpatke „otporne“ na medvjeda kako bi se na tim mjestima otklonio predmet privlačenja životinja.

Na odabranim dionicama u duljini od 60 km (tj. 30 km obostrano) autoceste Rijeka – Zagreb bit će postavljena električna ograda (električni pastir) s pet niti, i to na obje strane problematičnih dionica.

Partneri u projektu su Autocesta Rijeka-Zagreb i Veterinarski fakultet u Zagrebu, ali i inozemni partneri koji će pomoći očuvanju populacije smeđeg medvjeda na prostorima RH.

Međunarodni projekt zaštite smeđeg medvjeda

Naime, Europska komisija odobrila je 25. ožujka 2014. sufinanciranje međunarodnog projekta „Upravljanje populacijom i zaštita smeđeg medvjeda u sjevernim Dinaridima i Alpama“, skraćeno LIFE DINALP BEAR te je time Autocesta Rijeka – Zagreb d.d. uspješno dovršila kandidaturu na natječaj EU programa LIFE+ 2013 kao partner na projektu LIFE DINALP BEAR.

Na ovom projektu od hrvatskih partnera sudjeluju Autocesta Rijeka-Zagreb d.d. i Veterinarski fakultet Sveučilišta u Zagrebu. Uz prijavu na natječaj, pisma podrške dobivena su od strane Ministarstva pomorstva, prometa i infrastrukture, Ministarstva zaštite okoliša i prirode, Ministarstva poljoprivrede i Ministarstva turizma, te Zavoda za zaštitu prirode i nacionalnih parkova Risnjak, Plitvice i Sjeverni Velebit.

DSCF7076

Na konferenciji za medije iz tvrtke Autocesta Rijeka-Zagreb d.d. sudjelovali su članica Uprave Slavica Grđan, članovi tima za provedbu projekta s inicijatorom i voditeljem tima Bojanom Vivodom, predstavnik Zavoda za gozdove Slovenije, predstavnici Veterinarskog fakulteta i tvrtke Hrvatske autoceste održavanje i naplata cestarine d.o.o..

Ugovor o suradnji na projektu LIFE+ Priroda: LIFE DINALP BEAR: LIFE13 NAT/SI/000550 punog naziva “Upravljanje i zaštita populacije smeđih medvjeda u sjevernim Dinaridima i Alpama”, Autocesta Rijeka-Zagreb d.d. sklopila je 7. listopada 2014. godine kao partner na projektu s koordinacijskim korisnikom šumarskim zavodom Slovenije (Zavod za gozdove Slovenije, Ljubljana), u ukupnom trajanju od 5 godina. Ovaj ugovor je potpisan temeljem ugovora između Europske komisije i koordinacijskog korisnika potpisanog 20. 6. 2014. godine za cjelokupni Projekt (Grant Agreement LIFE13 NAT/SI/000550).

Ukupna vrijednost LIFE DINALP BEAR projekta je 45.504.833 kn od čega će Europska komisija osigurati 31.533.935 kn sufinanciranja iz LIFE+ programa. U projektu LIFE DINALP BEAR sudjeluje 9 partnera iz 4 europske države: Slovenije, Hrvatske, Italije i Austrije. Vodeći partner na projektu je Šumarski zavod iz Ljubljane te je projekt posredovan na natječaj od strane slovenskog Ministarstva poljoprivrede i okoliša.

ELEK OGRADA

Za Autocestu Rijeka-Zagreb d.d. (ARZ) projekt LIFE DINALP BEAR prvenstveno ima značaj s aspekta povećanja sigurnosti prometa i poboljšanja utjecaja autoceste na prirodu obzirom da se njime dodatno zatvara ograđeni koridor autoceste za pristup životinjama i uvodi sustavno rješavanje kriznih situacija s životinjama na cesti. Projekt je značajan i s aspekta iskustva uspješnog kandidiranja za sredstava EU fondova, obzirom na predviđeni iznos od 3.821.424 kn za dio projekta koji će provesti Autocesta Rijeka-Zagreb d.d.. Od toga 2.751.428 kn (72%) Europska komisija donira bespovratno, a 1.069.996 kn je doprinos projektu ARZa, većim dijelom kroz plaće zaposlenika.

