'HRATSKA POSTAJE VAŽNA'

‘Moguće da cijena goriva dosegne i 20 kuna po litri’, ocijenio analitičar nakon zabrane uvoza ruske nafte

Idi na originalni članak

Iako tržišta nisu pretjerano reagirala na europsku zabranu uvoza ruske nafte, cijene goriva bi u Hrvatskoj mogle porasti do 20 kuna

Oglas

Ekonomski analitičar Damir Novotny osvrnuo se na zabranu uvoza ruske nafte u Europsku uniju, koja je tek noćas obznanjena, jer su države članice uspjele postići dogovor. Zabranjen je uvoz nafte brodovima, ali ne i naftovodima.

“To je kompromis u korist Mađarske. Mađarska, Slovačka, Češka su povezane, njihove rafinerije kupuju naftu kroz naftovod Južna družba. Oni ovise od nafte koju kupuju od Rusije, uralske nafte. Ona je imala nižu, značajno nižu cijenu, od ove koja dolazi iz Sjevernog mora. Mađarska, Viktor Orban, ne samo da je osigurao nastavak opskrbe, iako opskrba nije bila ugrožena. Ovdje se ipak radi, a to je MOL i priznao, o snažnom interesu MOL-a koji nastoji zadržati dobavu iz Rusije. Oni su priznali da je ta razlika u cijeni toliko velika da su njihove rafinerije jako dobro poslovale proteklih mjeseci”, objasnio je Novotny za N1.

‘Nafte ima, Hrvatska postaje važna’

Ekonomist je objasnio i što bi ova odluka mogla značiti za cijene goriva. “Tržišta nisu baš nervozno reagirala. Brent se kreće oko 120 dolara po barelu, uralskoj nafti će cijena padati jer je intencija da se do kraja ove godine 90 posto ruske nafte zamijeni onima iz drugih izvora. Povećat će se potražnja za alternativnim izvorima. Nafte ima dovoljno, ona pluta u velikim tankerima po Mediteranu i čeka da se primi. Ne očekujemo veliki rast cijena derivata. Iako je potražnja za derivatima pokazivala neka obilježja neelastičnosti, vidjeli smo da ne pada potrošnja bez obzira koliko su cijene rasle. Ipak, kad dođe do neke točke cijene derivata, cijena će padati. A nafte ima. Hrvatska tako postaje važna, ne samo za sebe, nego i za EU, Srednju Europu… Vjerojatno će te tektonske promjene u dobavnim pravcima značiti uravnoteženje cijene i vjerojatno neće doći do velikog rasta cijena”, pojasnio je.

Povezani VIDEO:

Tajna mađarske jeftinoće

Ipak, benzin i dizel su do neki dan bili mnogo jeftiniji u Mađarskoj. Viktor Orban je potom odlučio da će samo Mađari plaćati povlaštenu cijenu, dok će stranci plaćati puni iznos.

“Postoje dva tipa nafte kao goriva. Jeftinija koja se održavana cijeni oko osam kuna (oko 430 forinti). Ovaj kvalitetniji dizel koji koriste suvremena vozila nije toliko jeftin. Mađarska vlada se odlučila odreći trošarina. I tamo najviše kupuju poljoprivrednici. Ovaj moderni dizel kupuju vozači suvremenih vozila i on košta oko 15 kuna. To je politički potez, to nema veze s ekonomikom tog sektora”, objašnjava analitičar te dodaje da je moguće da će kod nas cijena goriva u nekom trenutku prijeći 15 kuna.

“Nije nemoguće, moguće da se u jednom trenutku kreću između 15 i 20 kuna. Vidjet ćemo kako će tada potrošnja reagirati. Zasad je ona stabilna, ne reagira na tu visoku cijenu”, rekao je Novotny i dodao da je “moguće da cijena dosegne i 20 kuna”, podsjećajući daje 80-ih cijena bila, kad se preračuna, i viša te kako je u jednom trenutku potom naglo pala, prenosi Net.hr.

Exit mobile version