Projekt Life Dinalp Bear u tvrtki Autocesta Rijeka-Zagreb d.d.

Taktika smanjivanja broje prometnih nezgoda uključuje proučavanje svih prethodno zabilježenih slučajeva i određivanja mogućih načina poboljšanja postavljanjem ograde električnog pastira, jednosmjernih vrata i iskočnih rampi.

Također, na odabranih „crnim točkama“ na autocesti u Gorskom kotaru bit će postavljene kante za otpatke „otporne“ na medvjeda kako bi se na tim mjestima otklonio predmet privlačenja životinja.

Na odabranim dionicama u duljini od 60 km (tj. 30 km obostrano) autoceste Rijeka – Zagreb bit će postavljena električna ograda (električni pastir) s pet niti, i to na obje strane problematičnih dionica u Gorskom Kotaru (od Vukove Gorice do tunela Tuhobić). Ograda električnog pastira bit će postavljena na udaljenost do 1 m izvan postojeće zaštitne žičane ograde.

Od konkretnih akcija usmjerenih na očuvanje smeđeg medvjeda u sjevernom dijelu Dinarskog gorja i u Alpama, Autocesta Rijeka-Zagreb d.d. zadužena je za provedbu mjera za sprečavanje stradavanja na autocesti što uključuje:

1. postavljanje 60 km el. pastira,
2. 6 iskočnih rampi,
3. 30 jednostranih vrata za izlaz životinja,
4. 25 kanti za otpad,
5. osnivanje interventnog tima za autoceste,
6. postavljanje informativnih panoa i info terminala.

Od ostalih aktivnosti koje provodi Veterinarski fakultet, značajno je utvrđivanje veličine populacije u Hrvatskoj i Sloveniji na osnovu genetske analize. Istražit će se posljedice prihranjivanja medvjeda, mogućnosti ekološkog turizma, a izradit će se i modeliranje populacije medvjeda.

U slučaju da se medvjed ili koja druga životinja nađe u ograđenom prostoru autoceste, imat će priliku za bijeg kroz jednosmjerna vrata i iskočne rampe. Na najproblematičnijim lokacijama postavljeno je 30 jednostranih vrata za izlaz životinja i to 20 malih vrata dimenzija 100×50 cm i 10 velikih vrata dimenzija 200×120 cm, koja bi životinja trebala otvoriti potiskom s unutarnje strane autoceste.

Također, postavljaju se i iskočne rampe tj. nasipi od kameno-zemljanog materijala ili gabiona unutar žičane zaštitne ograde autoceste. Rampe dosežu do visine ograde autoceste te omogućuju životinjama da iskoče izvan ograđenog dijela autoceste.

Dodatna zadaća projekta je osnovati i osposobiti interventni tim za medvjeda na autocestama koji će djelovati u slučaju pojave medvjeda ili drugih divljih životinja unutar ograđenog područja autoceste.
U svom radu, interventni tim će slijediti radni protokol koji će biti pripremljen u okviru projekta, a imajući u vidu specifičnosti izvanrednih situacija s medvjedom i drugim životinjama na autocesti.

Očekuje se da će rezultat projekta „Upravljanje populacijom i zaštita smeđeg medvjeda u sjevernim Dinaridima i Alpama“ (LIFE DINALP BEAR) biti autocesta bez prometnih nesreća s medvjedima i ostalim krupnim divljim životinjama, te da će ovo biti primjer dobre prakse za rješavanje konfliktnog odnosa životinja i prometa i na drugima prometnicama u Europskoj Uniji.

Preporučeno
Imate zanimljivu priču, fotografiju ili video?
Pošaljite na Whatsapp, Viber, MMS 097 64 65 419 ili na mail vijesti@riportal.hr ili putem Facebooka i podijeliti ćemo ju sa tisućama naših čitatelja.
Komentari
Views Views